درمان ماليخوليا در طب سنتی
اکتبر 6, 2013
درمان کابوس در طب سنتی
اکتبر 9, 2013
نمایش همه

عشق مانند عشقه یالبلاب است که بدور درختى که پیچید آن را خشک مى کند لذا مى گویند که عاشق مانند درخت مزبور خشگ و لاغر مى شود. این حالت وضع بیشتر در حالات دموى و سوداوى به وجود مى آید و چون مزمن شود مثل بیمارى مالیخولیا تظاهر مى نماید و بیمار مدام سر به زیر و غمگین است و هرچه بشنود یا ببیند فراموش مى کند. کثرت تحرک بیخوابى ، لاغرى و نگاه عمیق و دوست داشتنى دارد تنفر از مردم و تمایل به تنهائى دارد، تبسم ، اشاره با چشم و گاهى آه کشیدن مخصوصا موقعى که نشانه اى از محبوب مى بیند یا مى شنود نامنظم و تند شدن نبض مخصوصا موقعى که نام او را مى شنود، اگر سخن از وصل در میان باشد نشاط و شادى و وجد و اگر کلام از جدائى و فصل پیش آید حزن و اندوه نامنظم شدن نبض .
درمان :
درمان آنچه در مالیخولیا گذشت چه از غذا و چه از نظر داروئى در اینجا مؤثر است .
علاوه بر آنچه که گذشت از سخن خوش ، اصوات پسندیده ، حکایات شیرین و احادیث دلپسند و آنچه متناسب طبع او باشد، باید مهیا و بر قرار شود و از معشوق طورى بد جلوه دهند که شک نکند و اگر مجرد است ازدواج کند، او را بکار نگه دارند و مرتب با او کار و مشغولیات داشته باشند.
شربت سیب ، شربت به ، شربت صندل ، عرق کاسنى ، عرق بیدمشگ ، عرق گاوزبان تجویز نمایند. گلاب را در شکر حل کرده تخم ریحان ۱۰ گرم کوبیده به آن اضافه نموده در آب اسپر زه ریخته به تدریج بدهند بیمار را بایستى به کارهاى بزرگ ، گردش و سفر مشغول دارند، روغن کدو بنفشه ، نیلوفر به اطراف بدن و سر او بمالند بهترین دارو شربت بادرنجویه است (ده گرم بادرنجویه براى یک روز)
خوردن دانه اسپند. زایل کننده عشق است ۵ گرم در سه نوبت .
نسخه :
افتیمون ۵ گرم
غارى قون ۵ گرم
بسفایج ۵ گرم
هندوانه ابوجعل ۵ گرم
قرنفل ۵ گرم
همه را نرم کوبیده با گلاب خمیر کرده قرص به اندازه نخود تهیه نموده روزى شش قرص .