مکاتب درمانی
ژانویه 21, 2016
درمان بیماریهاى مثانه با طب سنتی
فوریه 12, 2016
نمایش همه

درمان کمر درد با طب سنتی

sotonefagharat

اولین گام یک درمانگر جهت مداوای کمردرد تشخیص نوع درد کمر می‌باشد

درد ستون فقرات مربوط به عوامل متعددى است که به اهم آنها بطور اختصار اشاره مى شود از جمله ضربه ها، ورم ها و تغییرات مهره اى در اثر فشار خارجى یا داخلى روى مهره ها، تورم یا جابجائى و یا تغییر مکان دیسکها، دست اندازیهاى بدخیم سایر اعضاء روى مهره هاى پشت ، خوردگى و یا روئیدن استخوانهاى اضافى روى لبه مهره ها، سنگینى وزن و بیماریهاى زنان از نوع دستگاه تناسلى ادرارى و بسیارى عوامل دیگرى که مى تواند به علت فشار روى تنه یا شاخه هاى عصب سیاتیک درد ایجاد نماید.

همچنین برای بررسی ریشه‌های عصبی۵ L و۱ S می‌توان از بیمار خواست که با پای برهنه روی پنجه و پاشنه راه برود.
عدم توانایی راه رفتن روی پنجه و پاشنه به ترتیب مؤید درگیری۱ S و۵ L است… بنابراین، با انجام معاینه کامل بالینی می‌توان کمردرد دیسکی را از سایر علل ایجادکننده‌ی کمردرد (۵ تا ۱۰ درصد باقیمانده) افتراق داد. ویژگی‌های سیاتیک‌های غیردیسکی یا ثانویه، شروع خود به خودی و غالباً بدون سابقه‌ی دیسکوپاتی مکانیکی است. در این موارد درد همیشگی بوده؛ سیر پیشرونده دارد و با خواب و استراحت بهبود نمی‌یابد و همچنین پاسخ مناسبی به درمان‌های طبی وجود ندارد و ممکن است به همراه کمردرد شواهدی دال بر عفونت از قبیل بست، علائم سیستمیک مثل تغییر وضعیت عمومی، کاهش وزن، لاغری، کم‌خونی،… و افزایش کلسیم دیده شود.
شناسایی موارد مطرح شده در تعیین ایتولوژی کمردرد بسیار کمک‌کننده است
درمان درد در اثر ضربه
ضماد آرد جو، آرد باقلا، تاجریزى از هر یک ۵۰ گرم همه را نرم کوبیده در روغن دنبه حل کرده یا با ۲۵۰ گرم دنبه با هم کوبیده در محل درد ضماد نمایند یا مورد، شوید، بومادران از هر یک ۲۰ گرم مغز ناخنک و افسنطین از هر کدام ۱۵ گرم نرم کوبیده با ۲۵۰ گرم دنبه ضماد نمایند.

درد به علت ورم

درمان اینگونه دردها با مالش یا ضماد داروئى تسکین مى یابد مثل لعاب تخم شنبلیله ، لعاب تخم کتان گل بنفشه ، گل خطمى ، میتوان چندتاى آنها را کوبیده با پیه مرغ و مغز ساق قلم گاو داخل کرده بمالند. مسکن هاى دیگر که در اینجا بکار مى رود عبارتند از روغن قسط، روغن بابونه ، روغن سوسن .
داروهاى خوراکى ضد درد متعدد بوده از جمله مصطکى و انیسون را میتوان نام برد.
نسخه ضد درد
مصطکى ۱۰ گرم
انیسون ۱۰ گرم
سورنجان ۱۰ گرم
زیره کرمانى ۵ گرم
مقل ۵ گرم
زنیان ۱۰ گرم
ریشه ایرسا ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم قند حل کرده روزى سه قاشق مرباخورى .
مالیدنى ضد درد
میعه (یابسه ) ۵ گرم
قسط ۵ گرم
قصب الرزیره یا (وج ) ۱۰ گرم
ابهل ۱۰ گرم
فرفیون ۵ گرم
بادیان ۱۰ گرم
سداب ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده در روغن بابونه یا روغن سداب ریخته بمالند.
مالیدنى ضد ورم
مرزنجوش ۱۰ گرم
سداب ۱۰ گرم
برنجاسف ۱۰ گرم
سوسن ۲۰ گرم
بابونه ۱۰ گرم
اذخر ۵ گرم
همه را جوشانده با گلاب و سرکه بمالند.
نسخه ضد درد و ورم بصورت خوراکى
وج ۵ گرم
دارچین ۵ گرم
اسارون ۵ گرم
مرمکى ۵ گرم
زرنباد ۵ گرم
درونج ۵ گرم
تخم کرفس ۱۵ گرم
دانه اسفند ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم عسل ریخته روزى چهار قاشق مرباخورى میل نمایند.
نسخه دیگر
سورنجان ۱۵ گرم
پوست هلیله زرد ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده با آب تاجریزى خمیر کرده قرص به اندازه نخود تهیه نموده صبح و عصر هر دفعه دو قرص میل نمایند.

درد کمر به علت سردى مزاج

درمان :
با ماءالاصول و گل قند عسلى و تریاق اربعه این دردها تسکین مى یابد و ضماد روغن بابونه ، روغن قسط، روغن سداب نیز مؤثر است . مالیدنى داروهاى زیر را براى تسکین درد توصیه مى نماید.
تخم شنبلیله ، اوشق ، حب الغار، آب تخم کتان و روغن بیدانجیل .
درد کمر به علت غلبه بلغم
این درد به علت گرفتارى عضلات و مهره هاى پشت ممکن است بوجود آید و در اثر مصرف مواد بلغم افزا، شدت مى یابد، با خوردن ماءالاصول و مصرف وج ، زیره و عسل دردها ساکت مى شوند پس از دادن داروهاى فوق از حب یا ترکیبات سورنجان میتوان استفاده نمود و از ترکیبات زیر به صورت شیاف میتوان به کار برد.
جاوشیر، اوشق ، مقل ، میعه ، آنزروت ، نمک هندى ، زنجبیل ، سورنجان ، شقاقل ، شحم حنظل ، تخم کرفس ، بادیان ، انیسون ، زرنباد و قسط از همه برابر نرم کوبیده خمیر کرده شیاف سازند.
داروهاى فوق را مى توان نرم کوبیده با گلاب و سرکه بمالند و روغن هاى بالا نیز براى مالیدن مفید است .
دردهاى پشت که عارضه اى از نوع شرکت دیسکها نداشته باشد همه با داروهاى خوردنى ، مالیدنى ، و ضمادهاى فوق بهبودى مى یابد: دردهاى زمان قاعدگى و یا شرکت ناراحتیهاى زنانگى با درمان فوق بهبودى مى یابد مالیدن پودینه و سیر با روغن زیتون و یا مغز ساق گاو به دردهاى کمرى خیلى مؤثر است .

درد مفاصل

هر درد که در بندگاهها پیدا شود، درد مفاصل نامیده مى شود مثل مفصل مچ دست و یا مفصل انگشتان و غیره دردهاى مفصلى بیشتر مربوط به ماده است (رسوب املاح ، جمع شدن مایعات و غیره ) دردهاى مربوط به دررفتگى و شکستگى جدا از ماده است دردهاى مفصلى بیشتر از ماده بلغم و خون بوده و کمتر از ماده صفراوى و سوداوى است ، گاهى دو ماده مثل صفرا و بلغم تواءما موجب ایجاد دردهاى مفصلى مى شوند.
درمان :
درد مفاصل در مزاج سرد را با دادن داروهاى گرم و غذاهاى گرم و در مزاج گرم با اغذیه و داروهاى سرد تعدیل مزاج نمایند. اگر مربوط به مزاج خشک باشد به ترطیب مزاج بپردازند و اغذیه رطوبتى چون شیر گاو و غیره خورند، روغن بادام ، روغن مغز تخم کدو، پیه مرغ و مغز ساق قلم گاو مخلوط کرده بمالند. در زیادى خون فصد و کم کردن خون لازم است و شربت لیمو و سکنجبین و شیره چهارتخم و عناب ، زرشک و لیمو و آلوچه خشکه مفید است با فرمول زیر.
عناب ۱۰۰ گرم
آلوچه خشکه ۲۵۰ گرم
زرشک ۱۰۰ گرم
قره قات ۲۰ گرم
لیمو ۵ گرم
گل بنفشه ۱۰ گرم
پرسیاوشان ۵ گرم
کاکنج ۵ گرم
همه را مخلوط کرده ۱۰ قسمت نمایند هر قسمت را صبح و عصر جوشانده میل نمایند. این فرمول براى گرم مزاجان و چاقها و فشارخونیها و دموى مزاجها و کسانیکه مبتلا به خشک شدن دهان هستند و عطش دارند خیلى مفید و مؤثر است .
مالیدنیهاى زیر براى دردهاى مفصلى کمرى و همچنین در ضرب و جرح و سقطه و ورم به کار مى رود.
مالدینى رادع (حل کننده )
گل سرخ ۱۰ گرم
مامیثا ۵ گرم
صندل سفید ۵ گرم
گل ارمنى ۱۰ گرم
فوفل ۵ گرم
نرم کوبیده با سرکه و گلاب بمالند.
مالیدنى مسکن
مرزنجوش ، مغزناخنک بابونه ، تخم اسفند از هر کدام ۱۰ گرم همه را نرم کوبیده با روغن گل ضماد نمایند.
ضماد محلل
آرد جو ۲۰ گرم
تخم شنبلیله ۲۰ گرم
تخم کتان ۲۰ گرم
بابونه ۱۰ گرم
نرم کوبیده در ۵۰ گرم روغن کرچک و ۵ گرم موم زرد حل کرده بمالند (قبلا بایستى موم را در روغن حل کرده حرارت دهند و داروها را اضافه نمایند)

دردهاى مفصلى با تورم و تب و حرارت

این دردها – بیماریهاى حاد و مفصلى را تشکیل مى دهند علاوه بر معالجه از طریق داروهاى شیمیائى و بررسى آزمایشگاهى ، میتوان به عنوان کمک در تسریع بهبودى بیمار از داروهاى گیاهى نیز استفاده نمود.
نسخه :
ریشه کاسنى ۲۰ گرم
عناب ۱۰ گرم
سه پستان ۵ گرم
گل بنفشه ۱۰ گرم
همه را نیم کوب کرده چهار قسمت نموده هر قسمت را پس از جوشانیدن با ۱۰ گرم ترنجبین شیره کش شده و ۱۰ گرم تمرهندى میل نمایند.

س از تمام شدن این دستور از روز پنجم از قرص بنفشه یا از ریشه کاسنى ۱۰ گرم ، تاجریزى ۵ گرم گل سرخ و گل شب بو هر کدام ۵ گرم جوشانده صاف کرده با مغز فلوس ۵ گرم به مدت سه روز مصرف نمایند. حال که این دستورات را عمل کرده اند از ضماد آرد جو، گل خطمى ، عدس ، گل بنفشه و برگ و گل شقایق هر کدام ۱۰ گرم نرم کوبیده در روغن گل و سفیده تخم مرغ حل کرده خمیر مزبور را ضماد کنند یا اسپرزه ، آب کدو، آب خیار، آب گشنیز، آب کاهو، آب گل همیشه بهار و کمى کافور به محل درد ضماد نمایند.
و نیز با مایعات فوق مفصل دردناک متورم را بشویند، اگر درد شدید باشد بذرالنج ، پوست خشخاش ، اسپرزه و آقاقیا و مغاث را با شیر گاو حل کرده ضماد نمایند و با روغن گل و لعاب اسپرزه ماساژ دهند.
ترکیبات : سورنجان با زیره کرمانى و هلیله و مقل براى تسکین درد و برطرف کردن ورم بکار برده مى شود همزمان با مصرف سورنجان بایستى مفصل یا محل درد را با پیه مرغ و مغز ساق گاو و موم مالش دهند و با آب جوشیده بابونه ، شبت ، مغزناخنک ، سداب ، نعناع ، مرزنجوش ، ریشه کبر و جو کوبیده مرتبا مفصل دردناک را بشویند.
نسخه معجون
سورنجان ۱۰ گرم
زیره ۵ گرم
دارفلفل ۵ گرم
پودینه باغى یا شهرى ۵ گرم
نرم کوبیده با عسل روزى ۱۰ گرم میل شود (براى ۷ روز)
نسخه براى ورم ، درد مفاصل و کمر و نقرس
گل سرخ ۱۰ گرم
کنجد ۲۰ گرم
شقایق ۵ گرم
مقل ۵ گرم
عود ۵ گرم
جوزهندى ۵ گرم
تخم شنبلیله ۱۰ گرم
سورنجان ۱۰ گرم
جدوار ۵ گرم
پودینه ۱۰ گرم
زنیان ۱۰ گرم
تخم شوید ۱۰ گرم
تخم گشنیز ۵ گرم
نرم کوبیده با گلاب و سرکه بمالند.
نسخه براى دردهاى مفاصلى به صورت خوراکى
بابونه ۱۰ گرم
بادرنجویه ۱۵ گرم
بومادران ۱۰ گرم
بوزیدان ۱۰ گرم
این داروها را نیم کوب کرده ۶ روز جوشانده صبح و عصر میل نمایند.
و از داروهاى این نسخه بمالند. میخک ، زنجبیل ، دارچین ، خولنجان ، سورنجان ، جوز هندى (در موم و روغن زیتون حل کرده بمالند).

نقرس

بیمارى است که در اثر زیاد شدن اسید اوریک خون به وجود مى آید علت ایجاد درد، در اثر جمع شدن رسوبات اوراتها در لابلاى مفاصل (مفصل انگشت بزرگ پا) است درمان این بیمارى مثل درمان دردهاى مفصلى است که قبلا گفته شده است ، فرمول معجون سورنجان و بقیه داروهاى آن از همه مفیدتر است زیرا سورنجان داراى کلشین است و داروى اصلى نقرس همان کلشى سین مى باشد، بقیه داروهاى مالیدنى و ضمادى قبلى نیز براى نقرس ‍ مفید است .
مبتلایان به نقرس اگر مى توانند از تریاق کبیر استفاده کند نتیجه بهترى به دست خواهند آورد تا داروهاى دیگر، بیماران نقرسى اگر روزانه بجاى آب از آب آلو و سکنجبین استفاده کنند بهتر است اگر التهاب و درد شدید باشد از نسخه زیر استفاده نمایند.
آلوچه خشکه ۲۰ گرم
عناب ۱۰۰ گرم
زرشک ۱۰۰ گرم
گل بنفشه ۲ گرم
کاکنج ۱۰ گرم
تخم گشنیز ۵ گرم
تخم خرفه ۱۰ گرم
تخم کاهو ۱۰ گرم
بالنگو ۱۰ گرم
همه را نیم کوب کرده ۱۵ روز صبح و عصر جوشانده آب آن را با لعاب اسپرزه یا ۵ گرم ترنجبین شیره کش شده میل نمایند.
محل التهاب و درد را باید با آب برگ چغندر و سکنجبین بشویند یا با گل ارمنى ، تخم شوید، تخم کرفس ، بادیان ، زنیان ، آویشن شیرازى ، انیسون و تخم گشنیز از هر کدام به نسبت مساوى کوبیده در پیه یا روغن زیتون ریخته بمالند، میتوان از چندتاى آنها نیز استفاده نمود.
خرفه در گلاب حل کرده قدرى کافور افزوده ضماد کنند دادن آب ترب و سکنجبین و تبدیل مزاج به مزاج طبیعى باعث از بین رفتن رسوبات شده ، درد را ساکت مى کند.
بیماران مبتلا به نقرس مى توانند روزانه بجاى آب ماءالشعیر نوشند و نیز بایستى از داروهاى زیاد کننده ادرار استفاده نمایند و از غذاهاى غلیظ و چرب و سرخ کرده و گوشت پرهیز کنند و غذاهاى سرد و رقیق مصرف نمایند.

رژیم مبتلایان به اسیداوریک

خوددارى از مصرف گوشت مخصوصا حیوانات جوان ، دل ، قلوه ، جگر، مغز، کله پاچه ، ماهى ، خاویار، تخم مرغ ، دوغ خیلى ترش ، چاى پررنگ ، کاکائو، قهوه ، باقلا، لوبیا و مواد دیگر پورین دار.
نسخه :
این داروها در تسکین درد نقرس بسیار مؤثرند از جمله آنها:
انسیون ۱۰ گرم
زیره کرمانى ۱۰ گرم
فلفل سیاه ۵ گرم
زنیان ۱۰ گرم
مغز دانه کاوشه ۵۰ گرم
سلیخه ۵ گرم
زنجبیل ۵ گرم
فرفیون ۵ گرم
مصطکى ۱۰ گرم
سورنجان ۲۰ گرم
همه را نرم کوبیده روزى سه مرتبه هر دفعه ۳ گرم با ماءالشعیر میل نمایند.
معجون
سورنجان ۱۰ گرم
تخم کرفس ۱۵ گرم
بادیان ۱۰ گرم
فلفل سفید ۵ گرم
آویشن ۱۰ گرم
نمک هندى ۳ گرم
کف دریا ۳ گرم
بوزیدان ۵ گرم
هلیله زرد ۱۵ گرم
گل سرخ ۱۰ گرم
کنجد ۵۰ گرم
زنجبیل ۵ گرم
سورنجان ۱۵ گرم
تربد (کلم صحرایى ) ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده روزى سه مرتبه هر دفعه ۵ گرم با آب ماءالشعیر بخورند.
مسهل ضد رطوبات موضعى و منقى اعضاء از خلط غالب (عامل بیمارى زا)
ایارج فیقرا ۱۵ گرم
افتیون ۵ گرم
غاریقون ۵ گرم
شحم حنظل ۵ گرم
عسل ۲۵۰ گرم
همه را نرم کوبیده در عسل ریخته خوب بسرشند روزى ۳ قاشق مرباخورى
نسخه مؤثر براى ورم مفاصل و دردهاى پراکنده
زرنباد ۵ گرم
درونج ۵ گرم
تخم کرفس ۱۰ گرم
دانه اسفند ۵ گرم
سورنجان ۱۰ گرم
پوست هلیله زرد ۱۰ گرم
صبر زرد ۵ گرم
زنجبیل ۵ گرم
بادیان ۵ گرم
زنیان ۵ گرم
زبان گنجشک ۱۰ گرم
مقل ۵ گرم
گل نفشه ۱۰ گرم
گل زوفا ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده در مرباى بالنگ ریخته روزى سه قاشق مرباخورى .

درد عصب سیاتیک یا عرق النساء

این بیمارى که فراوان ترین دردهاى کمر و پشت پاها را تشکیل مى دهد دامنگیر بیشتر افراد چاق مى باشد دردهاى منتشره از عصب سیاتیک بستگى به محل آزردگى عصبى دارد دو نوع درد سیاتیک وجود دارد یکى مربوط به تنه عصب و دیگرى مربوط به شاخه هاى آن است دردهاى تنه اى بیشتر در اثر فشار مهره ها و تومورها و دیسکها و دردهاى شاخه اى اکثر مربوط به عوامل خارجى از قبیل ضربه – ورم – فشار و تغییر شکل مهره هاى ستون فقرات مى باشد.
داروهاى بیمارى نقرس و دردهاى مفصلى کم و بیش روى دردهاى سیاتیکى مؤثر است .
حمام داروئى
مرزنجوش ، پودینه ، بومادران ، مغز ناخنک همه را به مقدار کافى جوشانده بیمار در آب آن بنشیند.
بیمار مبتلا به دردهاى سیاتیکى مى تواند روزى دو گرم دانه اسفند کوبیده را در دو نوبت صبح و عصر کفلمه نمایند: این عمل را تا پایان بهبودى درد بایستى ادامه دهند.
نسخه :
انغوره ۵ گرم با کره حیوانى (۵۰ گرم ) خوب مخلوط کرده مرتبا محل درد را ماساژ دهند.
نسخه :
جوزهندى ۵ گرم
قرنفل ۵ گرم
دارچین ۵ گرم
پوست نارنج ۱۰ گرم
گل سرخ ۱۰ گرم
گل بنفشه ۱۰ گرم
زرنباد ۵ گرم
گل زوفا ۱۰ گرم
حب الغار ۵ گرم
اسطوخدوس ۱۰ گرم
سورنجان ۱۵ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم عسل ریخته روزى سه قاشق مرباخورى .
نسخه :
پوست هلیله زرد ۱۰ گرم
گل بنفشه ۱۰ گرم
گل سرخ ۵ گرم
تخم کرفس ۱۵ گرم
تخم کاسنى ۵ گرم
سورنجان ۱۰ گرم
نرم کوبیده مثل دستور فوق عمل شود.
نسخه ساده اما مؤثر بر ضد دردهاى سیاتیکى
نیم کیلو پوست سفیدار با پوست بید و پوست و شاخه هاى زبان گنجشک نیم کوب کرده خوب جوشانیده تا به قوام آید آب را بمالند.
نسخه مؤثر بر ورم و درد کمر ((سیاتیک )) و مفصل زانو
بابونه ۵ گرم
کتیرا ۵ گرم
مغز ناخنک ۵ گرم
تاجریزى ۵ گرم
گل پنیرک ۱۰ گرم
برگ کتان ۱۰ گرم
مرزنجوش ۱۰ گرم
آرد جو ۲۵ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵ گرم موم و ۴ استکان روغن کنجد حل کرده خوب بسرشند سپس قدرى از آن را روى پارچه نازکى قرار داده به محل درد یا تورم ضماد نمایند