درمان امراض بینى در طب سنتی
اکتبر 22, 2013
درمان بیماریهاى زبان و دهان در طب سنتی
اکتبر 24, 2013
نمایش همه

کسانى که مایلند دارانى دندانهاى سالم باشند رعایت نکات زیر بر ایشان لازم است .
۱ – نخوردن غذاهاى بسیار سرد و بسیار گرم در تعقیب یکدیگر.
۲ – جسم هاى سخت را نبایستى با دندان شکست .
۳ – جلوگیرى از استفراغهاى مکرر و ترش شدن غذا در معده .
۴ – شستشوى دهان بعد از غذا بخصوص در شب و در تعقیب خوردن شیرینى ها.
۵ – پرهیز از چیزهاى چسبنده به دندان مثل شیرینى ها، سوهان و نیز پرهیز از ترشیجات .
۶ – مضمضه کردن مصطکى قبل از خواب .
۷ – پرهیز از خوردن آب در میان غذاهاى شیرین مخصوصا آب سرد مضمضه کردن سکنجبین در تعقیب و بعد از خوردن شیر براى پاک شدن آن و بعد از هر طعام قدرى فوفل بمکند و یا آنرا سائیده با کمى نمک آمیخته روى دندانها بمالند. اگر درد دندان و یا عفونت آنها در کار باشد ۱۰ گرم گل خطمى را جوشانده آب آنرا با کمى سرکه ممزوج کرده مضمضه نمایند و آب آن را خارج کنند.
براى تسکین درد دندان یک قاشق سرکه در نصف استکان گلاب داخل کرده مرتبا در دهان گیرند و پس از مدتى آب آنرا بریزند یا برگ حنا و تخم بارهنگ و عرق گاوزبان را باهم جوشانده سرکه اضافه کرده مضمضه نمایند آب گشنیز یا آب بارهنگ براى تسکین درد دندان بصورت مضمضه مؤثر است یا میوه کاج و ابهل را جوشانده با کمى سرکه مضمضه نمایند. گذاردن یک عدد میخک روى دندان کرم خورده براى تسکین درد آن به علت دارا بودن اسانس ژیرفل ، خیلى مؤثر است .
نسخه براى شستشوى دندانها
مصطکى را کوبیده با سماق و گلنار و فوفل و بلوط و مازو و عود هندى از هر کدام به مقدار کافى برداشته و برابر – همه آنها نمک اضافه کرده با مسواک خیس شده دهان را بشویند. این فرمول دهان را خوشبو و ترد کرده از پوسیدگى دندانها و نیز از بوى بد دهان جلوگیرى مى نمایند مخصوصا توصیه مى شود که قبل از خوابیدن با این فرمول دهان شویه نمایند.
نسخه دیگر
جدوار را سائیده با سندروس سائیده یا اذخر سائیده یا هلیله سائیده یا زاج و سندروس را با هم سائیده یا گل سرخ ، زاج و سندروس هر سه را بکار برند عفض را نرم کوبیده در سرکه حل کرده مسواک نمایند. برگ گشنیز سائیده با تخم خرفه برابر مازو یا عفض و زاج سبز و فوفل و هلیله سیاه همه را برابر سائیده مسواک کنند cialis sans ordonnance.
براى سفید کردن دندانها
انیسون را بو داده نرم کوبیده مسواک تر و خیس شده را در آن فرو برده تا دارو به مسواک چسبیده سپس مسواک کنند.
نسخه :
نمک و هسته تمرهندى ، عفض ، و مصطکى را نرم کوبیده مسواک کنند انجره یا میوه کاج یا مورد یا اذخر یا فلفل یا برگ خیار یا گل زوفا، آویشن و زیره و سرکه ، سیاهدانه یا بادیان و برنگ کابلى را با آب جوشانده یا ریشه خطمى جوشیده همگى را مى توان براى پاک کردن دندانها بکار برد.
نسخه براى مضمضه
سیر، کندر، برگ مورد، سرکه همگى را نرم کوبیده مضمضه کنند.
کندى دندانها
براى زایل کردن کندى دندانها برگ و تخم سماق و خرفه را با برگ ریحان کوهى بجوند یا ریحان کوهى و نمک مالند و یا هر یک را به تنهائى بکار برند.
جرم دندانها
براى از بین بردن جرم و رسوبات پشت و لاى دندانها نمک ۵ گرم ، کف دریا ۵ گرم ، صدف سوخته ۵ گرم ، درمنه سوخته ۵ گرم همه را نرم کوبیده با مسواک محکم جرم را بشویند.
نسخه :
آرد نخود ۲۵ گرم
کف دریا ۱۰ گرم
نمک ۱۰ گرم
صدف سوخته ۵ گرم
همه را نرم کوبیده با مسواک تر دهان شویه نمایند مسواک کردن با زراوند گرد نیز براى از بین بردن رسوبات دندانها مفید است
نسخه :
ابهل یا میوه سر و کوهى ، پوست انار، ریشه کبر، کف دریا، همه را برابر گرفته کوبیده بکار برند.
تغییر شکل دندانها بوسیله رسوبات
زردى رنگ دندان ها آثار صفرا و سیاهى و بادنجانى رنگ ، آثار سودا است اگر رنگ دندان زرد باشد با آب گشنیز و سرکه بشویند و آرد عدس ، آرد جو، گل خطمى و آویشن و سرکه را مخلوط کرده و مضمضه نمایند و اگر سیاه باشد پوست ریشه انیسون ، مصطکى و اشنه و افسنطین را سائیده با روغن گل آمیخته روى آن مدتى قرار دهند.
اگر رنگ و تغییر شکل در میناى دندان نفوذ کرده باشد پاک کردن آن دشوار است اما براده نرم آهن حل شده در عسل مى تواند رنگها را پاک کند.
تورم لثه
تورم لثه را مى توان با جوشانده هلیله به صورت مضمضه یا پاشیدن پودر عدس ، گشنیز، مورد، صندل سرخ فوفل ، سماق بهبودى بخشید و یا آب برگ تاجریزى ، بارهنگ ، آب برگ خرفه را در دهان نگهداشته و خارج کنند و یا سماق را نرم کوبیده در گلاب حل کرده مضمضه نمایند اگر ورم بهبودى نیافت مى توان تخم ریحان یا تخم مرو یا تخم تمرهندى را سائیده در آب اسپرزه ریخته روى قسمت متورم بمالند.
فوفل کوبیده یا کات کبود و زاج و دارفلفل را به قسمت مساوى کوبیده حل کرده پس از جوشاندن دهان شویه نمایند و یا از جوشانده بابونه ، مغز ناخنک ، مرزنجوش تخم شنبلیله ، تخم کتان مضمضه نمایند و یا با آب سماق تنها یا آب لیمو و زاج جوشیده مضمضه کنند.
خونریزى از لثه
مورد ۱۰ گرم ، عدس ۲۵ گرم هر دو را بسوزانند خاکستر آنها را با ۵ گرم طباشیر و ۲۵ گرم سماق ۱۰ گرم مازو که همه را نرم کوبیده اند مخلوط کرده مرتبا به لثه ها بمالند، بخصوص هنگام شب و اگر قدرى از آن را روى لثه ریخته و بخوابند بهتر است .
خونریزى بطور عموم
درمان :
ریشه انجیار، مورد، آنزورت ، ریشه مرجان ، تخم خرفه ، بلوط، زاج ، گل ارمنى ، گلنار، کندر، و بسفایج ابهل ، خون سیاوشان ، سندروس ، صمغ عربى ، شاه دانج ، طباشیر، تخم گشنیز، گل بومادران ، کهربا، مصطکى ، بارهنگ ، سماق ، کتیرا.
چند تا از داروهاى فوق یا یکى از آنها را انتخاب کرده روزى ۵ گرم نرم کوبیده به صورت کف لمه میل نمایند، اگر چند تاى آنها را انتخاب کردند تعداد کلى آنها مساوى است با تعداد روز معالجه مثلا اگر ۵۰ گرم دارو انتخاب شده است این مقدار براى ده روز مصرف مى شود.
پیوره
۵۰ گرم ابهل را نرم کوبیده در ۱۰۰ گرم عسل ریخته خوب بسرشند روزانه با مسواک دهان و دندانها را بشویند اگر بیمار پر خون باشد باید فصد کرده و غذا کم خورند و داروهاى خنک مضمضه نمایند.
نسخه :
گل ارمنى ۵ گرم
گل مختوم ۵ گرم
خون سیاوشان ۵ گرم
همه را نرم کوبیده با سفیده تخم مرغ آمیخته بر لثه ها بمالند مخصوصا هنگام خواب سفیده تخم با فوفل نرم سائیده نیز مفید است .
یا فوفل را نرم کوبیده با مردار سنگ داخل کرده و دهان شویه نمایند و مدام از صمغ عربى سائیده در دهان روى لثه ها بپاشند.
ممزوج نصف استکان سرکه در یک لیوان آب براى خونریزى لثه ها و پیوره به صورت مضمضه خیلى مفید است .
نسخه تجربه شده بسیار مفید براى پیوره :
مازو ۲۵ گرم
گلنار ۲۵ گرم
بلوط ۵ گرم
فوفل ۱۰ گرم
کندر ۵ گرم
همه را نرم کوبیده ، مسواک را تر کنند و با آنها آغشته نمایند، دندانها را مسواک نمایند میوه کاج را جوشانده با آب آن دهان شویه و مضمضه کنند