درمان امراض چشم در طب سنتی
اکتبر 18, 2013
درمان امراض بینى در طب سنتی
اکتبر 22, 2013
نمایش همه

بیماریهاى گوش فراوان بوده و مهمترین آنها ورم پرده گوش در اطفال است که علت جمع شدن چرک در پشت پرده آن ، مى باشد بعد از آن ورم مجراى خارجى گوش است که نسبتا زیاد دیده مى شود.
درمان :
در اول بایستى پرده گوش را سوراخ نموده تا مایعات پشت آن خارج شود درمان دومى از طریق پاکسازى بدن به وسیله معجون هلیله جات انجام مى یابد. سپس از پوست کوکنار ۱۵ گرم تخم گشنیز ۲۰ گرم تخم کاهو ۱۵ گرم به مدت ۵ روز به صورت جوشانده صبح و عصر میل نمائید.
نسخه :
گل ماهیثا ۵ گرم در ۵ گرم روغن بادام و یک قاشق سرکه حل کرده در مجراى گوش بمالند و صندل ۵ گرم ، مامیثا ۵ گرم نرم کوبیده در آب گشنیز و آب کاهو حل کرده از خارج ضماد نمایند.
اگر سبب درد گوش راه رفتن در هواى گرم باشد
روغن گل و کمى سرکه در گوش بچکانند و گردهاى بینى در بینى بکشند.
درد گوش به علت ورود مایعات
روغن بنفشه ، روغن تخم کدو و یا روغن نیلوفر در گوش و بینى بچکانند.
درد گوش در اثر غذاهاى محرک و ادویه گرم
بایستى غذا و داروى ضد آن به کار برند، آب کاهو، آب گشنیز، آب تاجریزى ، و روغن هاى خنک و یا کمى کافور یا روغن بنفشه در آن بچکانند.
شربت بنفشه ، آلوچه ورقانى ، تمر هندى ، شربت نیلوفر و یا سکنجبین و شیره خرفه میل کنند.
غذا سوپ جوجه با ماش و عدس ، اسفناج ، گشنیز کدو و پودر سماق نافع است .
درد گوش به علت ورود آب سرد
علائمى چون وجود درد در قسمت پشت سر که بایستى روغنهاى گرم به پشت سر بمالند و در گوش نیز بچکانند و از جوشانده زیر استفاده نمایند.
نسخه :
تخم شوید ۱۰ گرم
بابونه شیرازى ۵ گرم
مغز ناخنک ۱۰ گرم
مر زنجوگرم ۱۰ گرم
جوشانده آب آن را بر سر بریزند و در هنگام جوشیدن بخور دهند و یک پنبه در آب آن قرار داده در گوش گذارند و قدرى از آن آب جوشیده را در بینى بکشند (استنشاق نمایند).
ورود حشرات در گوش
اگر مورچه یا حشره دیگرى در گوش فرو رفت بلافاصله قدرى صبر زرد را حل کرده آب آن را در گوش بچکانند، اگر صبر زرد در دسترس نباشد کمى سرکه رقیق شده به وسیله آب جوشیده سرد شد اگر نباشد هر روغنى که در دسترس باشد بچکانند حشره خواهد مرد بعدا به وسیله شستشو خارج مى شود.
خارش گوش
براى تسکین خارش گوش روغن هسته خرما بچکانند، یا روغن بادام تلخ را در آب افسنطین ریخته بچکانند یا خود افسنطین را ۵ گرم در ۲ قاشق سرکه و آب جوشانده در گوش بریزند.
بهترین داروى خارش گوش جوشانده ۵ گرم آویشن در ۵۰ گرم آب است که روزانه با آن گوش را بشویند.
تنفر گوش از صداهاى قوى
علت این امر در اثر ضعف اعصاب است که بایستى داروى مقوى اعصاب مصرف شود و بوهاى خوب و عطورات زاکیه بکار برند.
صدا کردن گوش
اگر بیمار مسن باشد و صدا کردن گوش گاهگاهى باشد باید به فکر بالا بودن فشار خون بود، اگر در بیمار تب دار باشد پس از قطع تب بهبودى مى یابد، اگر در اثر حساسیت حس سامعه باشد در موقع گرسنگى و حس جوع بدتر مى شود و اگر در تعقیب بیماریهاى ضعیف کننده باشد باید به تقویت عمومى بدن پرداخت و سر را با آب افسنطین و سرکه و بابونه شستشو داد و روغن مورد به سر مالید و در بینى نیز چکانید باید بیمار بدن را پاکسازى کند و مرتبا دوش حمام آب گرم گیرد و از جوشانده بابونه ، مغز ناخنک و گل بنفشه سر را بشوید.
صدا کردن گوش در اثر سردى مزاج
در اینجا صدا و طنین یا وزوز کردن ادامه مى یابد و مداوم برقرار است با داروهاى ضد آن بدن را پاکسازى باید کرد: و غذاى مناسب آن حالت را به کار برند و مرتبا از کوبیده صبر زرد و کندر عطسه آرند سپس سر را با جوشانده بابونه ، مرزنجوش افسنطین ، مغزناخنک ، آویشن بشویند – آب فرفیون را در روغن بادام ریخته بچکانند و یا روغن سوسن به تنهائى یا در گوش بچکانند. مرتبا دوش آب گرم گیرند و از غذاهائى مثل سیر، پیاز، خردل و غذاهاى چرب و شور و سرخ کرده بپرهیزند.
صدا کردن گوش در نزد گرم مزاجان
(به علت غداهاى گرم و بیخوابى کشیدن )
اینگونه افراد بیشتر از غذاهاى گرم استفاده مى کرده اند.
درمان :
روغن کدو، روغن بنفشه به سر بمالند، و روغن گل را با سرکه در گوش ‍ بچکانند یا پنبه را با گلاب خیس کرده در گوش گذارند، داروهاى چکانیدنى دیگر عبارتند از قرنفل ، مرزنجوش ، زهره گاو و آب تره ، روغن گل ، آنغوزه پخته شده در روغن زیتون و آب زیره حل شده در پیه مرغ و شحم حنظل در روغن زیتون و آب خرفه یا سرکه یا روغن گل و سرکه ، آب شحم حنظل تازه با روغن کنجد که خیلى مؤثر و این روغن نیز براى جوشهاى سر و ریختن موى سر مفید است .
جمع شدن چرک خشک شده در گوش (بنام بوشن )
هر روغن در دسترس باشد در گوش بچکانند پس از ۲۴ ساعت به وسیله شستشو، جسم چرکین را خارج نمایند.
ورم بناگوش یا ارئیون
تورم این غدد که فراوان ترین بیماریها، در زمان کودکى و حتى در بزرگسالان است ، بسیار دیده مى شود و بیمارى ویروسى مصرى و خطرناکى است که بایستى کاملا بیمار را از افراد سالم جدا ساخت بخصوص وسائل زندگى او مثل ظروف غذاخورى محل خواب و غیره .
دستورات مفید زیر براى اینگونه بیماران ضرورى است .
۱ – بیمار بایستى کاملا استراحت کند و از خوردن غذاهاى ترش و سرخ کرده و محرک بپرهیزد. بیمار باید از سرماخوردگى مصون باشد زیرا ممکن است به ورم مغز منجر شود که بیمارى خطرناکى مى باشد.
۲ – در صورتیکه بیمار استراحت ننماید و تورم غدد بناگوش زیاد ممکن است دو طرفه شده که در تعقیب آن گاهى استفراغ و حالت تهوع و درد شدید پیدا شده که ممکن است باعث قطع نسل شود.
درمان :
تخم شوید ۵ گرم
بابونه ۵ گرم
تخم کتان ۵ گرم
موم ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در روغن گل ریخته به صورت پماد به محل تورم ضماد نمایند یا برگ توت ، گل خطمى ، پیاز، گل بنفشه و مغز ناخنک را پخته ضماد نمایند یا تخم کتان تخم شنبلیله یا برگ تاجریزى را در گل سرخ پخته ضماد کنند هر یک از داروهاى فوق را مى توان با انجیر یا آرد گندم تواءما پخته بکار برند.
از جوشانده زیر یک هفته استفاده نمایند.
گل بنفشه ۱۵ گرم
گل خطمى ۱۰ گرم
مغز ناخنک ۱۰ گرم
خارخسک ۱۵ گرم
پرسیاوشان ۱۵ گرم
همه را نیم کوب کرده ۷ قسمت نموده هر قسمت را صبح و عصر جوشانده میل کنند.
اتوره یا وجود چرک در گوش – اتوره مزمن ، پارگى پرده گوش ، چرک مقاوم گل ارمنى ۱۵ گرم
تخم مورد ۱۰ گرم
تخم کرفس ۱۵ گرم
تخم خرفه ۱۰ گرم
کندر ۱۰ گرم
گلنار ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده صبح ، ظهر، شب یک قاشق مرباخورى در شربت قند حل کرده میل نمایند.