درمان امراض گوش در طب سنتی
اکتبر 20, 2013
درمان بیماریهاى دندان در طب سنتی
اکتبر 23, 2013
نمایش همه

بینى عضو حساس و محل اولیه پیدایش کانون عفونت است که این خود در اثر سرماخوردگى به وجود مى آید همین سرماخوردگى و زکام نیز مى تواند مبداء و محل زایش بیشتر بیماریهاى ریوى در تعقیب عفونت سینوسهاى صورت بوده باشد. اگر بینى خیلى خشک باشد با روغن بنفشه یا از روغن نیلوفر مى توان آن را نرم و ترطیب (خنک ) نمود اگر آب ریزش بینى و رطوبت زیاد باشد هلیله زرد و حضض را سائیده از هر کدام ۵/۲ گرم با۱۰ گرم پیه مرغ آمیخته خوب بسرشند و در بنیى بمالند و یا اینکه میخک ، وج و حضض از هر کدام یک گرم خوب سائیده روزانه در بینى کشند اگر خونریزى و رعاف پیش آید یک گرم زاج را در ۵ گرم نشاسته سائیده نفوخ نمایند (در بینى کشند).
از بین رفتن حس شامه
خوردن ماءالاصول و ایارج فیقرا مؤثر است و مر را با انجیر غرغره کنند و با جوشانده مرزنجوش و درمنه ترکى سر را بشویند و در بینى کشند آب چغندر آب اذان الغار، آب سداب یا آب پودینه رقیق را استنشاق کنند یا سیاهدانه را جوشانده آب رقیق را در بینى کشند (۵ گرم در یک بطر) یا سیاهدانه را به مقدار یک گرم نرم کوبیده در یک قاشق روغن زیتون ریخته سه قطره در بینى بچکانند یا ۵ گرم مرزنجوش را در یک بطر آب جوشانده صاف کرده روزى ۴ مرتبه استنشاق نمیاند.
نسخه :
گل زوفا ۱۵ گرم
اسطوخدوس ۱۵ گرم
بادیان ۱۰ گرم
پرسیاوشان ۱۰ گرم
غازیاقى ۵ گرم
نیم کوب کرده جوشانده براى یک هفته صبح و عصر میل نمایند.
((یک قاشق غذاخورى در ۲ لیوان آب ))
بزرگى کورنه ها
براده آهن ، اشنان ، مر، برابر هم انتخاب کرده با روغن زیتون مرهم ساخته سپس یک قطعه پنبه به آن آغشته در بینى نهند. براده مس ۱ گرم ، زرنیخ سرخ ۰۵/۰ گرم در نصف استکان سرکه حل کرده با یک قطعه پنبه در بینى قرار دهند.
بدبوئى بینى
گاهى در اثر عفونت سینوسها و چرک درون آنها، زمانى به علت خورده شدن تیغه وسط بینى و سوراخ شدن آن ، گاهى مربوط به عفونت قفسه صدرى یا ریه ها یا معده مى باشد.
درمان :
جستجوى علت و مداواى آن ، سنبل یا عود یا سعد را سائیده در بینى کشند و صبر زرد و خردل را نرم کوبیده در سکنجبین حل کرده غرغره نمایند و یا مریم گلى ، بابونه ، آویشن را جوشانده غرغره کنند یا سنبل قرنفل جعده ، نسرین صبر، مر و آقاقیا و عفضض را نرم کوبیده مفردا یا مرکبا در بینى کشند با آب پونه رقیق شده مرتبا استنشاق نمایند.
نسخه :
جوز هندى ۵ گرم
بسباسه ۵ گرم
قرنفل ۵ گرم
دارچین ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم عسل ریخته بسرشند روزى سه قاشق مرباخورى میل نمایند.
در بینى کشیدن پودر حب بلیسان مفید است
وج ، گل سرخ ، و مرمکى از هر کدام ۵ گرم در دو بطر آب جوشانده صاف کرده روزانه استنشاق نمایند برگ خر زهره را خشک کرده ، سائیده بو کنند و از جوشانده شبت ، مغز ناخنک سر و صورت را بشویند.
رعاف یا خونریزى از بینى
بیشتر اوقات در تعقیب تب ها، ضربه ها و مخصوصا در بالا بودن فشار خون و دستکارى بینى پیدا مى شود که در تب و فشار خون زیان چندانى ندارد مخصوصا در بالا بردن فشار خون .
ساده ترین عامل بند آورنده خون بینى فشار نوک انگشت سبابه به قسمت گوشت بینى است این عمل را به مدت یک ربع ساعت با فشار ادامه مى دهند خون بند مى آید زیرا مبداء خونریزیهاى بینى در همین قسمت است که به شبکه کسل باخ معروف است this domain name. یا به وسیله یک قطعه تنزیب تمیز به صورت تامپول در بینى گذارند. یا اینکه مقدار کمى کافور را در آب گشنیز یا کندر یا صبر زرد یا خون سیاوشان یا زاج را به مقدار کم نرم سائیده در آب گشنیز حل کرده با قطعه پارچه تامپون نمایند.
نسخه براى بخور
یکى از داروهاى زیر را مى توان براى بخور انتخاب کرد:
انیسون ، مرزنجوش ، بابونه ، بومادران ، برگ اوکالیپتوس
نسخه رعاف
پرسیاوشان ۵/۲ گرم
گنجیده ۵/۲ گرم
مردار سنگ ۵/۲ گرم

رم کوبیده با گلاب و سرکه حل کرده با قطره چکان در بینى چکانند.
یا لعاب تخم شنبلیله و سرکه و آب جوش محلول رقیقى ساخته در بینى چکانند یا براده آهن ۱ گرم در ۲ گرم پوست انار کوبیده در نصف استکان سرکه ریخته با پنبه در بینى گذارند بعد از کوچک شدن کورنه ها بینى را با سرکه و گلاب بشویند.
زیاد عطسه کردن
عطسه بطور کلى مقدار کم آن زیانى ندارد اما زیاد از حد آن موجب آفات و آزار خواهد شد اگر در بینى عفونت و یا ماده غلیظ وجود داشته باشد عطسه لازم است لذا عطسه در آخرین روزهاى زکام که ممکن است ماده سفت شده تبدیل به چرک گردد خیلى مؤثر و مفید است ، عطسه هرگاه از حد تجاوز کند و درمان آن لازم گردد بایستى روغن گل ، روغن بید در بینى کشند و سر را با آب نیم گرم بشویند روغن نیم گرم در بینى بچکانند، ماساژ اطراف چشم گوش و حلق و بینى در تسکین عطسه مؤثر است و براى کم شدن عطسه باید دهان را باز کنند و در چیزى دور نگاه کنند یا روغن بنفشه در بینى چکانده از دود، غبار، بوها بخصوص سرخ کرده که باعث عطسه زیاد مى شود بپرهیزند و ریحان کوهى و انیسون بو کنند.
فلفل ، سیاهدانه ، زنجبیل ، صبر، خریق سفید به تنهائى یا همگى را با هم سائیده در بینى کشند.
نسخه :
ریحان کوهى ۵ گرم جوشانده آب آن را با قطعه اى پنبه در بینى گذارند ریحان کوهى اثرات بسیار خوبى در بند آوردن خون بینى دارد و همچنین آب پودینه .