شش اصل ضروری حفظ سلامتی از منظر قرآن
دسامبر 11, 2015
درمان تهوع در طب سنتی
دسامبر 31, 2015
نمایش همه

طب سنتی و کودکان ما

کودک

کودکان

کودک دلبند ما

Untitled کودکان

نفخ یا دل پیچه نوزادان از مشکلاتی است که باعث ناراحتی های زیادی در خانواده می شود. گریه مداوم اینگونه نوزادان، یک تراژدی است که شادی ناشی از بچه دار شدن را تا حدّی تحت الشّعاع قرار می دهد. در این رابطه نکات ذیل قابل ذکر است:

۱- این مشکل دوره خاصی دارد که طول آن در کودکان مختلف، متفاوت است و پس از طی این دوره معمولاً مساله خود به خود حل می شود. برخی کودکان، چهل روزه و بعضی دیگر سه چهار ماهه این مشکل را از سر می گذرانند.

۲- از راه حل های رایج و تا حدّی موثّر که معمولاً در مراکز بهداشتی درمانی به مادران آموزش داده می شود این است که پس از شیر دادن کودک، وی را در آغوش گرفته آرام با کف دست ضرباتی را به پشت او وارد کنند تا آروغ بزند.

۳- در این دوره مادر باید از مصرف غذاهای نفّاخ به شدت پرهیز کند(حبوبات، سیر، پیاز و …). همچنین بهتر است در سبد غذایی خود از غذاها یا داروهایی که نفخ را کم می کنند هم استفاده کند. مصرف رازیانه، آویشن یا زیره سبز(در اشکال مختلف آنها به صورت دم کرده، جوشانده، عرقیات، قاووت یا در غذاها) یک راه حل ساده است که هم شیر مادر را زیاد می کنند و هم نفخ او را کم. توصیه اکید می کنم که مادران توصیه این بلند را جدّی بگیرند. شاید راحت ترین راه این باشد که شبی یک استکان عرق رازیانه به جز ایام عادت و بارداری تا چند ماه بخورید.

۴- یک راه خوب برای کاهش نفخ نوزادان استفاده از عرقیاتی مانند زیره، آویشن، زنیان، بابونه، شیرین بیان، گشنیز، بادرنجبویه، انیسون، کرفس و … است.

پس از هر بار شیر دادن ۲ تا ۳ قاشق چایخوری از یکی از این عرقیات را به کودک بخورانید. مادر نیز می تواند روزی دو یا سه بار و هر بار نصف استکان از این عرقیات را استفاده کند.

تذکّر: اگر با خوردن این عرقیات، کودک دچار گرمی می شود؛ کمی عرق کاسنی به آنها بیافزایید.

۵- از روشهای مفید دیگر این است که شکم کودک را روزی یک بار با روغن زیتون تصفیه نشده به آرامی ماساژ دهید تا روغن به خورد پوست کودک برود. ماساژ ناف او با روغن کرچک هم راه مناسبی است.

۶- گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز روش موثّری در کاهش نفخ و دل پیچه کودک است.

۷- ترنجبین یک داروی آزموده شده است. روزی یکی دو بار و هر بار نصف قاشق چایخوری ترنجبین را در نصف استکان آب جوش حل کرده صاف کنید و به تدریج به نوزاد بخورانید. ترنجبین نیاز به شیرین کردن ندارد و خودش به اندازه کافی شیرین هست. این داروی خوشایند، علاوه بر کاهش نفخ نوزاد، یک آرامبخش و خواب آور موثّر نیز هست؛ همچنین به علّت ارزش غذایی بالا، ترنجبین یک داروی ایده آل در نوزادانی است که به علّت کمبود شیر مادرشان دچار مشکل هستند.

برای افزایش اثر این نسخه می توانید ترنجبین را به جای آب، در عرق شیرین بیان یا بابونه حل کنید. اگر مشکل بی خوای کودک شدید است افزودن چند قاشق غذاخوری گلاب به این ترکیب هم خیلی خوب است.

۸- توصیه اکید می کنم که با مصرف داروهای آرامبخش و ضدّ نفخ شیمیایی( که از اتّفاق، اکثرا اثربخشی مناسبی نیز ندارند) به کودک دلبند خود خیانت نکنید و مطمین باشید که با به کار بستن دستورات ساده فوق، به نتیجه مطلوب خواهید رسید.

۹- یک نکته مهم در درمان بسیاری از این نوزادان، پرهیز کامل او از شیر و لبنیات گاو و هر خوراکی که حاوی آنها باشند است.

۱۰- به تجربه ثابت شده است که بعضی صداهای خاص باعث آرامش نوزاد می شوند. مثلا بعضی از آنها با شنیدن صدای جاروبرقی آرام می گیرند و بعضی بچّه های دیگر را تنها اگر سوار اتوموبیل خود کرده به گردش و گذار مشغول شوید، از دست گریه تمام نشدنی آنها آسوده خواهید شد.

● مشکل : درد رویش دندان

راه حل طب مدرن:دیفن هیدرامین . راه حل طب مکمل: عصاره گل بابونه

فصل رویش دندان در نوزادان از ۶ ماهگی آغاز و تا ۳ سالگی ادامه دارد. در این روزها لثه های کودک ملتهب، دردناک و قرمز می شود. این التهاب و درد به گونه ای کودک را بی قرار و بی حوصله می کند که بسیاری از خانواده ها از بی قراری و بدخلقی کودک نگران و پریشان می شوند و برای درمان این اختلال دست به دامن داروهای شیمیایی نظیر «دیفن هیدرامین» با تجویز پزشک معالج می شوند. از در حالی که آنها می توانند با ساده ترین روش ها درد ناشی از رویش دندان را در نوزادات تسکین دهند. بدون آنکه نگران عوارض داروهای شیمیایی بر سلامت کودکشان باشند. عصاره گل بابونه یکی از ساده ترین شیوه ها برای تسکین بی قراری های کودک است. اما متخصصان طب سنتی توصیه می کنند حتی رقیق شده این عصاره تاثیر بسیار زیادی در کنترل درد ناشی از رویش اولین دندان ها در کودک دارند.

● مشکل: آسم

راه حل طب مدرن: کورتن . راه حل طب مکمل:دمنوش آویشن

یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان آلودگی هوا به وی ژه در زمانی که میزان آلودگی هوا در حد هشدار قرار دارد به خانواده ها توصیه می شود. استفاده از ترکیبات گیاهی برای تقویت سیستم تنفسی و مجاری تنفس کودکان است. متخصصان و درمانگران طب سنتی برای افزایش توان و ایمنی سیستم تنفسی به ویژه ریه ها استفاده از گیاه آویشن را به خانواده ها توصیه می کنند. بهترین شیوه مصرف آویشن برای دریافت نتیجه سریع تر، تهیه جوشانده یا دمنوش آویشن است. نوشیدن این جوشانده نه تنها برای کودکان بلکه برای افراد بزرگسال نیز توصیه می شود. براساس توصیه متخصصان طب سنتی این دمنوش را با عسل شیرین کرده و روزی ۲بار میل کنید.

● مشکل: شب ادراری

راه حل طب مدرن: ایمی پرامین . راه حل طب مکمل: جوشانده سنبل الطیب

مسئله شب ادراری یکی از شایع ترین معضلاتی است که در بسیاری از کودکان ۳ تا ۱۲ سال دیده می شود که با بزرگ شدن کودک به مرور کمتر می شود. متخصصـــــان طب مدرن برای درمان این عارضه دارویی نظیر «ایمی پرامین» را به بیماران خود تجویز می کنند که غالبا در مصرف کننده عوارضی همچون یبوست، اضطراب و تب را به همراه می آورد. این در حالی است که آنها با مراجعه به متخصص طب سنتی و تجویز دم نوش سنبل الطیب و یا چای گل ختمی می توانند به درمان شب ادراری در کودکشان کنترل کنند. به اعتقاد درمانگران و متخصصان طب مدرن و مکمل علت کاهش شب ادراری کودکان با افزایش سن این است که مثانه آنها قدرت و توانایی بیشتری در کنترل ادرار پیدا می کنند.

● مشکل: تب

images 1 کودکان

راه حل طب مدرن: استامینوفن . راه حل طب مکمل: دمنوش گل گاوزبان

همیشه به یاد داشته باشید بهترین روش برای کاهش تب و حرارت بدن کودکان استفاده از قرص های شیمیایی، آسپرین یا استامینوفن نیست. درمانگران طب سنتی یکی از ساده ترین و طبیعی ترین شیوه برای کنترل و کاهش درد و تب کودکان را، استفاده از دمنوش گل گاوزبان می دانند که علاوه بر تسکین دردهای بیمار به کاهش میزان حرارت بدن وی نیز کمک می کند. استفاده از این دمنوش به ویژه برای کودکان این خاصیت را دارد که بدن آنها از زمان کودکی در معرض عوارض داروهای شیمیایی قرار نمی گیرد. علاوه بر این می توانید با مشاوره با متخصص یا درمانگر طب سنتی در کنار دادن دمنوش گل گاوزبان به کودکتان از برگ های خشک و یا تازه آن برای تهیه سوپ یا سالاد استفاده کنید و از این سوپ گیاهی برای کاهش تب و از بین بردن حرارت درونی کودک خود کمک بگیرید.

● مشکل: یبوست

images کودکان

راه حل طب مدرن: پسیلیوم . راه حل طب مکمل: ماساژ

یبوست نیز یکی از بیماری های شایع در کودکان است که در سنین کم به دلیل ضعف سیستم گوارشی به ویژه روده ها و عدم مصرف میوه و سبزی به میزان کافی در کودکان دیده می شود. ماساژ دورانی سطح شکم با کمک روغن یا بدون روغن تاثیر زیادی در تحرک روده ها و تسریع عملکرد آنها دارد. و در مقایسه با داروهای شیمیایی نظیر پسیلیوم که به طور مطلق شیمیایی نیست و با منشاء گیاهی نیز تهیه می شود، می تواند درمانی موفق تر و بی عارضه تر را به کودک ارائه کند و این اتفاق در شرایطی می تواند مطلوب واقع شود که والدین در کنار ارائه ماسا ژ به نوزاد یا کودک خردسالشان از دم نوش های گل قاصدک و یا عرق بارهنگ با نظارت متخصص طب سنتی، استفاده کنند و در ترکیب غذای کودکشان از انواع حبوبات، غلات و آجیل ها بهره ببرند.

● مشکل : سوختگی پوشک

راه حل طب مدرن: پودر بچه . راه حل طب مکمل: روغن بادام

عرق سوز شدن یا سوختگی ناشی از ادرار یکی دیگر از موارد بسیار شایع در میان کودکان و نوزادان است و این سوزش و سوختگی با قرمزی پوست و التهاب همراه است. گاهی ممکن است سوختگی ناشی از ادرار در نوزادان و کودکان ۳ ۲ ساله منجر به بروز تاول و جوش هایی در ناحیه کشاله ران و پاهای کودک شود که با سوزش زیاد و بی قراری او همراه است. درمانگران طب سنتی برای درمان این مسئله، روغن ها و عصاره های گیاهی را توصیه می کنند و بر این باورند که این داروهای طبیعی اثر درمانی موثرتری در مقایسه با پودر بچه و یا روغن بچه با اسانس های شیمیایی دارد. به اعتقاد این درمانگران روغن های گیاهی و طبیعی به این دلیل که اسانس و مواد افزودنی شیمیایی ندارند در پیشگیری از حساسیت و افزایش التهاب پای نوزاد در مقایسه با انواع شیمیایی آن مفیدترند.

کاهش تب با سرکه

سرماخوردگی و زکام در کودکان و نوزادان به ویژه آن دسته از کودکانی که سیستم دفاعی و ایمنی ضعیفی دارند، بسیار دیده می‌شود؛ این کودکان در مقایسه با سایر کودکان بیشتر به سرماخوردگی و زکام مبتلا می‌شوند و مدت درمان آن‌ها نیز طولانی‌تر است. درمانگران طب سنتی در این شرایط برای درمان کودکان و پایین آوردن حرارت بدن آن‌ها از شیوه‌های مختلفی در طب سنتی استفاده می‌کنند که بسیاری از ما قطعا یکی، ۲ مورد از آن را تجربه کرده‌ایم. پاشویه کردن یا قرار دادن دستمال‌های مرطوب و خنک روی بدن یکی از این راه‌هاست که به سادگی می‌تواند میزان تب کودک را در حد قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. برای تاثیرپذیری بیشتر در این مرحله می‌توانید به آب مقداری سرکه اضافه کنید و با کمک این مخلوط بدن کودک را شست و شو داده و او را بخوابانید؛ بهتر است این کار را ۲ تا ۳ بار در طول روز انجام دهید تا حرارت بدن به خوبی کاهش یابد.

عسل، رازیانه ای برای کودک شما

متاسفانه برخی از نوزادان از نعمت تغذیه با شیر مادر محرومند؛ این مسئله به دلایل مختلفی ممکن است بروز کند که یکی از آن‌ها نداشتن شیرمادر یا قبول نکردن شیر توسط نوزاد است، به هر حال در صورتی که نوزاد از شیر مادر محروم باشد و به وسیله شیرخشک تغذیه شود، حتما با مشکل نفخ و درد شکم روبه‌رو می‌شود؛ این درد به دلیل وارد شدن هوا هنگام مصرف شیرخشک به معده نوزاد به وجود می‌آید. در طب سنتی ایران شیوه‌های درمانی مختلفی برای این مسئله وجود دارد که یکی از ساده‌ترین آن‌ها استفاده از عسل تهیه شده از گل گیاه رازیانه است یا تهیه کردن دم‌نوش رازیانه و خوراندن آن به کودک البته باید دقت کنید بنا به توصیه متخصصان طب سنتی تجویز هرگونه عسل برای کودکان کمتر از یک سال توصیه نمی‌شود.

درمان طبیعی برای سوختگی

سوختگی پای نوزادان یکی از شایع‌ترین موضوعاتی است که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بروز کوچک‌ترین ادرار سوختگی در پای نوزادان موجب بی‌قراری و بی‌تابی وکم‌غذا و بی‌اشتها شدن نوزاد شده و این مسئله موجب کاهش وزن آن‌ها می‌شود. خوشبختانه امروزه کرم‌ها و داروهای مناسبی در جهان برای درمان ادرار سوختگی وجود دارد که برخی از آن‌ها شیمیایی و برخی از آن‌ها تولید شده از گیاهان دارویی هستند. یکی از بهترین این داروها کرم‌های ضدسوختگی نوزاد تهیه شده از گل همیشه بهار است. این پماد که در حال حاضر به صورت صنعتی با نام تجاری «کالاندولا» در داروخانه‌ها موجود است یکی از بهترین داروها برای درمان ادرار سوختگی محسوب می‌شود.

سیب‌درمانی برای کودک شما

download 7 کودکانحتما به یاد دارید که در دوران کودکی هنگام ابتلا به اسهال پدر، مادر یا مادربزرگ‌تان شما را به خوردن سیب تشویق یا خوردن رنده سیب را برای بهبود اسهال توصیه می‌کردند. این شیوه یکی از مفیدترین شیوه‌ها و کاربردی‌ترین شیوه‌های درمانی در میان درمان‌های خانگی اسهال برای کودکان است. در این حالت باید دقت شود رژیم غذایی کودک نیز باید در طول روزهایی که به اسهال مبتلاست تغییر کند. به این ترتیب که در این روزها از ارائه غذاهای آبکی مثل سوپ، خوراک یا انواع خورش‌ها به کودک پرهیز شود. خوردن کته یکی از بهترین غذاها برای کودک در این ایام است.

جوشانده؛ ضدسرفه

از دیدگاه درمانگران طب سنتی نوشیدن جوشانده یا دم‌نوش گیاه آویشن تاثیر زیادی در درمان سرفه‌های پیوسته کودکان دارد. برای تهیه این چای در هر وعده کافی است یک قاشق غذاخوری از برگ‌های خشک آویشن را در یک لیوان آبجوش ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد؛ پس از آن این مخلوط را صاف کرده و به کودک بدهید. جوشانده ممکن است طعم تلخی داشته باشد و کودک به راحتی آن را نخورد بنابراین می‌توانید با اضافه کردن یک قاشق عسل به این چای طعم آن را شیرین کرده و کودک را برای خوردن آن تشویق کنید. مراقب باشید که در کودکان مبتلا به بیماری دیابت باید به شدت از اضافه کردن عسل به این دم‌نوش پرهیز کرد. نوشیدن دم‌نوش آویشن ۳ بار در روز تاثیر زیادی در کاهش سرفه‌های کودک خواهد داشت.
گل بابونه درمان قی چشم کودک

قی چشم یکی از مواردی است که بسیاری از بچه‌ها آن را در زندگی تجربه می‌کنند. این اختلال به دلیل تنگ شدن مجرای اشک کودکان در آنها دیده می‌شود. با تنگ شدن مجرای چشم، اشک کودک به خوبی از مجرا عبور نمی‌کند و رسوباتی در اطراف مجرای اشک جمع می‌شود که گاهی تجمع این رسوبات موجب بسته شدن مجرای اشک می‌شود به گونه‌ای که چشم پزشک برای باز کردن آن مجبور می‌شود از سوند یا میل استفاده کند. برای درمان و بهبود قی چشم ۲ راه‌حل در شیوه طب سنتی وجود دارد:

شست‌وشوی چشم با جوشانده گل بنفشه، گیاه ناخنک‌ و گل بابونه. برای تهیه این جوشانده کافی است یک قاشق چای‌خوری از هر یک از گیاهان ذکر شده را با ۲ استکان آب بجوشانید تا یک استکان آب آن باقی ماند. آب باقی مانده را صاف کنید و با یک قاشق چای‌خوری از آن چشم‌های کودک را ۲ تا ۳ بار در روز شست‌و‌شو دهید.

روش دیگر این است بعد از تهیه جوشانده مورد نظر یک قطره شامپوی بچه به این جوشانده اضافه کنید و با آن چشم بچه را شست‌وشو دهید و خیلی آرام کنار بینی او را به سمت گوشه چشم ماسا‍ژ دهید تا به این ترتیب مجرای اشکی او باز شود و التهاب این مجاری نیز کاهش یابد.

برگ گردو مرهم گیاهی برای گل مژه

یکی دیگر از بیماری‌های چشم که بیشتر در کودکان و خردسالان گرم‌مزاج دیده می‌شود، گل‌مژه است که معمولا موجب سنگینی پلک کودک می‌شود و به دلیل اختلالی که در دید او به وجود می‌آورد او را بدخلق می‌کند و درمانگران طب سنتی برای درمان این گل‌مژه نیز از جوشانده گیاهی برگ گردو استفاده می‌کنند و محل گل‌مژه را با این جوشانده شست‌وشو می‌دهند. آنها با شست‌وشوی چشم به کمک جوشانده برگ گردو به خروج عفونت و چرک داخل گل‌مژه می‌پردازند و به این ترتیب به درمان و بهبود آن کمک می‌کنند.

گل بنفشه و ختمی بهبود پوسته‌های سر نوزاد

download 9 کودکانپوسته‌‌های کلفت سر نوزادان که در اصطلاح از آن با نام کلاه پوسته‌ای یاد می‌شود، پوسته‌های کلفتی است که معمولا بعد از زایمان روی سر نوزادان دیده می‌شود و در طب سنتی برای برطرف کردن آن نسخه‌هایی وجود دارد. یکی از طبیعی‌ترین راه‌ها برای این کار استفاده از خیسانده گل‌بنفشه و گل ختمی برای شست‌و‌شوی سر نوزاد است. برای تهیه این خیسانده کافی است یک مشت گل بنفشه را با یک مشت گل ختمی در ۴ لیتر آب جوش بخیسانید و اجازه دهید این ترکیب به مدت یک ساعت بماند. پس از مناسب شدن دمای این خیسانده از آب آن برای شست‌وشوی سر بچه استفاده کنید و اجازه دهید این آب به شیوه طبیعی روی سر بچه خشک شود. استفاده از این روش ۲ بار در هفته تاثیر زیادی در کاهش و بهبود پوسته‌های کلفت سر دارد. روش دیگری که می‌تواند روند بهبود پوسته‌های کلفت سر نوزاد را تسریع کند، اضافه کردن ۳ عدد قرص آسپرین پودر شده به ۵ سی‌سی از شامپوی نوزاد و شست‌وشوی سر او با این شامپوست. در صورتی که کف شامپو به مدت ۵ دقیقه روی سر نوزاد باقی بماند و کف آن با خیسانده گل ختمی و گل بنفشه شسته شود می‌تواند روند درمان پوسته‌های کلفت سر نوزاد را در زمانی کوتاه انجام دهد.

گل بنفشه رفع گرفتگی بینی کودکان

گرفتگی بینی از جمله اختلالات رایج در دوران نوزادی و خردسالی است که معمولا تنفس را برای بچه‌ها مشکل می‌کند و موجب بی‌قراری آنها می‌شود. یکی از شیوه‌های طبیعی برای درمان این عارضه استفاده از جوشانده گل بنفشه است. بوییدن بخار بدست آمده از جوشانده گل بنفشه در کودکان و خردسالانی که توانایی و شکیبایی لازم برای استفاده از این بخور را داشته باشند می‌تواند به برطرف شدن انسداد و گرفتگی بینی آنها کمک کند اما در صورتی که کودک بی‌تابی دارد و حوصله کافی برای استنشاق بخار این جوشانده را ندارد می‌توان یکی دو قطره از این جوشانده را با کمک قطره چکان در حفره بینی او ریخت تا به این ترتیب به بهبود گرفتگی بینی او کمک کند. برای تهیه این جوشانده کافی است ۱۰ گرم گل بنفشه را در یک لیتر به مدت ۳ دقیقه بجوشانید آن را صاف کرده و از آن استفاده کنید.

سیاه‌دانه زکام سرد را مهار کنید

علاوه بر زکام گرم، نوع دیگری از زکام وجود دارد که طبیبان سنتی از آن با نام زکام سرد یاد می‌کنند. کودکانی که به این بیماری مبتلا می‌شوند معمولا بدنی سرد و رنگ و رویی پریده دارند و آبریزش بینی با سرفه‌های خلط‌‌‌دار را تجربه می‌کنند. رنگ ترشحات بینی و گلو در کودکان مبتلا به زکام سرد، سبز رنگ است. برای درمان این نوع از زکام نیز راه‌حل ساده‌ای وجود دارد که آن استفاده از شربت سیاه‌دانه و عسل است. برای تهیه این عسل باید سیاه‌دانه و عسل را یک به ۳ با هم ترکیب کنید. به عنوان مثال ۱۰ گرم سیاه‌دانه را با ۳۰ گرم عسل ترکیب کرده و آن را با یک استکان آب و یک عدد لیموترش مخلوط کنید و روزی ۲ تا ۳ بار آن را به کودک بخورانید. مادرانی که تصمیم دارند از ابتدای پاییز کودک‌شان را از ابتلا به زکام سرد مصون بدارند می‌توانند هر شب پیش از خواب یک قاشق چای خوری از مخلوط سیاه‌دانه و عسل را به نسبت یک به ۳ به کودک‌شان بدهند تا از ابتلای او به زکام سرد پیشگیری کنند.

چای گیاهی درمان زکام گرم

ابتلا به زکام گرم یکی از شایع‌ترین بیماری‌های فصل‌های پاییز و زمستان است. این بیماری با گلودرد آغاز شده و به دنبال آن تب و سرخی گونه‌ها و صورت را در کودک به همراه دارد. در این حالت کودک از سردرد شکایت دارد و ترشحات گلو و بینی او زرد رنگ می‌شود و گه‌گاه سرفه‌های خشک دارد. در طب سنتی برای درمان این نوع از زکام از ترکیب چهارگل استفاده می‌شود. به این ترتیب که چهار گیاه دارویی گل پنیرک، گل بنفشه، گل ختمی و گل‌گاوزبان را با هم مخلوط کرده و آن را مثل چای معمولی دم می‌کنند. برای خوش‌طعم شدن این چای گیاهی برای کودکان می‌توانید یک قطعه نبات کوچک نیز به آن اضافه کنید و از این چای ۲ تا ۳ فنجان در روز به کودک‌تان بخورانید تا بیماری‌اش بهبود یابد و گلودرد و تب او برطرف شود.

حریره بادام دوای بچه‌های پر سرو صدا

یکی از بهترین غذاهای دارویی برای بچه‌های عصبی و شلوغ که دائم در حال جیغ کشیدن در خانه هستند و آرامش اعضای خانواده را برهم می‌زنند، حریره بادام است. مصرف حریره بادام برای بچه‌های پر سرو صدا یا به اصطلاح «جیغ‌جیغو» باعث می‌شود تا میزان آرامش آنها افزایش یابد و کمتر در خانه یا جمع مهمانی‌ها جیغ بکشند و بی‌قراری کنند. خوردن حریره بادام در طول هفته در وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های مختلف می‌تواند به بهبود کیفیت خواب بچه‌های کم‌خواب و عصبی نیز کمک کند و موجب عمیق‌تر شدن خواب و آرامش آنها شود. علاوه بر این استفاده از گشنیز به عنوان یک سبزی مقوی و موثر در غذای کودکان می‌تواند تاثیر بسیار خوبی بر کودکان شلوغ و پرهیاهو داشته باشد و میزان تنش‌های آنها را کاهش دهد. تهیه گشنیز پلو یا سوپ گشنیز یا استفاده از گشنیز در غذاهای مختلف می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد.

۵ گروه از مواد غذایی در بحث تغذیه کودکان مطرح می باشد

۱- ‌کلسیم : ماده غذایی که برای سلامت استخوانها لازم است :

کلسیم فراوانترین ماده معدنی در بدن می باشد که باعث بیشترین رشد استخوانی و استحکام اسکلتی در حین کودکی و بعد از آن می شود . مقدار کم اما متناسب این ماده در خون برای ضربان قلب مناسب ، لخته شدن خون و عملکرد مناسب عضلات نیاز می باشد . در صورت کمبود کلسیم ، بدن کلسیم مورد نیاز را برای نگهداری سطح مناسب کلسیم خون از استخوان می گیرد .

علت اینکه چرا کودکان به طور روزانه نیاز به کلسیم دارند همین موضوع می باشد .

اکثر کودکان مقدار کافی مواد غذایی مورد نیاز را دریافت نمی کنند .

کودکان آمریکایی از بحران های کلسیم رنج می برند . محققان دانشکده پزشکی آلبرت اینشتین در نیویورک می گویند این پیش آگاهی برای سلامت استخوان کودکان در حال وآینده مناسب است .

دختران نوجوان خصوصاً افرادی هستند که نسبت به نیازشان دریافت کلسیم پایین تری دارند .

کمبود کلسیم خصوصاً در دوران بزرگسالی هنگامیکه فرم بدن حدود نصف mass استخوانی را داراست مؤثر است . زمان تأثیر کلسیم کوتاه بوده و این سالها می تواند ریسک فاکتور برای استخوانهای نازک و استئوپروز در دهه های بعدی باشد .

این مسئله برای خانمها به علت وضعیت ریسک پذیر بودن از نظر جنسیت بسیار خطرناک تر می باشد .

* چه میزان کلسیم مورد نیاز است :

download 8 کودکان

بر اساس نظریات انستیتو پزشکی نیاز روزانه به کلسیم در گروههای مختلف با توجه به سن متفاوت اند:

* ۳-۱ سال ۵۰۰ میلی گرم

* ۸-۴ سال ۸۰۰ میلی گرم

* ۱۹-۹ سال ۱۳۰۰ میلی گرم

استفاده مناسب از غذاهای با کلسیم بالا خصوصاً لبنیات در غذای روزانه کودکان در استخوان بندی کودکان می تواند مؤثر باشد .

۲ – پروتئین : باعث تحریک رشد سلامت سلولها و بافتها می شود :

پروتئین قسمتی از بافت بدن می باشد و برای کودکان که در حال رشد می باشند لازم می باشد . پروتئین همچنین باعث تولید کالری می شود . آمینواسیدها موادی می باشند که برای بدن مورد نیاز می باشد .

آمینواسیدها برای ساختن سلولهای جدید بافتها در ساختمان آنزیمها و هورمونها مورد نیاز است . پروتئین ها در غذاهای گیاهی و حیوانی یافت می شود . غذاهای حیوانی خصوصاً تخم مرغ سرشار از آمینواسیدهای ضروری می باشد . آمینواسید ضروری آمینواسیدی است که بدن قادر به ساختن آن نمی باشد .

غذاهای گیاهی تمامی اسیدآمینه های مورد نیاز را ندارد . لذا گیاهخواران برای تأمین اسیدآمینه های ضروری باید غذاهای حیوانی مثل لبنیات و یا تخم مرغ مصرف کنند .

در طی شیرخواری نیازهای پروتئینی بر اسا س وزن بدن بالا می باشد . نیاز به پروتئین همچنین در موقع جهش رشد در هنگام بلوغ نیز افزایش می یابد .

نیاز روزانه کودکان به پروتئین

* ۳-۱ سال ۱۳ گرم

* ۸-۴ سال ۱۹ گرم

* ۱۳-۹ سال ۳۴ گرم

* ۵۲-۴۶ گرم بچه های بزرگتر

بر اساس گفته محققان ۱۶ اونس شیر یا ماست ،۲ اونس گوشت گوسفند ، مرغ یا غذای دریایی یا تخم مرغ برای نیاز روزانه یک بچه ۳ ساله برای پروتئین کفایت می کند .

۳- فیبر : کودکان برای رشد کامل در تغذیه روزانه نیاز به فیبر دارند .

کربوهیدارت موجود در گیاهان از نوع کربوهیدارت پیچیده با کالری کم می باشد . کودکان به علت عدم هضم فیبر موجود در غذا نمی توانند بطور کامل کالری بدست آورند .

محققان در یک مطالعه نشان دادند فیبر موجود در غذا در کاهش بروز دیابت نوع ۲ و افزایش سطح کلسترول در بالغین و احتمالاً در کودکان مؤثر می باشد . محصولات گیاهی برای جلوگیری از یبوست و سیری زودرس در کودکان مؤثر است .

غذای با فیبر زیاد شامل دانه های گیاهان ، سبزیجات و میوه ها می باشد و باعث ایجاد سیری به مدت طولانی با افزایش حجم معده می شود . این مواد همچنین مملو از ویتامین و مواد معدنی می باشند .

میزان مورد نیاز فیبر روزانه از فرمول سن + ۵ گرم بدست می آید . بنابراین کودک ۱۳ ساله نیاز روزانه به ۸۱ گرم فیبر نیاز دارد .

۴- آنتی اکسیدان

مواد غذایی آنتی اکسیدان شامل ویتامین C و E و بتاکاروتن و سلنیم از بیماریهای مزمن در بالغین مانند سرطان – بیماریهای قلبی جلوگیری می کنند . اگر چه این اثرات هنوز در حال تحقیق می باشد . آنتی اکسیدانها ۴ برابر رادیکالهای آزاد مضر برای بدن مؤثر است . رادیکال آزاد در نتیجه متابولیسم مواد غذایی و همینطور در مواجهه با آلودگی هوا مثل دود سیگار و نور خورشید شدید ایجاد می شود و در اثر تجمع رادیکال آزاد DNA که برای نسخه برداری ژنتیک در ترمیم سلولی مورد نیاز است تخریب می شود .

آنتی اکسیدانها در میوه های رنگی و سبزیجات مثل توت فرنگی و بقیه توتها – بروکلی – اسفناج – گوجه فرنگی – گیلاس – هویج به فراوانی وجود دارد .

۵ – آهن : کودکان برای رشد به آهن نیاز دارند .

گلبول قرمز ، بوسیله قسمتی از ساختمان که در آن آهن بکار رفته است اکسیژن را به سلولهای بدن می رساند آهن همچنین در تکامل و عملکرد مغز مؤثر است .

آهن برای رشد مغز بسیار مهم است . اثرات منفی کمبود آهن بر روی شناخت ممکن است غیرقابل برگشت باشد حتی وقتی که این مدت کمبود کوتاه باشد .

بر طبق نظر آکادمی اطفال آمریکا ، کمبود آهن مهمترین کمبود تغذیه ای در آمریکاست ، شیرخواران ، کودکان ، جوانان و زنان در سنین بارداری بیشتر متأثر از این کمبود می باشند .

کودکان کوچکتر به علت سرعت رشد دارای ریسک بیشتری می باشند . همچنین دختران نوجوان و زنان به علت اینکه ماهانه مقداری خون از دست می دهند در معرض کمبود آهن می باشند . کمبود آهن میتواند باعث کم خونی شود . هر دو غذاهای حیوانی و گیاهی حاوی آهن می باشند . محصولات حیوانی مثل گوشت ، گوشت تیره مرغ و غذاهای دریایی سرشار از آهن ، فرمی از آهن می باشد که به بهترین نحو در دستگاه گوارش جذب می شود .

غذاهای گیاهی مانند اسفناج و سبزیجات سرشار از آهن می باشد .

با افزودن مقداری ویتامین C به غذای کودکان مانند پرتقال ، آب پرتقال – گوجه فرنگی – کیوی – توت فرنگی آهن موجود در غذا بهتر جذب می شود .

چگونه اشتهای کودک را تحریک کنیم؟

بی اشتهایی کودکان از جمله معضلاتی است که امروزه بسیاری از خانواده‌ها را نگران سلامت و تندرستی فرزندان‌شان می‌کند. از آنجا که تغذیه مناسب، مغذی و مفید برای رشد و تقویت سیستم ایمنی کودکان شرط اصلی محسوب می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها با کاهش اشتهای کودک‌شان دچار پریشانی شده و نسبت به ‌رشد نکردن او نگران می‌شوند. بسیاری از درمانگران طب مکمل استفاده از انواع مرباها و مارمالادهای ترش و شیرین را برای بهبود اشتهای کودکان موثر می‌دانند. این درمانگران برای کودکانی که دچار کم‌اشتهایی شده‌اند مصرف مربای زغال اخته، آلبالو، گوجه سبز و آلوچه را در وعده غذایی صبحانه و پیش از وعده‌های غذایی ناهار و شام بهترین دارو برای درمان بی‌اشتهایی می‌دانند. به اعتقاد این درمانگران مداومت در مصرف مرباهای ترش و شیرین به‌مدت یک تا یک‌ماه‌و‌نیم تاثیر زیادی در بهبود اشتهای کودک خواهد داشت.

رفع سوختگی پای نوزاد با گل همیشه بهار
سوختگی پای نوزادان یکی از شایع‌ترین موضوعاتی است که خانواده‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. بروز کوچک‌ترین ادرار سوختگی در پای نوزادان موجب بی‌قراری و بی‌تابی نوزاد شده و سلامت وی را تحت‌تاثیر خود قرار می‌دهد. بسیاری از نوزادان با ابتلا به ادرارسوختگی و شروع بی‌تابی‌شان کم غذا و بی‌اشتها می‌شوند و این مسئله موجب کاهش وزن آنها نیز می‌شود. خوشبختانه امروزه کرم‌ها و داروهای مناسبی در جهان برای درمان ادرار سوختگی وجود دارد که برخی از آنها شیمیایی و برخی از آنها تولید شده از گیاهان دارویی هستند. یکی از بهترین این داروها کرم‌های ضدسوختگی نوزاد تهیه شده از گل همیشه بهار است. این پماد که در حال حاضر به‌صورت صنعتی با نام تجاری «کالاندولا» در داروخانه‌ها موجود است یکی از بهترین داروها برای درمان ادرار سوختگی محسوب می‌شود.

راهی برای درمان اسهال کودک

حتما به یاد دارید که در دوران کودکی هنگام ابتلا به اسهال پدر، مادر یا مادربزرگ‌تان شما را به خوردن سیب تشویق کرده یا خوردن رنده شده سیب را برای بهبود اسهال توصیه می‌کردند. این شیوه یکی از مفیدترین و کاربردی‌ترین شیوه‌های درمانی در میان درمان‌های خانگی اسهال برای کودکان است. در این حالت باید دقت شود رژیم غذایی کودک نیز در طول روزهایی که به اسهال مبتلاست تغییر کند؛ به این ترتیب که در این روزها از دادن غذاهای آبکی مثل سوپ، خوراک یا انواع خورش‌ها به کودک پرهیز شود. خوردن کته یکی از بهترین غذاها برای کودک در این ایام است.

تسکین دل درد با کیسه آب

در دوران کودکی دلایل مختلفی وجود دارد که ممکن است موجب بروز درد در ناحیه شکم کودک شود؛ دلایلی از قبیل پرخوری، تندخوردن خوراکی‌ها و مصرف خوراکی‌های سرد از جمله این دلایل است که موجب تحریک دستگاه گوارش به‌ویژه معده می‌شود. برای درمان این مشکل راه‌کارهای ساده‌ای از قبیل نوشیدن چای گیاهی و گرم نگاه داشتن محیط شکم کودک توصیه شده است. در این حالت درمانگران با ماساژ شکم کودک با روغن کرچک یا با استفاده از کیسه آب گرم به گرم شدن و انبساط ماهیچه‌های شکم کودک کمک کرده و دردهای او را تسکین می‌دهند. در این شرایط نوشیدن چای بابونه نیز که با یک قاشق چای خوری عسل شیرین شده باشد برای کودک مناسب است.

ترنجبین

طب سنتی و گیاهان دارویی-داروی گیاهی – بهترین درمان زردی با ترجبین

طب سنتی

برای شما نسخه های جالبی دارد نسخه هایی که حداقل می دانید عوارض جانبی هم ندارد

بی خطر بودن،کم عارضه بودن

گیاهان دارویی

، بسیاری از خانواده ها را متقاعد کرده تا برای حفظ سلامتی جسم و روح و درمان بیماری ها و اختلال هایی که در ۲ سال اول زندگی به سراغ نوزادانشان می آید، ازاین شیوه های طبیعی و سنتی درمانی استفاده کنند.

شیوه هایی که نه تنها در درمان و تسکین بیماری ها موفق اند بلکه می توانند با کمترین عارضه جانبی و بدون نیاز به داروهای شیمیایی و مدرن برای درمان و تسکین دردهای دوران نوزادی موثر واقع شوند. دکتر سعید صانعی مشاور گیاه‌درمانی و درمانگر در این باره اطلاعاتی را با شما درمیان می‌گذارد.

درمان زردی با یک نسخه گیاهی
بسیاری از درمانگران طب بر این باورند که مصرف برخی از

گیاهان دارویی

می‌تواند تاثیر بسیار زیادی بر درمان نوزادان مبتلا به زردی دارد.

• مصرف دو گیاه دارویی ترنجبین و شیرخشت یکی از بهترین نسخه‌های گیاهی برای درمان زردی در نوزادان است. به شرط آنکه مصرف این گیاهان با مشاوره متخصص و یا درمانگر

طب سنتی

باشد.

• حمام درمانی با عصاره یا جوشانده گیاه دارویی گل بنفشه و گل ختمی نیز یکی دیگر از روش‌های درمان زردی است که می‌تواند به تنهایی و یا در کنار دیگر شیوه‌های درمانی مورد استفاده قرار گیرد. در این شیوه کافی است نوزاد را با جوشانده این گیاهان حمام کنید.

• رژیم درمانی و اصلاح برنامه غذایی مادران شیرده و افزودن ادویه‌ها و

گیاهان دارویی

با طبع خنک نیز یکی دیگر از شیوه‌های درمان زردی نوزادان است. مادران با تغییر

رژیم غذایی

خود با نظارت درمانگر

طب سنتی

می‌توانند داروی مورد نیاز نوزادشان را از طریق شیر به نوزاد خود منتقل کنند.

چگونه شربت گیاهی بسازیم
برای درمان نوزاد مبتلا به زردی می‌توانید از شربت ترنجبین و شیرخشت استفاده کنید. این شربت می‌تواند در مدت زمانی ۸ تا ۱۰ روز زردی نوزاد را برطرف کند. برای تهیه این شربت گیاهی باید ۱ قاشق غذاخوری از ترنجبین را در ۱ لیوان آب جوش بریزید و اجاهز دهید به مدت ۵ دقیقه درون آب جوش خیس بخورد.

پس از این مدت آن را صاف کنید و به آن یک قاشق چای خوری شیرخشت به آن اضافه کنید و آن را هم بزنید. این مخلوط را دوباره از صافی عبور دهید و از آن هر ۲ ساعت یک بار، یک قاشق چای خوری به نوزادتان بدهید. نوزادتان باید تا زمانی از این شربت گیاهی مصرف کند که مدفوعش به رنگ زرد طلایی در آید. بنابراین باید در طول زمانی که به نوزادتان این شربت را می‌دهید، مدفوع و رنگ پوست او را بررسی کنید.

در این حالت باید مدفوع نوزاد زردطلایی شود و از میزان زردی پوست او نیز کاسته شود. به اعتقاد درمانگران در صورتی که مصرف این شربت به همراه حمام کردن نوزاد با جوشانده این دو گیاه باشد می‌تواند موجب تسریع روند درمانی شود.

و اما یادتان باشد:خودسرانه گیاه درمانی نکنید
همانطور که مصرف بسیاری از قرص‌ها و داروهای شیمیایی با عوارض جانبی همراه است، مصرف برخی از

گیاهان دارویی

نیز با عوارض جانبی همراه است. بنابراین پیشنهاد من این است که برای مصرف این گیاهان حتما با درمانگر یا متخصص

طب سنتی

مشاوره کنید تا از بروز تداخل دارویی پیشگیری کنید. و با عوارض احتمالی

گیاهان دارویی

نظیر ترنجبین و شیرخشت نیز آشنا شوید. چرا که این

گیاهان دارویی

اگر چه به درمان زردی کمک می‌کنند اما ممکن است موجب بروز اسهال و دلپیچه در برخی از نوزادان شود. در صورتی که والدین با مشاوره متصص

طب سنتی

و تحت نظر او این کار را انجام دهند می توانند این مسئله را کنترل کرده و میزان آن را در نوزادشان به حداقل برسانند