درمان زكام يا گريپ (سينوزيت ) در طب سنتی
سپتامبر 29, 2013
درمان نسيان يا فراموشى طب سنتی
اکتبر 2, 2013
نمایش همه

اين بيمارى فكر و خيال را زايل و كم اشتهائى و كورى ذهن و حافظه مى آورد و باعث ضعف و سستى روزانه مى گردد.
اين مرض بيشتر مربوط به گرفتاريهاى روزانه است كه شبها خود را نشان مى دهد و كمتر علل بيمارى دارد.
درمان :
بيمار را در جائى كوچك كمى تاريك و كم نور استراحت دهند و كمى گلاب در آن محل بپاشند سر وصداى اطراف را كم كرده آرامش را برقرار سازند و غذاهائى مثل آش جو، آش كدو و كاهو و هويج تجويز كنند، زعفران ، دارچين ، و پوست خشخاش را كوبيده بر پيشانى او بمالند تخم كاهو ۵ گرم تخم خرفه ۵ گرم هر دو را نرم كوبيده در شربت قند حل كرده سه مرتبه در روز بدهند شويد ۵/۲ گرم ، گل بنفشه ۵/۲ گرم كوبيده هر سه ساعت در بينى به صورت انفيه بكشند و يك روز در ميان حمام كنند.
بيخوابى در مزاجهاى گرم
علائم سبكى سر، كمى حواس ، وجود عطش ، خشكى چشم ها و بينى و زبان و دهان ، گرمى سر، غمگينى ، طنين در سر و گوشها، طويل بودن مدت بيخوابى .
درمان اين حالت
شربت نيلوفر بدهند. يا يكى از روغنهاى بنفشه يا بادام شيرين ، كدو و يا گل سرخ را بر سر بمالند.
نسخه :
گل بنفشه ۱۰ گرم
برگ كاهو ۱۰ گرم
برگ گشنيز ۲۰ گرم
گل نيلوفر ۱۰ گرم
گل سرخ ۱۰گرم
همه را نيم كوب كرده ۷ قسمت نمايند. هر قسمت را در ۳ ليوان آب جوش ‍ ريخته پس از خيس خوردن جوشانده صاف نمايند صبح ، ظهر و شب ميل كنند با كمى گلاب روزى چند نوبت سر را ماساژ دهند و گل بنفشه و گل نيلوفر را مرتبا بو كنند.
خوردن كاهو، كدو، مرزنجوش ، گشنيزتر، خيار، ماش و جوجه مرغ يا كبوتر مؤثر مى باشد پس از هضم غذا حمام مفيد است و از خوردن غذاهائيكه يبوست مى آورد بپرهيزند.
در حمام از آب جوشيده برگ سير يا برگ گشنيزتر، بذرالنج ، بادرنجويه ، مغز ناخنك بر بدن بمالند از يك يا چندتاى آنها مى توان مقدار لازم را به كار برد.
ماليدن ۱۰ گرم بذرالنج در شيره گشنيز تر بر سر مؤثر است ، هر روز صبح از پاشويه زير استفاده كنند برگ كاهو، برگ بذرالنج ، گل نيلوفر، گشنيز تر، از هر كدام ۲۰ گرم جوشانده پاشويه كنند. درمان همه بيخوابيها برقرارى تعادل مزاج است و سپس ضد علت بيخوابى را بايد تجويز نمود. مثلا از مزاجهاى صفراوى دفع آن و در مزاجهاى سوداوى معالجه ضد آن و در غم و اندوه چاره آن را بايد نمود.
بطور كلى براى رفع بى خوابى دستور زير نافع است .
جوشانده برگ گشنيز، و كاهو و يا زعفران و برگ شقايق ، به صورت ماساژ سر توصيه مى شود بوئيدن گل نيلوفر و زعفران ، و نيز ماليدن جوشانده گل بنفشه بر سر و بر شقيقه ها مفيد بوده و جوشانده گل بنفشه ، گل نيلوفر، و برگ كاهو خرفه و گل بنفشه براى سر شويى نيز لازم است .
براى خواب آلودگى و خواب زياد دستورات زير مفيد است .
۱ – سالم كردن مزاج بخصوص مبتلايان به زيادى صفرا و بلغم .
۲ – پاك سازى بدن از خلط غالب
۳ – كم كردن مواد گوشتى بخصوص در نزد آنهائيكه اوره خونشان زياد است .
۴ – كم كردن غذاهاى پخته و خوردن غذاهاى حاضرى و سالم و كم انرژى .
۵ – كم كردن وزن در نزد چاقها و فشار خونيها