زیاد کننده هاى نیروى جنسى در طب سنتی
نوامبر 18, 2013
درمان ورم در طب سنتی
نوامبر 23, 2013
نمایش همه

درمان بیماریهاى بیضه و آلت در طب سنتی

نتیجه تصویری برای درمان بیماریهاى بیضه و آلت در طب سنتی

برای دریافت اصلاح تغذیه و رژیم درمانی ما اینجا کلیک کنید

ورم بیضه
بسیارى از بیماریها موجب ورم بیضه ها مى شود که مهمترین و شایع ترین آنها ورم بیضه در مبتلایان به تب مالت و ورم بیضه در بیماران مبتلا به اریون یا ورم غده بناگوش مى باشد ضربه ها، واریس بیضه و آب آوردن آنها و بیماریهاى بدخیم نیز عامل مهمى در بزرگ شدن بیضه ها مى باشد، عفونت ها را بطور کلى نبایستى از نظر دور داشت ، براى معالجه مبتلایان به ارکیت (ورم بیضه ) با معالجه بیمارى اصلى بهبودى مى یابند از نظر گیاه درمانى مهم تعدیل مزاج و پاکسازى عامل بیمارى است که آن را خلط غالب گویند که با شناختن علائم و نشانه هاى هر یک از مزاجهاى چهارگانه ، معالجه و درمان آن آسان مى شود.
درمان :
تخم خرفه ، اسپرزه ، تخم گشنیز، برگ تاجریزى ، یا دانه آن ، برگ کاسنى ، یا تخم آن ، آرد جو، آرد باقلا و عدس را مخلوط کرده خمیر نموده بر محل تورم ضماد نمایند یا بابونه ، مغز ناخنک ، آویشن شیرازى ، تخم کتان ، برگ کلم را نرم کوبیده با لعاب اسپرزه خمیر کرده ضماد نمایند یا پماد بابونه یا مغز ناخنک یا تخم شوید را کوبیده با لعاب دانه خطمى خمیر کرده ضماد کنند.
معالجات فوق مربوط به مزاج دموى مى باشد.
درمان در مزاج بلغمى
جوشانده تخم ترب ، شبت ، ریشه شیرین بیان به مدت سه روز صبح و عصر ادامه دهند یا ریشه شیرین بیان ۱۰ گرم ، بادیان ۵ گرم جوشانده با گل قند میل نمایند و مغزناخنک ، بابونه ، تخم کتان ، مقل ، موم از هر کدام ۱۰ گرم نرم کوبیده در روغن یا آب گل شب بو یا در سفیده تخم مرغ یا در خمیر آرد باقلا ریخته پس از پختن ضماد نمایند و یا بابونه ، مغز ناخنک و خطمى از هر کدام ۱۰ گرم نرم کوبیده در روغن بابونه پخته ضماد کنند و با جوشانده آب نعناع و مرزنجوش محل متورم را بشویند و کمپرس نمایند و ثقل (تفاله ) این داروها را روى محل متورم ضماد کنند.
ورم بیضه یا آلت در مزاجهاى سوداوى
درمان :
پاک سازى سودا کنند، از جوشانده بادیان ، ریشه شیرین بیان ، بالنگو در گل قند استفاده نمایند. و مدت چند روز این داروها را میل نمایند. مقل ارزق ، بابونه ، اکلیل ، برگ کلم ، مغز ساق گاو، پیه مرغ اشق میعه تخم شنبلیله همه را نرم کوبیده در روغن حل کرده بمالند یا اشق را در سکنجبین حل کرده در سبوس گندمى که قبلا سائیده شده است ریخته ضماد نمایند و مرهم هاى بالا را مرتبا عوض کنند، آرد باقلا، آرد جو، آرد نخود و مویز را در روغن پخته ضماد نمایند یا تخم شوید، نخود، اکلیل ، و بابونه را پخته ضماد کنند یا در آب کلم ریخته ضماد کنند. پیه مرغ ، مغز ساق گاو، روغن زیتون ، و مقل را درهم گداخته بمالند آرد نخود به تنهائى محلل (حل کننده ) ورمها است (به صورت ضماد).
اگر ورم بیضه در اثر سوزاک باشد
برگ شانه ، ریوند، تاجریزى ، را سائیده ضماد کنند، بیضه را با آب برگ شاهدانه یا شاهدانه کوبیده حل شده در آب بشویند یا برگ پیاز و برگ خطمى را کوبیده آب آن را بمالند.
برگ درمنه ، و آرد جو و باقلا را درهم آمیخته ضماد کنند، یا زیره ، آرد باقلا و موم و روغن را آمیخته ضماد نمایند. اشق را در سرکه حل کرده ضماد کنند. آرد هسته خرما و خطمى ضماد کنند، گل ارمنى جدوار، هلیله زرد، در سفیده تخم مرغ سائیده ضماد کنند دیگر ضماد شنبلیله ، تخم کتان ، برگ خطمى ، تاجریزى ، اکلیل ، را نرم کوبیده در شیر حل کرده به کار برند.
مغز تخم بیدنجبیل را در روغن زیتون پخته ضماد نمایند، اینها که گفته شد همه از داروهاى ضد ورم مؤثر مى باشند.
ورم بیضه به سبیل سمن نه بطریق ورم
در اینجا فقط بیضه بزرگ و چاق شده اما ورم در کار نیست .
درمان :
پوست خشخاش ، تخم گشنیز، شوکران و سیب زمینى را درهم کوبیده ضماد نمایند در اینجا اگر گل ارمنى و سرکه به آنها اضافه شود مؤثر است .

برای دریافت اصلاح تغذیه و رژیم درمانی ما اینجا کلیک کنید

پدرد بیضه و آلت
اگر در اثر گرمى باشد حرارت زیاد و التهاب موجود است .
درمان :
آب تاجریزى ، آب گشنیز، و آب کاهو بمالند، اگر درد شدید باشد مقدارى پوست خشخاش یا مسکن دیگر به آن مایعات اضافه نمایند و اگر حرقت یا حرارت و گرمى زیاد باشد مقدارى کافور حل کرده به محل درد بمالند و اشربه و اغذیه خنک میل نمایند.
اگر در اثر مزاج سرد باشد درد و خدرى موجود است (سستى )
درمان :
پیه مرغ ، روغن کرچک ، و پوست خشخاش و فرفیون را مخلوط کرده بمالند، زنجبیل و دارچین را با گل قند خورند. اگر ورم ساده باشد، اکلیل و بابونه ، پودینه و سداب را کوبیده ضماد کنند، اگر زخمى در کار باشد صبر زرد، کندر، خون سیاوشان ، آنزورت را سائیده به زخم بپاشند، پس از زایل شدن عفونت و ترشحات از مرهم خشک کننده گدازنده ، داروهاى خشک کننده مثل کاغذ سوخته ، کدوى سوخته ، پوست سرو سوخته خیلى مؤثرند.
قنیل را در روغن کنجد ریخته ضماد کنند، مردار سنگ و روغن بادام بمالند (داروهاى خشک کننده )
اگر به عللى خونریزى پیدا شود تخم کتان را نرم کوبیده به محل خونریزى بپاشند.
در خارش شدید بیضه و آلت
درمان :
از روى خلط غالب به درمان بیمار پرداخته و براى از بین رفتن خارش از جوشانده هلیله زرد و شاه تره از هر کدام ۵ گرم براى سه روز به صورت مالیدنى به کار برند و سماق و آب لیمو و آلوچه و آب غوره به غذاى روزانه اضافه کنند و از غذاهاى گرم و شور بپرهیزند.
نسخه :
تخم کرفس ۵ گرم مامیثا ۵ گرم نرم کوبیده در سرکه حل کرده بمالند داروهاى ضد جرب در اینجا مورد استفاده مى باشد.
نسخه ضد خارش
گل مامیثا ۵ گرم
نشادر ۵ گرم
صبر زرد ۵ گرم
زعفران ۵/۲ گرم
اشنان برابر همه
انتخاب کرده درهم کوبیده با روغن گل بمالند. این فرمول براى خارش همه جاهاى بدن بکار مى رود.
نسخه براى شقاق و ترک آلت یا بیضه
حنا، کتیرا، مردار سنگ ، موم ، و روغن گل بمالند.
و آنچه در شقایق مقعد دستور داده شده است در این مورد نیز استفاده شود.
در کجى و انحراف آلت
نسخه :
براى نرم شدن آن روغن سوسن ، روغن نرگس ، پیه مرغ ، مغز ساق گاو و موم بر آن بمالند. اگر ورم در اثر ضربه باشد کدو، نیلوفر، تاجریزى ، و غیره ضماد کنند.
در کوچک شدن بیضه به علت بالا قرار گرفتن (اکتوپى بیضه ) پس از پائین کشیدن به وسیله عمل جراحى دستورات زیر را اجرا نمایند براى تسخین و بزرگ شدن بیضه باید مرتبا حمام گرم روند و از جوشانده اکلیل بابونه ، کتان و سبوس گندم آبزن نمایند (همه را جوشانده در تشتى ریخته بیمار را در آن آب گرم بنشانند).
نسخه براى بزرگ شدن بیضه
آنغوزه ، مرزنجوش ، شنبلیله ، اکلیل ، بابونه را در روغن زیتون و زهره گاو ریخته به آن مقدارى عسل اضافه کرده بر بیضه صغر یافته مرتبا ضماد کنند ادویه مقوى باه به غذا اضافه کنند (دارو را کوبیده روى غذا بپاشند).
زخمهاى آلت و بیضه
زخمهاى دستگاه تناسلى زود عفونى شده ناسور مى گردند لذا در بهبودى و تمیز نگهداشتن آنها بایستى کوشید. اگر زخم و قرحه تازه باشد، صبر زرد، مردار سنگ ، اقلیماى شسته ، توتیا (کات کبود)، کدوى سوخته ، مس ‍ سوخته ، شادنج و گلنار را درهم کوبیده به محل زخم ضماد نمایند و نیز به آن بپاشند یا بمالند.

برای دریافت اصلاح تغذیه و رژیم درمانی ما اینجا کلیک کنید

اگر زخمها مزمن باشد باید از کندر و کاغذ سوخته و سرو سوخته به صورت مرهم به کار برند.

نسخه :
کندر ۵ گرم
مرو ۵ گرم
خون سیاوشان ۵ گرم
مردار سنگ ۵ گرم
صبر زرد ۵/۲ گرم
در روغن زیتون پس از کوبیدن و نرم کردن ریخته بمالند، اگر زخم عفونى باشد باید از جوشیده اکلیل ، بابونه ، و بنفشه براى ضماد به آن استفاده شود و یا با آب آنها آلت را بشویند. اگر زخم ها را قبلا با جوشانده بومادران یا مریم گلى یا ریشه و برگ شیرین بیان بشویند و سپس مرهم گذارند بهتر است .
تورم لوله داخلى آلت یا وجود زخم یا عامل عفونى
علائم :
سوزش شدید در آلت ، احساس ادرار کردن ، احساس گرمى و التهاب ، احساس وجود ادرار، خروج چرک و تحریکات داخلى مجرا به صورت تیر کشیدن یا فرو رفتن میله اى در مجراى ادرار.
درمان :
شربت بنفشه ، شیره تخم خرفه ، تخم خیار، تخم خربزه ، تخم کدو، تخم هندوانه را با لعاب اسپرزه داخل کرده صبح ناشتا میل نمایند.
اسپرزه را خیسانده لعاب آن را با روغن بادام و روغن بنفشه تواءم کرده بر آلت بمالند، در اینجا بطور کلى از داروهاى مدر استفاده مى شود، براى کمک به بهبودى بیمار آب تخم ترشک و آب شوید و آب زیره و شیره تخم کاوشه را بجاى آب مى توان نوشید، آب بابونه ، مغز ناخنک ، مرزنجوش ، پودینه ، آویشن ، و زنیان را تهیه کرده با آنها آلت را شستشو دهند و داروهاى فوق را مى توان کوبیده و پخته به صورت ضماد استعمال نمایند.
وجود زگیل بر آلت و نواحى آن
بوره سوخته ، خاکستر چوب مو، و یا سیاهدانه و سرکه و پیه مرغ را تهیه نموده بر زگیل ها ضماد نمایند تا کم کم از بین برود. اگر در اثر قطع آنها خونریزى پیش آمد بر موضع خون ریزى مخلوط زاج و براده آهن یا براده مس بپاشند.
کوچک بودن آلت
براى جبران آن بوره (براکس ) ۵ گرم ، نرم کوبیده در ۴۰ گرم عسل حل کرده مرتبا با آن آلت را ماساژ دهند.
بنا به اهمیت داروهاى زیاد کننده نطفه همه را مجددا در یک صفحه مى آوریم .
تخم کرفس ، تخم شاهى ، تخم ترب ، تخم شلغم ، تخم زردک ، تخم پیاز، تخم کتان ، تخم کدو، تخم یونجه ، تخم ریحان ، تخم شوید، ثعلب ، جوز هندى ، خولنجان ، سیاهدانه ، بادیان ، زنیان ، هیل غرابى ، میخک شکوفه خرما یا طلع ، زبان گنجشک ، زنجبیل ، دارچین ، قسط شیرین ، انجره ، عود هندى ، سعد، قرفه ، تخم هلیون ، یا مارچوبه ، تخم شنبلیله ، بهمن سرخ و سفید، بوزیدان ، نارگیل ، مغز بادام ، پسته ، فندق ، گردو، هسته خرما، دارفلفل ، قدامه شیرازى ، زعفران ، عودالصلیب ، قرص کمر، اگیر ترکى ، زیره کرمانى ، نعناع خشک ، مصطکى ، سوریخان ، فوفل ، شاه دانه ، کنجد.
این داروها علاوه بر تاءثیر در ازدیاد نطفه و زیاد کردن شیر زنان و مؤثر بودن بر اعصاب ، بطور کلى براى تقویت عمومى به کار مى روند. متدکر مى شود که همه این داروها بطور کلى در زیاد کردن تعداد اسپرماتوزوئیدها مؤثرند.
نازائى
نازائى داراى علل متعددى است که مربوط به هر دو جنس (زن و مرد) مى باشد بارور نشدن یا مربوط به بارور نکردن است یا مربوط به باردار نشدن که هر یک جداگانه بررسى مى شود. براى جستجوى بارور کننده (مرد) کار آسان تر و ساده تر است زیرا با یک آزمایش نطفه علت اصلى معلوم مى شود بدین طریق که کمبود نطفه یا نبودن آن علت را مربوط به مرد، در غیر اینصورت بیشتر متوجه زن است آزمایشان و بررسیهاى پزشکى زنان مامائى ، علت را آشکار مى سازد در هر صورت براى پیدایش ‍ جنین سلامتى هر دو لازم است .
داروهائى که مربوط به مرد و بیمار او مى باشد در صفحات قبل گذشت اکنون به علل نازائى و درمان آن مبادرت مى گردد.
بیماریهاى شایع که باعث نازائى مى گردد بیشتر از نوع عفونتهاست مثل چسبندگى لوله ها، وجود عفونت در واژن و کیسه رحم و نیز عفونى شدن خود تخمدانها، کجى رحم ، چاقى بیش از حد و عوامل بیشمار دیگرى که از بحث ما خارج است .
مرتب بودن سیکل زنانگى و تخمک گذارى ماهیانه عامل دیگرى است که بایستى به آن توجه نمود عوامل متعدد دیگرى وجود دارد که شرح آن در خور این کتاب نیست . لیکن به بعضى از داروهاى گیاهى که کمکى به باردار شدن بنماید اشاره مى شود.
۱ – شستشوى واژن به وسیله جوشانده شخم حنظل بطور روزانه (۵ گرم شخم حنظل در یک بطر آب ) ۲ – بادیان ۵ گرم نرم کوبیده با یک استکان گل قند صبح و عصر میل نمایند این دستور را به مدت ۱۵ روز بعد از پاک شدن به کار برند. سه روز بعد از پاک شدن به مدت یک هفته شب ها از شیاف زیر استعمال نمایند (از راه واژن )
میعه سائله ۵/۲
جاوشیر ۵/۲
مر ۵/۲ گرم
قسط ۵/۲ گرم
همه را نرم کوبیده خوب سائیده و با گلاب خمیر کرده شیاف هائى تهیه کرده هر شب یک عدد استعمال نمایند.
پس از اینکه نسخه بالا تمام شد در رگل بعدى دستورات شیافها مثل قبل سه روز بعد از پاک شدن تکرار مى شود و از روزى که حمام رفته و به اصطلاح پاک شده اند این نسخه را ادامه مى دهند تا داروها تمام شود یعنى از روز پاک شدن تا روز قاعدگى بعدى باید داروى زیر روزانه مصرف شود.
نسخه :
زراوند ۵ گرم
پودینه ۱۰ گرم
جوزهندى ۵ گرم
هیل غرابى ۵ گرم
میخک ۵ گرم
زنیان ۱۰ گرم
زنجبیل ۵ گرم
تخم کرفس ۱۰ گرم
زیره ۵ گرم
شخم حنظل ۵/۲ گرم
تخم کرفس ۱۰ گرم
سگبینج ۵ گرم
تربد ۵ گرم
گل گندم ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده روزى سه قاشق مرباخورى با آب عسل میل نمایند.
اگر نازائى به علت تغییرات محیط داخلى رحم در اثر گرمى مزاج باشد که منى را فاسد و به اصطلاح بسوزاند درمان زیر توصیه مى شود علائم گرمى مزاج و تغییر محیط داخلى رحم عبارت است از گرمى ، غلیظى و سیاهى خون حیض و زیادى رویش موى عانه و احساس گرمى و سنگینى ناحیه رحم .
درمان در مزاجهاى گرم
در این مزاج در روزهاى قاعدگى هم از دارو استفاده مى شود.
شربت بنفشه ، و نیلوفر و سیب و لیمو و صندل و سکنجبین و شیره تخم خرفه لازم به تذکر است که یکى از شربتها را با سکنجبین و شیره تخم خرفه مصرف نمایند، تا علائم بالا وجود دارد این دستور را بایستى ادامه داد (یعنى تا طبیعى شدن رنگ خون و برقرار شدن حرارت طبیعى در رحم و احساس سبکى به وسیله بیمار) اگر صفرا غالب باشد پاکسازى آن را نموده ، ماءالشعیر یا لعاب اسپرزه و آب تاجریزى به کار برند اینگونه بیماران دستورات فوق را از زمان پاک شدن تا شروع قاعدگى بایستى ادامه دهند و در زمان قاعدگى در سه روز اول روزى ۱۰ گرم تخم گشنیز را نرم کوبیده صبح ناشتا و عصر میل نمایند سه روز دوم داروئى میل ننمائید
نازائى به علت خشکى رحم
در این محیط منى خشک شده و اسپرماتوزوئیدها نمى توانند به پیشروى خود ادامه دهند لذا مى میرند.
علائم وجود این حالت عبارت است از:
کم بودن خون قاعدگى ، لاغرى بدن ، خشکى و یبوست واژن و هنگام نزدیکى مرد محیط واژن را خشک احساس مى کند.
درمان :
شربت بنفشه ، شربت نیلوفر، با گلاب و شیر تازه میل نمایند و محیط واژن را با روغن بنفشه یا با روغن تخم کدو و پیه مرغ چرب نمایند و مغز سر مرغ را با لعاب بهدانه تواءم کرده و در واژن بمالند.
نازائى به علت رطوبت و ترشخات زیاد رحم
در این محیط اسپرم به علت زیادى ترشحات و لزجى آن نمى تواند پیشرفت و جذب اوول (تخمک ) زن گردد و با سیلان رطوبت دائم رحمى ، خارج مى شود، مرد هنگام نزدیکى ترى زیادى از حدى را احساس مى کند اینگونه رحم ها اگر بارور هم شوند به سقط نزدیکند.
معتقدند که اینگونه بیماران بیشتر مبتلا به لک صورت مى شوند.
درمان :
پاکسازى و کم کردن عامل بیمارى به وسیله مصرف ایارج فیقرا و شستشوى واژن با جوشانده آویشن ، گل سرخ و مریم گلى (از هر کدام ۱۰ گرم ) ۷ روز پس از جوشاندن روزى چند مرتبه شستشو نمایند و یا شحم حنظل ، آنزورت ، تخم شبت ، سماق و عود از هر کدام ۵ گرم نرم کوبیده با ۲۰ گرم پیه مرغ ممزوج کرده شیاف ساخته استعمال نمایند. و از جوشانده سعد، سنبل ، قسط، و زنیان به صورت حمام داروئى استفاده نمایند.
اگر نازائى به علت غلبه بلغم ، صفرا، و یا سودا باشد که نشانه بلغم خروج ترشحات سفید و علائم صفرا ترشحات زرد و بیانگر حالت سوداوى ترشح سیاه است ، باید پس از پاکسازى خلط غالب ، درمان را شروع کرد.
یکى دیگر از علل نازائى چاقى بیش از حد و علل دیگر لاغرى مفرط است که در اولى درمان لاغر شدن و در دومى راه معالجه ، چاق شدن است .
نسخه :
داروى زیر بالخاصیت کمک به باردارى مى نماید.
خوردن فادزهر حیوانى با دوغ و خوردن تخم نارنج نرم کوبیده با شیر گاو هر یک به مدت سه روز بعد از پاک شدن (روزى ۵/۲ گرم )
نسخه :
جوز هندى ۵ گرم
چوپ درخت گز ۲۰ گرم
زاج ۵/۲ گرم
پوست درخت انار ۲۰ گرم
همه را جوشانده شستشو نمایند (در تمام مدت پاکى )

برای دریافت اصلاح تغذیه و رژیم درمانی ما اینجا کلیک کنید

نسخه :
تخم ترب ۱۰ گرم
تخم زردک ۲۰ گرم
بادیان ۱۰ گرم
زنجبیل ۵ گرم
زرنباد ۵ گرم
برنگ کابلى ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در ۲۵۰ گرم عسل ریخته روزى سه قاشق مرباخورى میل نمایند (در تمام مدت پاکى و سه روز آخر قاعدگى )
این دستور بالا مخصوص زمان قاعدگى است و در سه روز آخر قاعدگى خوردن دارو شروع مى شود (یعنى سه روز مانده به پاک شدن شروع کنند) روزانه با جوشانده برنجاسف سه چهار مرتبه شستشو نمایند (بعد از پاک شدن ) و کسانى که مبتلا به خونریزى نامرتب مى باشند روز ۵ گرم برنجاسف را جوشانده صبح و عصر میل نمایند خوردن برنجاسف را تا زمانى که خونریزى وجود دارد ادامه دهند.
نسخه :
پیاز لاله سرنگون ۵/۲ گرم
قاقله ۵/۲ گرم
بسباسه ۵/۲ گرم
زعفران یک گرم

برای دریافت اصلاح تغذیه و رژیم درمانی ما اینجا کلیک کنید

همه را نرم کوبیده بعد از پاک شدن سه روز با شیر حل کرده با پنبه استعمال کنند (توجه شود که بعضى از داروها براى شستشو و برخى براى استعمال بکار مى رود).
نازائى به علت ترشحات غیرچرکى
انیسون ، بومادران ، و مر را به نسبت مساوى شیاف ساخته استعمال نمایند و کندر و گلنار از هر یک ۱۰ گرم مرمکى و مقل از هر کدام ۱۰ گرم ، مصطکى و ریشه مرجان و ریشه انجبار و ریشه ایرسا و بسفایج ، مخلصه و گل ارمنى نیز از هر کدام ۱۰ گرم همه را نرم کوبیده در یک شیشه مرباى بالنگ ریخته روزى سه قاشق مرباخورى .
نسخه :
گل ارمنى ۵ گرم
ریشه مرجان ۵ گرم
مرمکى ۵ گرم
گلنار ۱۰ گرم
صمغ عربى ۵ گرم
جوزالسرو ۱۰ گرم
تخم انجره ۵ گرم
کندر ۵ گرم
همه را نرم کوبیده ۷ قسمت کرده روزى یک قسمت را در دو نوبت میل نمایند.
نسخه دیگر
آویشن شیرازى ۱۰ گرم
انیسون ۱۰ گرم
انجره ۵ گرم
ریشه ایرسا ۲۰ گرم
بابونه شیرازى ۵ گرم
بسباسه ۵ گرم
مریم گلى ۲۰ گرم
ریشه را نیم کوب کرده ۱۰ قسمت نموده هر قسمت را پس از جوشاندن در ۲ لیوان آب ، صبح و عصر میل نمایند.
نسخه :
براى ترشحات زنانگى و هم چنین خونریزیهاى نامرتب روزى ۲۰ گرم ریشه انجبار را جوشانده صبح و عصر میل نمایند، شستشوى ترشحات رحم نیز با این جوشانده بهبودى مى یابد، در خونریزیهاى رحمى یا جاى دیگر تواءم کردن برنجاسف و ریشه انجبار توصیه مى شود.
نسخه :
زبان گنجشک ۱۵ گرم
زعفران یک گرم
نرم کوبیده در ۲ قاشق غذا خورى آب حل کرده ۲ روز بعد از پاک شدن با پنبه استعمال کنند.
یا ۱۵ گرم وج را نرم کوبیده با شیر مثل بالا عمل نمایند یا با جوشانده ۵ گرم دانه اسفند بعد از پاک شدن تا سه روز صبح و عصر واژن را شستشو دهند.
براى تصفیه رحم باید سبوس گندم یا جوزالسرو، برنگ کابلى ، زاج ، شحم حنظل را جوشانده رحم را بشویند سپس میوه کاج ، پوست انار، برنگ کابلى ، گل بابونه ، گل بومادران ، بادیان از هر کدام ۵ گرم جوشانده یک هفته صبح و عصر میل نمایند. یا ابهل ، ریشه ایرسا، بسفایج ، تخم شوید، تخم هویج ، بهمن پیچ گل بابونه ، بومادران ، بادیان از هر کدام ۱۵ گرم ۱۰ روز صبح و عصر جوشانده میل نمایند.
نسخه براى باردار شدن
ابوخلسا (هواچوبه ) ۱۰ گرم نرم کوبیده در آب حل کرده با شیر ۵ گرم صبح و ۵ گرم عصر میل شود این عمل را به مدت سه روز ادامه داده و بایستى بعد از پاک شدن شروع نمایند.
نسخه دیگر
پوست هلیله زرد ۵ گرم
بلیله ۵ گرم
آمله مقشر ۵ گرم
صمغ عربى ۵ گرم
نرم کوبیده با زهره گاو ممزوج کرده صبح و عصر با پنبه استعمال نمایند یعنى پنبه را به آن آغشته نموده استعمال نمایند پس از ۱۲ ساعت پنبه را بردارند.
نسخه :
در تمام روزهاى قاعدگى روزانه ۲ گرم زیره را جوشانده صبح و عصر با شیر میل نمایند.
نسخه :
بعد از پاک شدن به مدت سه روز روزانه ۵ گرم بسباسه را نرم کوبیده در یک قاشق غذاخورى عسل حل کرده استعمال کنند.
نسخه :
بعد از پاک شدن سه روز، روزى ۵ گرم گل نسترن زرد را کوبیده با عسل استعمال کنند.
نسخه : استفراغ حاملگى
این بمیار باعث لاغرى و بى میلى شدید نسبت به غذاها شده هم براى مادر و هم براى جنین زیان آور است داروى مؤثر براى استفراغ حاملگى را مى توان از نسخه زیر به دست آورد.
نسخه :
تخم ترب ۱ گرم
تخم شبت ۲ گرم
نرم کوبیده در رب انار حل کرده روزى سه قاشق مرباخورى
نسخه خیلى مجرب براى استفراغ حاملگى ((ویار)):
نسخه مجرب : میخک ۵ گرم ، هیل غرابى ۵ گرم ، کبابه ۵ گرم ، شکر یک استکان همه را نرم کوبیده روزى ۳ قاشق چایخورى میل نمایند، و شربت انار شربت نعناع شربت لیمو مفید است .
نسخه :
قرنفل ۵ گرم
قسط ۵ گرم
جوزهندى ۵ گرم
مصطکى ۱۰ گرم
عود ۵ گرم
هیل ۵ گرم
نرم سائیده در شربت انار حل کرده روزى سه قاشق مرباخورى میل شود.
خارش واژن در حاملگى
گل سرشوى را نرم کوبیده در لعاب دانه خطمى حل کرده بمالند و یا گل سرشوى را در دوغ و شیره تاجریزى و آب کاسنى حل کرده در آب بنشینند و خود را شستشوى نمایند گل بنفشه ، گل نیلوفر، آویشن شیرازى را جوشانده براى شستشوى بکار برند. یا با آب کاهو و آب گشنیز خام چرخ کرده ، خود را بشویند.
براى کمک به زایمان
اگر زایمان سخت باشد ولگن بیمار کوچک نباشد داروهاى زیر در تسریع زایمان کمک خوبى مى نمایند.
مشک طرامشیع ، پرسیاوشان ، از هر کدام ۵ گرم جوشانده سه مرتبه در روز بدهند از جوشانده بابونه ، شبت ، مرزنجوش ، مغزناخنک و برگ چغندر بصورت حمام داروئى استفاده کنند.
آنچه زایمان را سخت تر مى کند.
خوردن آب زیاد و خوردن غذاهاى شور و نشستن در جاى خیلى سرد در زمان آبستنى .
براى برطرف شدن رنگ زرد و پریده زائو از دستور زیر استفاده شود.
انیسون را نرم کوبیده با شکر روزى سه قاشق مرباخورى .
مجددا براى تسهیل زایمان از دستور زیر استفاده مى گردد.
گشنیز را با ریشه کنده خورد کرده به ران بیمار ببندند. این دستور از طریق جذب پوستى شاید مؤثر باشد.
باز نسخه اى براى تسهیل در کار زایمان
جوشانده برگ خطمى میل کنند و ضماد برگ خطمى زیر شکم بندند یا آب شنبلیله یا کتان براى شستشوى واژن بکار برند یا آنغوزه یک گرم صبح یک گرم عصر یا ۳ گرم سداب و یا ۲ گرم مر تجویز نمایند و در تعقیب آن آب ابهل نوشند یا با جوشانده سداب و یا افسنطین و یا ابهل یا گل شب بو واژن را شستشو دهند یا جوشانده ۱۰ گرم برگ ریحان با کمى شکر نوشند یا دو نخود زعفران را نرم کوبیده با دو عدد زرده تخم مرغ بدهند یا ۵ گرم مرزنجوش را در یک لیوان آب جوشانده میل نمایند یا ۵ گرم تخم کتان را جوشانده با ۵ گرم مقل نرم کوبیده یا ۵ گرم گل زوفا یا ۵ گرم برگ کلم یا ۵ گرم سداب را جوشانده میل کنند یا جوشانده ۵ گرم مشگ طرالمشیع دهند. همه ى این دستورات در تسهیل کار زایمان مؤثرند.
کمک براى خروج جنین
پودینه ۵ گرم
باقلا ۱۰ گرم
مشگ طرامشیع ۱۰ گرم
جوشانده دو روز صبح و ظهر و شب میل نمایند و سیاهدانه یا کندش را کوبیده انفیه کنند تا در اثر عطسه کمک بیشترى به زایمان شود.
ورم کل رحم به علت زایمان یا دستکارى روى آن

برای دریافت اصلاح تغذیه و رژیم درمانی ما اینجا کلیک کنید

درمان :
لعاب خطمى ، لعاب گل پنیرک ، و یا جوشانده آب این دو گیاه را براى شستشو بکار برند.
درمان بزرگى شکم بعد از زایمان
فلفل ۵ گرم
دارفلفل ۵ گرم
شیطرنج ۱۰ گرم
سنبل ۵ گرم
سعد ۵ گرم
زنجبیل ۵ گرم
برنگ کابلى ۵ گرم
هلیله سیاه ۱۰ گرم
پوست هلیله زرد ۵ گرم
بادیان ۱۰ گرم
آمله مقشر ۱۰ گرم
زبان گنجشک ۱۰ گرم
حضض ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در نیم کیلو عسل حل کرده به مدت ۱۵ روز مصرف نمایند (صبح و ظهر و شب ). و بهتر است که شکم را با پارچه اى محکم به بندند.
درمان شل شدن شکم یا خطوط روى شکم بعد از زایمان
مصطکى ۱۰ گرم
زنجبیل ۵ گرم
پوست انار ۱۰ گرم
دارچین ۵ گرم
بسباسه ۵ گرم
نرم کوبیده روزانه چندین مرتبه با آب جوشانده میوه کاج و گلاب شکم را ماساژ دهند.
براى تسکین دردهاى بعد از زایمان جوشانده اذخرمکى و جوشانده گل پنیرک از هر کدام ۵ گرم و یا مقدارى شبت را جوشانده بیمار در آب آن بنشیند و یا زنیان ، تخم شوید از هر کدام ۵/۲ گرم در ۲ لیوان آب جوشانده هر مرتبه یک استکان میل کنند و یا از جوشانده تخم کتان خود را بشویند.
زیادى خون قاعدگى
با توجه به علل اصلى و پى گیرى و بررسى آن و رفع عوارض حاصله ، داروهاى زیر توصیه مى شود.
نسخه :
قرص کهربا ۵ گرم
گل ارمنى ۱۰ گرم
رب به یک شیشه
نرم کوبیده در کمپوت به حل کرده یک قاشق مرباخورى صبح ، ظهر و شب نرم کوبیده .
در خونریزیهاى زیاد از شیاف زیر استفاده مى شود
آقاقیا ۵ گرم
کندر ۵ گرم
خون سیاوشان ۵ گرم
مازو ۵ گرم
چوب گز ۱۰ گرم
نرم کوبیده و سائیده با آب مورد خمیر کرده پنبه را به آن آغشته نموده استعمال کنید و سوپ عدس پخته با سماق بجاى غذا مصرف نمایند.
شیاف ضد خونریزى دیگر
سرمه ۵/۲ گرم
گلنار ۵ گرم
مازو ۵ گرم
آقاقیا ۵ گرم
همه را نرم کوبیده با آب مورد خمیر کرده و با پنبه استعمال نمایند بدین طریق که قطعه پنبه اى را گرد کرده به اندازه فندق سپس پنبه را در خمیر حاصله از داروها خیس کرده صبح و شب استعمال نمایند.
آب سیب ، به و انار را با طباشیر و گل ارمنى مخلوط کرده میل نمایند (گل ارمنى و طباشیر از هر کدام ۵ گرم کوبیده در یک لیوان شربت حل کرده براى یک روز میل نمایند)
کهربا، گلنار، مورد، گل سرخ و مازو را به مقدار لازم جوشانده بیمار را در آب بنشانند.
گل ارمنى ، صمغ عربى ، از هر کدام ۵ گرم کوبیده با شربت سیب بدهند.
برنجاسف ۲۰ گرم روزى ۵ گرم جوشانده صبح و عصر میل نمایند. این دستور ساده بسیار مؤثر است .
شستشو با آب مورد و یا آب بارهنگ توصیه مى شود.
نسخه :
جوزالسرو یا میوه کاج ۲۰ گرم انتخاب کرده و خوب سائیده روزى ۳ قاشق مرباخورى میل نمایند و یا اینکه ۵۰ گرم جوز را نیم کوب کرده جوشانده این مقدار را به مدت ۷ روز میل نمایند.
خونریزى به علت چرکین شدن رحم (عفونت )
در عفونتهاى رحمى چه مربوط به جسم رحم و چه خود واژن و چه ابتلاء تخمدانها باشد ممکن است باعث نامرتبى قاعدگى شود، در هر صورت داروهاى گیاهى خوراکى روى آنها مؤثر است لیکن داروهاى شستشو دهنده و شیافها اثرات بیشترى روى واژن دارند.
نسخه ضد عفونت
قرص کهربا ۵ گرم
بارهنگ ۱۰ گرم
گل نار ۱۰ گرم
بلوط ۱۰ گرم
ریشه ایرسا ۲۰ گرم
ریشه مرجان ۵ گرم
همه را نرم کوبیده با رب انار یا شربت سیب روزى ۵ گرم مصرف نمایند.
روزانه چندین مرتبه از جوشانده مازو، گلنار، پوست انار شستشو نمایند یا پوست انار، عدس ، گلنار، مورد چوب گز و بلوط از هر کدام مقدار لازم برداشته جوشانده آب آنرا براى شستشو به کار برند، شستشوى فوق براى عفونت هاى رحمى خیلى مؤثر است .

شیاف ضد عفونت
کندر ۵ گرم
آنزورت ۵ گرم
خون سیاوشان ۵ گرم
مرمکى ۵ گرم
زاج ۵ گرم
پوست انار ۲۰ گرم
میوه کاج ۲۰ گرم
همه را نرم کوبیده و سائیده با آب مورد یا آب بارهنگ یا آب عصى الرعى (سرخ مرز) آمیخته خمیر کنند با پنبه صبح و عصر استعمال نمایند.
خارش واژن در غیر آبستنى
این حالت بیشتر در اثر وجود صفرا (کبدى ) و بلغم (تغذیه اى ) و کمتر در اثر سوداى (عصبى ) به وجود مى آید. اما شایع ترین علت خارش واژینال ، قارچها مى باشند، عفونت ها نیز در این باره بى تاءثیر نیستند.
درمان :
شستشو با آب گشنیز، آب کاهو، آمیخته خرفه و بنفشه .
شیاف از پودینه و پوست انار، از هر کدام ۵۰ گرم همه را نرم کوبیده با آب مورد یا بارهنگ مخلوط کرده با پنبه استعمال نمایند یا در روغن گل کرده بکار برند.
درمان دیگر
اول طبق معمول پاکسازى بدن از خلط غالب یعنى آنچه باعث تغییر خون و کم و زیاد شدن محتویات سلولى شده است ، چه املاح و چه مواد شیمیائى و چه مواد سه گانه (لیپید، گلوسید، پروتید) سپس جوشانده ریشه ایرسا و اذخرمکى و ریشه شیرین بیان که از هر کدام ۵ گرم انتخاب شده باشند براى یک روز تجویز شود این مقدار را باید تا حصول بهبودى کامل ادامه داد.
حمام داروئى براى خارش
پودینه ، مرزنجوش ، بادرنجویه ، ریشه انجبار، زاج از هر کدام به مقدار کافى جوشانده بیمار در آب آن بنشیند یا مقدارى مورد را روزانه جوشانده در آب آن بنشینند یا از جوشانده بلوط یا مازو براى اینکار استفاده نمایند.
نسخه براى خارش تواءم با ترشح
پس از شستشوى مرتب روزانه به وسیله جوشانده آویشن ، از دستور زیر استفاده مى شود.
بسد ۵ گرم
مرمکى ۵ گرم
کندر ۵ گرم
جوزهندى ۵ گرم
کندر ۵ گرم
میوه سرو یا کاج ۱۰ گرم
گلنار ۱۰ گرم
مصطکى ۱۰ گرم
کهربا ۵ گرم
تخم گشنیز ۵ گرم
بلوط ۵ گرم
گل بومادران ۵ گرم
همه را نرم کوبیده در شربت سیب یا مرباى بالنگ ریخته روزى سه قاشق مرباخورى .
نسخه ضد ترشح و خارش
ریشه انجبار ۳۰ گرم
عود الصلیب ۱۰ گرم
بابونه ۵ گرم
زیره کرمانى ۵ گرم
به مدت پنج روز این مقدار دارو را صبح و عصر جوشانده میل نمایند.
نسخه دیگر
ریشه مرجان ۵ گرم
گل ارمنى ۵ گرم
ریشه ایرسا ۱۰ گرم
ریشه انجبار ۱۰ گرم
ابهل ۱۰ گرم
بهمن پیچ ۱۰ گرم
تخم هویج ۱۰ گرم
تخم گشنیز ۵ گرم
تخم کرفس ۱۰ گرم
تخم خرفه ۱۰ گرم
برنجاسف ۵ گرم
تخم مورد ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده در کمپوت سیب یا مرباى آلبالو ریخته به مدت ۲ هفته مصرف نمایند این دستور براى ترشح و خونریزى زنانگى نیز مفید است .
نسخه دیگر
کندر ۵ گرم
گلنار ۵ گرم
مرمکى ۵ گرم
مقل ۵ گرم
مصطکى ۱۰ گرم
بسد ۵ گرم
ایرسا ۱۰ گرم
ریشه انجبار ۱۰ گرم
بسفایج ۵ گرم
انیسون ۵ گرم
کهربا ۵ گرم
فوفل ۵ گرم
پس از نرم کوبیدن با یک شیشه مرباى بالنگ یا رب انار مخلوط کرده دو هفته صبح و عصر میل نمایند و مرتبا خود را با آب مورد یا آب آویشن بشویند.
احتباس طمث (یا بند آمدن خون قاعدگى )
درمان :
شیاف فرفیون هرچه زودتر خون قاعدگى را جارى مى سازد، ناگفته نماند که پس از سن ۴۵ تا ۵۰ سالگى طبعا بایستى خون قاعدگى بند آید اما در این قانون هم اختلالاتى ممکن است رخ دهد در سنین جوانى و شوهردارى بند آمدن خون مساویست با آبستنى مگر اینکه برخلاف آن ثابت شود، در غیر این صورت ، بیشتر عامل بیمارى و مانعى در کار است که سیکل زنانگى را بهم مى زند، تومورها کم و زیاد شدن ارمونهاى جنسى و اختلالات غدد مترشحه داخلى ، هیجانات روحى ، مسافرتها و غیره همه مى توانند سیکل قاعدگى را بهم زنند، در صورتى که آبستنى در کار نباشد مى توان از داروهاى باز کننده خون قاعدگى استفاده نمود.
نسخه باز کننده خون قاعدگى
بادیان ۱۰ گرم
تخم کرفس ۱۰ گرم
انیسون ۱۰ گرم
نعناع ۱۰ گرم
مشگ طرامشیع ۱۰ گرم
همه را نیم کوب کرده ۶ روز صبح و عصر جوشانده میل نمایند.
یا مرمکى ۵ گرم یا ابهل ۵ گرم یا افسنطین ۵ گرم روزانه استفاده نمایند (مرمکى را کوبیده بقیه داروها را جوشانده با مرمکى مخلوط کرده میل نمایند)
یا اینکه ۱۰ گرم ابهل را نرم کوبیده در جوشانده ۵ گرم نعناع خشک ریخته با عسل میل نمایند.
جاوشیر، افسنطین ، سلیخه ، پودینه ، یا مشگ طرامشیع را انتخاب نموده ، ۵ گرم از آنها را جوشانده صبح و عصر میل نمایند. و از حمام داروئى زیر استفاده نمایند.
مرزنجوش ، نعناع ، بابونه ، سداب ، مغزناخنک ، آویشن ، ابهل ، مقدار کافى از آنها را انتخاب کرده پس از جوشاندن در آب آن بنشینند.
نسخه براى استعمال از راه واژن
مرمکى ، نعناع ، از هر کدام ۵ گرم ، ابهل ۱۰ گرم ، سداب ۱۵ گرم ، همه را نرم کوبیده با کمى صفراى گاو مخلوط نموده ، به صورت شیاف استعمال نمایند.
نسخه باز کننده
آنغوزه ۵ گرم
مشگ طرامشیع ۵ گرم
سگبینج ۵ گرم
جاوشیر ۵ گرم
برگ سداب ۵ گرم
نعناع خشک ۵ گرم
قردمانا (زیره سیاه ) ۵ گرم
فوه یارناس ۵ گرم
مر ۵/۲ گرم
باقلاى مصرى ۱۵ گرم
همه را نرم کوبیده با آب سداب قرص ساخته (باندازه نخود) روزى شش ‍ قرص میل نمایند.
نسخه باز کننده
تخم کرفس ۱۰ گرم
انیسون ۵ گرم
زنیان ۵ گرم
تخم شوید ۵ گرم
فوه یارناس ۵ گرم
تخم شنبلیله ۱۰ گرم
پس از نیم کوب کردن چهار قسمت نموده و هر قسمت را در ۲ لیوان آب جوشانده صبح و عصر میل نمایند.
گیاهانى که خون قاعدگى را باز مى کنند
این داروها را نبایستى در آبستنى بکار برد.
زراوند گرد، ریشه شبت ، چوب چینى ، عشبه ، فوه ، ریشه شیرین بیان ، بادیان ، جدوار، خولنجان ، خربق ، ریشه کرفس ، برگ تره ، ابهل ، میوه آن ، مرزنجوش ، برگ سگبینج ، اسطوخدوس ، بابونه ، پودینه ، گل سوسن ، و بنفشه ، زعفران و سنبل ، تخم کرفس ، زیره ، انیسون ، زنیان ، سیاهدانه ، کبابه چینى ،حب الغار، دارچین ، بسباسه ، میخک ، نخود سرخ ، مارچوبه ، مرمکى ، جوهر حسن لبه ، عرق بادرنجویه .
براى خونریزیهاى نامنظم
برنجاسف یا گل بومادران را ۵۰ گرم انتخاب کرده نیم کوب نموده پس از پاک شدن از قاعدگى ، روزى ۵ گرم جوشانده صبح و عصر میل نمایند این عمل را تا برقرارى رگل نامنظم میتوان ادامه داد.
براى قاعدگى نامنظم
گل بومادران ۵ گرم
آویشن شیرازى ۵ گرم
بادیان ۵ گرم
زنیان ۵ گرم
نعناع خشک ۱۰ گرم
پودینه ۱۰ گرم
بادرنجویه ۵ گرم
بسفایج ۵ گرم
ریشه ایرسا ۱۰ گرم
ریشه انجبار ۱۰ گرم
همه را نیم کوب کرده روزى ۱۰ گرم در ۲ لیوان آب جوش ریخته پس از خیس خوردن جوشانده صبح و عصر میل نمایند در ضمن این معالجه گل ارمنى ۲۵ گرم شکر ۵۰ گرم نرم کوبیده روزى سه قاشق چاى خورى کفلمه نمایند.
پائین آمدن رحم
این بیمارى بیشتر در تعقیب زایمانهاى زیاد و فشار و زور زدن براى خروج جنین پیش مى آید و لاغرى و ضعف عمومى مى تواند یکى از عوامل آن بوده باشد، به هر علت که پائین افتادگى وجود داشته باشد باید از نفخ زیاد روده ها و جمع شدن ادرار زیاد در مثانه و یبوست مزاج ، جلوگیرى به عمل آورد. اگر مزاج بیمار رطوبتى و سرد باشد با ایارج فیقرا پاکسازى نماید، بیمار مبتلا به هنگام نشستن بایستى تمام سرین خود را روى زمین قرار دهد و سعى کند که از عطسه و سرفه و زور زدن و بلند کردن اشیاى سنگین خوددارى نماید.
و یا گل سرخ ، آقاقیا، پوست انار، مورد جوشانده شستشو نمایند و یا همه را کوبیده خمیر کرده به صورت شیاف استعمال کنند.
سرطان رحم
قبل از اینکه باعث گرفتارى اعضاء دیگر شود بایستى تحت عمل جراحى قرار گیرد قبل از عمل مى توان براى کم شدن ورم و قدرت پیشروى و کم شدن حجم آن از داروهاى گیاهى استفاده نمود.
۱ – شستشو با آب اسپرزه ایکه در آن یک قطعه ورق سرب نازک حل شده باشد.
۲ – از جوشانده تخم شنبلیله آویشن بابونه ، تخم کتان ، برگ کلم ، شستشوى رحم نمایند.
۳ – مسهل ضد سودا دهند.
۴ – اگر چرک و عفونتى همراه باشد با جوشانده برگ خطمى ، گل بنفشه ، برگ کلم و کتان آبزن نمایند (حمام داروئى )
سرب را با آب گشنیز و آب کاهو حل کرده با آن شستشو کند.
ادویه مضیقه (جمع کننده )
نارگیل سائیده یا قرنفل و مازوى سائیده یا تخم کدوى تلخ (حنظل ) یا هلیله سیاه و پوست هلیله زرد یا گل سرخ یا آمله یا بادنجان را ریزریز کرده در سایه خشک کرده سپس نرم سائیده یا بسباسه ، قرنفل و پوست انار یا مازو و قرنفل یا آب خرفه یا تخم ترشک سائیده یا پوست درخت نارنج و زعفران و دارچین یا زاج و فوفل ، این داروها هر یک که در دسترس باشد جوشانده روزى چند مرتبه با آب آن شستشو نمایند.
نسخه :
جفت بلوط ۵ گرم
گلنار ۵ گرم
پوست انار ۲۰ گرم
فوفل ۵ گرم
مازو ۵ گرم
همه را جوشانده روزانه شستشو دهند یا فوفل ، مصطکى برنگ کابلى عاقرقرحا را کوبیده و خمیر کرده با پنبه به صورت شیاف استعمال کنند.
داروهاى زیاد کننده شیر
در مزاج صفراوى ، شیره تخم خیار و خربزه و کدو و هندوانه مغز سر گوسفند با شکر، ماهى تازه آویشن و اسفناج و در بلغمى و سوداوى آرد گندم و شیر تازه و بادیان و تخم شنبلیله (شیر و آرد را پخته داروهاى دیگر را نرم کوبیده و به آن اضافه کنند).
نسخه :
تودرى سرخ ۱۰ گرم
تودرى سفید ۱۰ گرم
بهمن سرخ ۱۰ گرم
بهمن سفید ۱۰ گرم
تخم کرفس ۱۵ گرم
بوزیدان ۵ گرم
زنیان ۱۰ گرم
تخم شوید ۱۰ گرم
بادیان ۱۰ گرم
تخم زردک ۳۰ گرم
تخم تره ۱۰ گرم
تخم شنبلیله ۲۰ گرم
معزتخم خیار ۲۰ گرم
سیاهدانه ۱۰ گرم
ریحان کوهى ۵ گرم
هم۸صر میل نمایند. و از حمام داروئى زیر استفاده نمایند.
مرزنجوش ، نعناع ، بابونه ، سداب ، مغزناخنک ، آویشن ، ابهل ، مقدار کافى از آنها را انتخاب کرده پس از جوشاندن در آب آن بنشینند.
نسخه براى استعمال از راه واژن
مرمکى ، نعناع ، از هر کدام ۵ گرم ، ابهل ۱۰ گرم ، سداب ۱۵ گرم ، همه را نرم کوبیده با کمى صفراى گاو مخلوط نموده ، به صورت شیاف استعمال نمایند.
نسخه باز کننده
آنغوزه ۵ گرم
مشگ طرامشیع ۵ گرم
سگبینج ۵ گرم
جاوشیر ۵ گرم
برگ سداب ۵ گرم
نعناع خشک ۵ گرم
قردمانا (زیره سیاه ) ۵ گرم
فوه یارناس ۵ گرم
مر ۵/۲ گرم
باقلاى مصرى ۱۵ گرم
همه را نرم کوبیده با آب سداب قرص ساخته (باندازه نخود) روزى شش ‍ قرص میل نمایند.
نسخه باز کننده
تخم کرفس ۱۰ گرم
انیسون ۵ گرم
زنیان ۵ گرم
تخم شوید ۵ گرم
فوه یارناس ۵ گرم
تخم شنبلیله ۱۰ گرم
پس از نیم کوب کردن چهار قسمت نموده و هر قسمت را در ۲ لیوان آب جوشانده صبح و عصر میل نمایند.
گیاهانى که خون قاعدگى را باز مى کنند
این داروها را نبایستى در آبستنى بکار برد.
زراوند گرد، ریشه شبت ، چوب چینى ، عشبه ، فوه ، ریشه شیرین بیان ، بادیان ، جدوار، خولنجان ، خربق ، ریشه کرفس ، برگ تره ، ابهل ، میوه آن ، مرزنجوش ، برگ سگبینج ، اسطوخدوس ، بابونه ، پودینه ، گل سوسن ، و بنفشه ، زعفران و سنبل ، تخم کرفس ، زیره ، انیسون ، زنیان ، سیاهدانه ، کبابه چینى ،حب الغار، دارچین ، بسباسه ، میخک ، نخود سرخ ، مارچوبه ، مرمکى ، جوهر حسن لبه ، عرق بادرنجویه .
براى خونریزیهاى نامنظم
برنجاسف یا گل بومادران را ۵۰ گرم انتخاب کرده نیم کوب نموده پس از پاک شدن از قاعدگى ، روزى ۵ گرم جوشانده صبح و عصر میل نمایند این عمل را تا برقرارى رگل نامنظم میتوان ادامه داد.
براى قاعدگى نامنظم
گل بومادران ۵ گرم
آویشن شیرازى ۵ گرم
بادیان ۵ گرم
زنیان ۵ گرم
نعناع خشک ۱۰ گرم
پودینه ۱۰ گرم
بادرنجویه ۵ گرم
بسفایج ۵ گرم
ریشه ایرسا ۱۰ گرم
ریشه انجبار ۱۰ گرم
همه را نیم کوب کرده روزى ۱۰ گرم در ۲ لیوان آب جوش ریخته پس از خیس خوردن جوشانده صبح و عصر میل نمایند در ضمن این معالجه گل ارمنى ۲۵ گرم شکر ۵۰ گرم نرم کوبیده روزى سه قاشق چاى خورى کفلمه نمایند.
پائین آمدن رحم
این بیمارى بیشتر در تعقیب زایمانهاى زیاد و فشار و زور زدن براى خروج جنین پیش مى آید و لاغرى و ضعف عمومى مى تواند یکى از عوامل آن بوده باشد، به هر علت که پائین افتادگى وجود داشته باشد باید از نفخ زیاد روده ها و جمع شدن ادرار زیاد در مثانه و یبوست مزاج ، جلوگیرى به عمل آورد. اگر مزاج بیمار رطوبتى و سرد باشد با ایارج فیقرا پاکسازى نماید، بیمار مبتلا به هنگام نشستن بایستى تمام سرین خود را روى زمین قرار دهد و سعى کند که از عطسه و سرفه و زور زدن و بلند کردن اشیاى سنگین خوددارى نماید.
و یا گل سرخ ، آقاقیا، پوست انار، مورد جوشانده شستشو نمایند و یا همه را کوبیده خمیر کرده به صورت شیاف استعمال کنند.
سرطان رحم
قبل از اینکه باعث گرفتارى اعضاء دیگر شود بایستى تحت عمل جراحى قرار گیرد قبل از عمل مى توان براى کم شدن ورم و قدرت پیشروى و کم شدن حجم آن از داروهاى گیاهى استفاده نمود.
۱ – شستشو با آب اسپرزه ایکه در آن یک قطعه ورق سرب نازک حل شده باشد.
۲ – از جوشانده تخم شنبلیله آویشن بابونه ، تخم کتان ، برگ کلم ، شستشوى رحم نمایند.
۳ – مسهل ضد سودا دهند.
۴ – اگر چرک و عفونتى همراه باشد با جوشانده برگ خطمى ، گل بنفشه ، برگ کلم و کتان آبزن نمایند (حمام داروئى )
سرب را با آب گشنیز و آب کاهو حل کرده با آن شستشو کند.
ادویه مضیقه (جمع کننده )
نارگیل سائیده یا قرنفل و مازوى سائیده یا تخم کدوى تلخ (حنظل ) یا هلیله سیاه و پوست هلیله زرد یا گل سرخ یا آمله یا بادنجان را ریزریز کرده در سایه خشک کرده سپس نرم سائیده یا بسباسه ، قرنفل و پوست انار یا مازو و قرنفل یا آب خرفه یا تخم ترشک سائیده یا پوست درخت نارنج و زعفران و دارچین یا زاج و فوفل ، این داروها هر یک که در دسترس باشد جوشانده روزى چند مرتبه با آب آن شستشو نمایند.
نسخه :
جفت بلوط ۵ گرم
گلنار ۵ گرم
پوست انار ۲۰ گرم
فوفل ۵ گرم
مازو ۵ گرم
همه را جوشانده روزانه شستشو دهند یا فوفل ، مصطکى برنگ کابلى عاقرقرحا را کوبیده و خمیر کرده با پنبه به صورت شیاف استعمال کنند.
داروهاى زیاد کننده شیر
در مزاج صفراوى ، شیره تخم خیار و خربزه و کدو و هندوانه مغز سر گوسفند با شکر، ماهى تازه آویشن و اسفناج و در بلغمى و سوداوى آرد گندم و شیر تازه و بادیان و تخم شنبلیله (شیر و آرد را پخته داروهاى دیگر را نرم کوبیده و به آن اضافه کنند).
نسخه :
تودرى سرخ ۱۰ گرم
تودرى سفید ۱۰ گرم
بهمن سرخ ۱۰ گرم
بهمن سفید ۱۰ گرم
تخم کرفس ۱۵ گرم
بوزیدان ۵ گرم
زنیان ۱۰ گرم
تخم شوید ۱۰ گرم
بادیان ۱۰ گرم
تخم زردک ۳۰ گرم
تخم تره ۱۰ گرم
تخم شنبلیله ۲۰ گرم
معزتخم خیار ۲۰ گرم
سیاهدانه ۱۰ گرم
ریحان کوهى ۵ گرم
همه را نرم کوبیده روزى سه قاشق مرباخورى کفلمه نمایند.
و در تعقیب آن بجاى آب ماءالشعیر نوشند و دیگر آرد کنجد را در شیره انگور حل کرده خوب بهم زنند و بنوشند و مى توانند آنرا بر سینه و پستان ضماد نمایند.
نسخه دیگر
تخم زردک ۲۰ گرم
تخم پیاز ۲۰ گرم
تخم شبت ۱۰ گرم
تخم شلغم ۱۰ گرم
بادیان ۲۰ گرم
با ۱۰۰ گرم نخود بوداده همه را نرم بکوبند روزى سه مرتبه کفلمه نمایند.
شقاقل ، و شکر، گل پنیرک ، تخم شاهى ، تخم ترب ، یا زیره سبز و آرد برنج و تخم شوید را انتخاب کرده داروها را کوبیده در آرد برنج حل کرده با شکر بپزند تا به صورت حلوا در آید روزى سه قاشق مرباخورى میل نمایند. خوردن حلیم و شیرزاد در ازدیاد شیر خیلى مؤثر است ، شیرزاد را میتوان کوبیده روى غذا هم بپاشند.
نسخه دیگر
تخم شلغم ۱۰ گرم
تخم ترب ۱۰ گرم
تخم شوید ۱۰ گرم
تخم تره ۱۰ گرم
تخم پیاز ۱۰ گرم
تخم شاهى ۱۰ گرم
بادیان ۱۰ گرم
همه را نرم کوبیده در نیم کیلو آرد برنج ریخته با شیر و شکر پخته بتدریج میل نمایند.
مالیدن آب بادیان بر سینه ها یا انداختن طحال روى آنها باعث زیاد شدن شیر مى گردد، ضمنا تخم شربتى یا شاخ و برگ کوبیده آن به صورت ضماد باعث ازدیاد شیر است .
کم کننده هاى شیر
اگر به عللى لازم شود که شیر مادر را بخشکانند از دستور زیر استفاده مى شود مثلا: در بعضى اوقات مثل فوت نوزاد و یا علل دیگرى که پیش آید که لازم شود شیر خشکیده شود از کم کننده هاى زیر استفاده شود.
هر چه مجفف (خشک کننده ) رطوبات و محلل باشد و تقلیل منى کند آن نیز مقلل شیر است و چیزهائى که زیاد کننده خون قاعدگى باشند زیاد کننده شیر هستند در صورتیکه تمایل به کم کردن شیر باشد بایستى غذا و خوردنى ها را کم کرده در عوض از کاهو، عدس ، سرکه ، آب لیمو، آب سماق ، سداب استفاده نمایند و لعاب اسپرزه با اوشق حل شده در آب یا آرد باقلا و تخم شنبلیله و روغن گل یا زیره کوبیده در عسل و سرکه یا لاک و مردار سنگ در روغن گل و سرکه یا گل ارمنى یا عدس و سرکه یا گل ارمنى یا زیره و سرکه و گلاب یا برگ اسپرزه ، برگ سداب و عدس و باقلا یا جوز یا تخم کرفس کوبیده به محل سینه ها ضماد نمایند این عمل را یک هفته ادامه داده تا شیر خشک شود، خوردن ریحان کوهى قاطع شیر است ضماد کنجد بر سینه ها و ضماد نعناى کوبیده و ضماد باقلا و تخم خیار تخم شربتى به صورت ضماد خشک کننده سریع است .
آبسه پستان
تمام داروهاى ضد ورم را در اینجا مى توان بکار برد و همه را بهتر است موضعا بکار برند مثل آرد باقلا و سکنجبین و روغن گاو به صورت ضماد یا اسپرزه در سکنجبین پخته به مدت سه روز و یا ضمادهائیکه براى ورم و انجماد شیر مفید است بکار برند.
اگر ورم در مزاج سرد باشد زیره ، کرفس ، سداب ، سائیده یا بابونه و بادیان سائیده با آب ضماد کنند اگر مزاج گرم است شیره خرفه ، و سرکه و یا روغن بنفشه بمالند اگر ورم زیاد باشد آرد باقلا آرد جو و آب گشنیز و نبات را کوبیده در سفیده تخم مرغ حل کرده ضماد نمایند و یا برگ تاجریزى و برگ کالنج را کوبیده ضماد کنند یا کنجد، تخم کتان ، بابونه و اکلیل را کوبیده خمیر کرده بکار برند.
اگر در اثر خارج نشدن شیر به علت نخوردن نوزاد و یا علل دیگر باشد، از جوشانده تخم کتان ، بابونه ، گل بنفشه و گل خطمى و تخم شنبلیله به صورت ضماد استفاده شود.
اگر شیر در پستان عفونت کرده و خارج نشود پیاز را پخته له کرده با مغز نان یا خمیر ترش و آرد باقلا و روغن کنجد آمیخته ضماد کنند یا آرد کنجد، روغن خوراکى و آرد باقلا را آمیخته تجویز نمایند یا تخم کتان ، تخم شنبلیله یا مرو، تخم خطمى ، و برگ خطمى ، برابر کوبیده خمیر کرده به کار برند.
نسخه براى