درمان بیماریهاى دندان در طب سنتی
اکتبر 23, 2013
درمان بیماریهاى ورم لوزه در طب سنتی
اکتبر 26, 2013
نمایش همه

در افراد پر خون و دموى مزاج که با سرخى و آب ریزش از دهان و بدى طعم دهان همراه است اول باید خون گیرى کنند و از چهار شربت خنک و از جوشانده هلیله و ایارج فیقرا بدن را پاکسازى نمایند و از آب کاهو، کاسنى تاجریزى بارهنگ گلاب و سماق غرغره نمایند و در آخر آب کلم ، آب کاکنج لعاب کتان مضمضه و غرغره کنند و از جوشانده عدس ، پوست انار، ریشه شیرین بیان و جومقشر غرغره نمایند و در مراحل آخر و روزهاى بهبودى از جوشانده گل بنفشه و بابونه استفاده نمایند آب انار مى خوش و سکنجبین تجویز نمایند سوپ جو، کدو آب انار، سماق و غیره خورند اگر چرک زیاد وجود داشته باشد از جوشانده انجیر، تخم مرو و قدرى روغن بنفشه مضمضه و دهان شویه کنند اگر ورم سخت و دشوار باشد از جوشانده شنبلیله ، انجیر یا تخم کاهو و گل سرخ و پوست انار استفاده شود لعاب به دانه و لعاب اسپرزه نیز مؤثر است .
ثقل زبان
یعنى در گفتار و کلام وقفه ایجاد شود و در این صورت باید از جوشانده بنفشه ، مغز تخم کدو روغن بادام یا لعاب گل خطمى یا شیره تخم خرفه به صورت دهان شویه و نگاهداشتن آن در دهان استفاده و غرغره کنند و سر را نیز با آب آنها بشویند و نیز بر زبان و گردن و بیخ گوش بمالند.
گل نیلوفر، آب گشنیز، آب تاجریزى ، روغن بنفشه یکى یا همه آنها را در شیر حل کرده در دهان گیرند و خارج نمایند و دادن ایارج فیقرا و داروهاى مقوى اعصاب مؤثر است روزها فلفل و خردل ، عاقرقرها، غوره نمک و کمى نشادر در زبان بمالند یا یکى از آنها را جوشانده غرغره کنند و مالیدن آویشن ، خردل عاقرقرحا ریشه کبر و کندوش سائیده بر زبان مؤثر است اگر تکلم خیلى سخت باشد مى توان فرفیون و کندش را سائیده خمیر کرده مدام بر پشت گردن گذارند.
نسخه :
زیره ۱۰ گرم
قرفه ۵ گرم
دارفلفل ۵ گرم
فلفل ۵ گرم
شکر ۴۰ گرم
همه را خوب سائیده در نیم کیلو عسل ریخته روزى ۳ قاشق مرباخورى اگر بیمار کودک باشد نمک را در عسل حل کرده بر بن زبان بمالند.
اگر اختلال تکلم به علت بیماریهاى جمجمه باشد بایستى به بیمار گل قند عسلى داد و خردل را در عسل و سرکه حل کرده هر روز صبح غرغره کنند چند روز بعد از غرغره ، عاقرقرحا و فلفل و خردل را برابر سائیده بر زبان مالند و مرتبا وج در دهان داشته ، بمکند.
نسخه :
نشادر، زنجبیل ، فلفل ، عاقرقرحا، مویزج ، آویشن ، نمک هندى ، بورق ، مرزنجوش و سیاهدانه را جوشانده در عسل حل کرده غرغره نمایند.
بثورات دهان و زبان
این دانه ها که به علل مختلفى به وجود مى آید و در بیماریهاى خونى ، قارچى و در حساسیت ها و در بیمارى ویروسى و غیره پیدا مى شود گاهى باعث سوزش و ناراحتى بیمار مى گردد بایستى با داروهاى موضعى مخصوص معالجه شوند.
درمان :
گل سرخ ۵ گرم
گشنیز ۵ گرم
عدس ۵ گرم
ریشه کاسنى ۲۰ گرم
آب شنگ ۲۰ گرم
آب برگ تاجریزى ۲۰ گرم
همه را جوشانده با یک استکان سرکه مخلوط کنند و مرتبا مضمضه نمایند.
نسخه :
گلنار، پوست انار، مازو، بلوط، مصطکى ، یک یا چند تاى آنها را که در دسترس باشد تهیه کرده کوبیده با سرکه و آب جوشیده ممزوج نموده در دهان نگاه دارند، مریم گلى یا کلپوره ، آویشن شیرازى ، گل خطمى نیز در این مورد به کار برده مى شود. گاهى ممکن است بثورات فوق چرکین شده و یا حالت قارچى به خود بگیرد و یا قارچها که فراوان ترین بیماریهاى دهان را تشکیل مى دهند موجب ناراحتى بیمار گردند که در این صورت از ساده ترین داروها و مهمترین آنها که میوه کاج باشد جوشانده مرتبا غرغره نمایند یا با جوشانده گل سرخ ، سماق ، گشنیز، عدس ، تاجریزى ، یا سرکه بکار برند اگر جراحت و زخمها باعث عفونت و بدبویى شدید دهان گردند مى توان از نشادر ۵/۲ گرم ، نمک ۵/۲ گرم ، زاج ۵ گرم همه را نرم کوبیده در سرکه جوشانده مضمضه نمایند.
نسخه :
آب برگ کاسنى یک لیوان ، آب برگ تاجریزى یک لیوان مخلوط کرده ۲۵ گرم گل سرخ را جوشانده آب آنرا به داروهاى فوق اضافه نموده مضمضه کنند.
نشاسته ، گل سرخ ، طباشیر، عدس مقشر، تخم خرفه ، گشنیز، سماق ، صندل سفید، گلنار، سنا از همه برابر هم با قدرى شکر همه را درهم سائیده در دهان بپاشند و مرتبا این عمل را انجام دهند تا بهبودى حاصل شود و بعد از آن قدرى گلاب و سرکه در دهان گیرند.
نسخه :
کتیرا ۵ گرم
نشاسته ۱۰ گرم
طباشیر ۵ گرم
شکر ۱۵ گرم
همه را سائیده به تدریج در دهان بپاشند.
نسخه :
زاج ۵ گرم
نمک ۵ گرم
نشادر ۵/۲ گرم
همه را نرم کوبیده در سرکه حل کرده غرغره نمایند.
نسخه :
گل بومادران ۱۰ گرم
برگ مورد ۱۰ گرم
مغز ناخنک ۱۰ گرم
گل سرخ ۵ گرم
گل بنفشه ۱۰ گرم
آمله مقشر ۵ گرم
پوست هلیله زرد ۵ گرم
به مدت ۷ روز این جوشانده را صبح و عصر غرغره نمایند.
نسخه دیگر
برگ مورد ۱۰ گرم
بومادران ۵ گرم
تکمه گل ۵ گرم
جومقشر ۱۰ گرم
پوست انار ۱۰ گرم
سه روز این جوشانده را صبح و عصر مضمضه نمایند (یا غرغره کنند)
نسخه :
بهترین راه در ابتداى معالجه این است که همانطور که مکرر گفته شده بدن را از خلط غالب پاکسازى نمایند که در اینجا بهتر است به وسیله جوشانده پوست هلیله زرد در آب تمرهندى و دادن شربت بنفشه درمان را آغاز کنند.
نسخه :
گاهى شدت عفونت به حدى زیاد است که باعث ناراحتى اطرافیان بیمار مى گردد در اینجا بایستى از نشادر، ریشه شیرین بیان ، مرمکى ، هر یک یک گرم کوبیده روى زخم بپاشند و سپس با آب توت سیاه و جوشانده سماق و شاخه هاى زیتون و یا جوشانده عدس ، گلنار، گل سرخ ، کزمازوج ، غرغره نمایند. یا از برگ حنا که در گلاب اضافه کرده باشند مضمضه کنند. اگر به این فرمول سماق یا گشنیز یا عدس مقش یا صندل سرخ یا فوفل اضافه کنند مؤثرتر است اگر آب ریزى از دهان زیاد بوده که موجب ناراحتى بیمار شود بایستى عفض را در آب تاجریزى پس از کوبیدن و نرم کردن اضافه نموده قدرى سرکه به آن بیفزایند تا از سیلان و آبریزش دهان جلوگیرى شود. اگر از این معالجات خشکى زیادى در دهان پدید آید مى توان دهان را با روغن گل چرب کرد. (عفض یا مازو، کزمازج یا چوب درخت گز).
نسخه :
جوشانده برگ گل شبو یا عفض یا عدس یا حنا یا هیل یا فوفل یا گشنیز سوخته یا پوست انار و گل زوفا و نمک طباشیر، کبابه چینى ، در دهان بمالند و یا از سائیده گل سرخ با بلوط یا تخم خرفه در دهان بپاشند.
زخمهاى فرورونده دهان (آکله ) و آفت ها دپم فى گوس
درمان :
پاکسازى و تنقیه بدن به وسیله افتیمون سه روز، روزى ۱۰ گرم افتیمون را صبح و عصر دم کرده میل نمایند ناگفته نماند که افتیمون را نباید جوشانید زیرا طاقت جوشیدن را ندارد بعد از تنقیه سرکه را با سماق آمیخته و کمى جوشانده مضمضه نمایند یا زاج ، عاقرقرحا یا مامیران و هلیله و سرکه را جوشانده مضمضه کنند تا از پیشروى باز ایستد و جلوگیرى به عمل آید، مضمضه جوشانده ریشه انار براى زخمهاى دهان خیلى مفید است .
نسخه :
گلنار ۵ گرم
صبر زرد ۵/۲ گرم
گل ارمنى ۱۰ گرم
پوست کدوى سوخته ۱۰ گرم
کندر ۵ گرم
کات کبود ۵/۲ گرم
مردار سنگ ۵/۲ گرم
سفیداب ۵ گرم
همه را نرم سائیده به محل زخم بپاشند.
سیلان یا آب ریزش دهان
در حرارت و رطوبت معده و وقت خالى بودن شکم یا کم کردن غذا زیاد مى شود و در زمان سیرى کمتر مى گردد.
درمان :
آب غوره آب انار نوشند و ۵ گرم برگ کاسنى را با ۵۰ سانتى گرم نمک نیم کوب کرده کفله نمایند.
نسخه :
سماق ۱۰ گرم
عدس ۲۰ گرم
گل سرخ ۱۰ گرم
برگ توت ۲۰ گرم
همه را نیم کوب کرده به مدت ۵ روز مضمضه نمایند.
و روزانه با خوردن اطریفل صغیر مداومت نمایند و در هنگامى که ضعف معده و سردى و بلغم غالب باشد درمان را با ایارج فیقرا ادامه باید داد و از جوشانده تخم ترب تخم شبت و ریشه شیرین بیان کوبیده در عسل ریخته روزانه استفاده نموده یا انیسون ، مصطکى را نرم کوبیده در گل قند حل کرده تجویز نمایند.
خردل ۲ گرم قند، ۲۰ گرم درهم سائیده روزى سه قاشق چاى خورى میل نمایند، کندر یا مصطکى بجوند اگر بیمار طفل باشد آقاقیا را در سنکنجبین حل کرده در دهان بمالند و بالغین مى توانند کنجد بو داده را با شکر آمیخته هر شب وقت خواب یک قاشق مرباخورى میل کنند.
نسخه :
تخم کرفس ۱۰ گرم
تخم زردک ۱۵ گرم
تخم شبت ۱۵ گرم
قرنفل ۵ گرم
مصطکى ۱۰ گرم
عود ۵ گرم
عسل ۲۵۰ گرم
داروهاى فوق را نرم کوبیده در عسل ریخته بسرشند روزى سه قاشق مرباخورى .
این فرمول مقوى معده خوشبو کننده دهان ، هضم کننده غذا و بادشکن و از بین برنده بلغم و مفید براى بواسیر و سردى سیلان آب دهان و قاتل کرم شکم و پاک کننده مثانه از رسوبات است .
برطرف کننده بوى بد دهان
انیسون یا بابونه یا بادرنجویه را به صورت مضمضه با سرکه یا پوست بالنگ ، سنبل الطیب ، قرنفل ، جوز هندى ، نارمشگ ، کبابه چینى ، زنجیل ، بسبابه و سعد کوفى را کوبیده قرص ساخته بمکند (از هر کدام ۱۰ گرم روزى ۳ قرص ).
بوى سیر و غیره از دهان را به وسیله جویدن یک داروى بودار مثل میخک ، جوز هندى و قهوه و حتى چاى مى توان برطرف کرد.
داروهائى که بوى نامطبوع دهان را زایل مى کنند.
باقلا و عدس بو داده ، سداب و گشنیز و برگ توت و پودینه ، زرنباد، بادیان هر یک از آنها را به تنهائى یا با هم باید جوید و آب آنرا فرو برد.