درمان بیماریهاى مثانه با طب سنتی
فوریه 12, 2016
درمان بیماری زنان با طب سنتی
فوریه 17, 2016
نمایش همه

درمان شپش با طب سنتی

shepesh

داروهای گیاهی برای درمان شپش سرمجموعه: داروهای گیاهی و طب سنتی

تخم شپش به شكل بيضي وسفيدرنگ وكوچك است كه به ساقه مو ودرز لباس مي چسبد

شپش سر روي پوست سر وموي انسان زندگي و از خون لايه هاي سطحي پوست تغذيه مي كند و به سختي از مو جدا ميشود.

رشك در واقع تخم شپش يا pediculus مي باشدكه به شكل بيضي وسفيدرنگ وكوچك كه به ساقه مو ودرز لباس مي چسبد هر كدام از اين تخم ها داخل يك كپسول بسيار چسبناك قرار گرفته وبه فاصله كمي از ريشه مو جاي كه دما و رطوبت مناسب دارد قرار ميگيرند.پس از ۷روز شپش ها سر از تخم در مي آورند وطي مراحلي به شپش بالغ تبديل مي شوند .

 

ممكن است رشك سر با شوره سر اشتباه شود كه وجه تمايز آن در اين است كه شوره سر درواقع بافت مرده پوست مي باشد كه به راحتي از مو جدا ميشود در حالي كه رشك به سختي از مو جدا ميشود .شپش سر روي پوست سر وموي انسان زندگي و از خون لايه هاي سطحي پوست تغذيه مي كند.

چطور خودمان شپش سر را درمان کنیم

روغن درخت چای ضد باکتری و ضد قارچ است و در درمان شپش بسیار مفید است

روغن درخت چای

روغن درخت چای اسانس های طبیعی است که به طور موثر در درمان آلودگی شپش سر استفاده می شود.  این روغن ضد ویروس، ضد باکتری، ضد قارچ و در درمان شپش  بسیار سودمند است. روغن درخت چای بسیار قوی است، بنابراین با  یک قطره  روغن زیتون رقیق کنید. با توپ پنبه ای به سرتاسر پوست سر بمالید. ۱۲ ساعت بعد بشویید   ابتدا  سه بار در هفته  این کار را انجام دهید  و سپس  یک بار در هفته تا از شر آن خلاص شوید.

از بین بردن شپش به وسیله روغن زیتون

۱- به همه جای موهای سر خود روغن زیتون بمالید.

۲- موهای خود را در قسمت بالای سر خود جمع کنید و با کلاه حمام یا حوله آنها را بپوشانید. ممکن است موها چسبناک و روغنی و ناراحت کننده باشند. بنابراین می توانید حوله ای را دور گردن خود ببندازید تا این مواد را جذب کند.

۳- ۳ تا ۸ ساعت موهای خود را در این حالت نگه دارید. کمتر از ۳ ساعت نباشد، زیرا تحقیقات نشان داده که شپش ها می توانند تا ۲ ساعت در مایعاتی مانند روغن زیتون زنده بمانند. هر چه مدت زمان به ۸ ساعت نزدیک تر شود، میزان از بین رفتن شپش ها و موثر بودن این روش بیشتر خواهد بود.

۴- ظرفی پر از آب داغ و صابون آماده کنید و حوله را داخل آن قرار دهید. خود را برای دیدن شپش های مرده و تخم های آن که در آب شناور می شوند ، آماده کنید.

برای درمان شپش از روغن زیتون استفاده کنید

۵- حوله سر خود را بردارید. موهای خود را به ۴ قسمت تقسیم کنید. می توانید از سنجاق سر برای این کار استفاده کنید.

۶- از شانه فلزی برای شانه زدن هر قسمت از موی خود استفاده کنید. بعد از شانه زدن تمام موهای خود، شانه استفاده شده را در آب صابون قرار دهید و خوب آن را شستشو دهید تا شپش های آن کشته شوند.

۷- شانه زدن را تا جایی ادامه دهید که موهایتان عاری از شپش به نظر آید.

۸- می توانید از مواد پاک کننده برای پاک کردن روغن زیتون موهای خود استفاده کنید. سپس می توانید از شامپو برای پاک کردن کامل آن استفاده کنید.

۹- موهای خود را با سشوار خشک کنید. گرمای ناشی از سشوار می تواند شپش های باقی مانده احتمالی را از بین ببرد.

۱۰- به دقت موهای خود را بررسی کنید تا شپش های باقی مانده را پیدا کنید.

۱۱- این کار را هر سه روز یکبار، به مدت دو هفته اجرا کنید تا تمام شپش ها کشته شوند. طول دوره  زندگی هر شپش حدودا ۱۲ روز است. اگر این کار تکرار نشود، امکان تخم گذاری و رشد مجدد شپش ها وجود دارد.

روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده است و برای درمان شپش مفید است

روغن اکالیپتوس مناسب برای درمان شپش

روغن اوکالیپتوس از برگ های تازه  درخت اکالیپتوس استخراج شده است. روغن اکالیپتوس دارای خواص ضد عفونی کننده و ضد باکتری موثر است.  شامل ترکیباتی که به از بین بردن حشرات کمک میکند. استفاده از آن را به طور منظم به منظور خلاص شدن از شر شپش است . می توانید چند قطره از اسانس اکالیپتوس در شامپو  مخلوط کنید و پوست سر خود را به خوبی با آن بشویید. این یک راه آسان برای از بین بردن شپش است. اضافه کردن چند قطره از این روغن به آب حمام و شستشوی آن با موی سر شیوه دیگری برای دفع شپش است.

اسانس شمعدانی به عنوان  محبوب ترین از بین برنده شپش است

اسانس روغن شمعدانی برای درمان شپش

اسانس شمعدانی مورد استفاده برای کشتن شپش  است اسانس شمعدانی به عنوان  محبوب ترین از بین برنده شپش است . ماساژ آن  به مو و پوست سر در هنگام خواب و شستن آن در صبح ضروری است   یا چند قطره از اسانس شمعدانی به شامپو  اضافه کنید تا شپش بطور کامل از بین برود.

روغن بادام برای درمان شپش سر بسیار مفید است

درمان شپش به وسیله بادام تلخ

به مقدار نياز (۵۰سي سي روغن بادام تلخ و۱۰سي سي آب)را مخلوط و بخوبي تكان مي دهيم سپس مخلوط اماده شده را به نواحي سر وساقه مو ماليده وماساژ مي دهيم تاتمام سطح پوست سر را بپوشاند . بهتر است محلول را شب استفاده وصبح ضمن شتشو وشانه كردن رشك ها را از موها جدا كنيم. براي اطمينان بيشتر درمان را ميتوان به فاصله ۷تا ۱۰ روز بعد تكرار كرد.

روغن چریش دارای خواص دارویی است و برای درمان شپش مفید است

درمان شپش سر با روغن چریش

روغن چریش شامل ترکیبات مختلف است که دارای خواص دارویی است چند قطره از روغن چریش  را با  روغن زیتون ترکیب کنید و با توپ پنبه  ای به پوست سر بزنید حداقل دو بار در هفته به مدت یک ماه تکرار کنید تا بطور کامل شپش درمان شود.

مخلوط سرکه و روغن معدنی شپش سر را درمان میکند

درمان شپش با سرکه

۱- سرکه را گرم کرده و آن را روی سر خود بمالید. حوله یا کلاهی روی سر خود بگذارید و ۳۰ دقیقه صبر کنید و بعد بشویید.

۲- روغن معدنی را با سرکه مخلوط کنید و آن را روی موهای خود بمالید تا شپش هایی که به سختی به موها چسبیده اند جدا شوند. می توانید روغن معدنی را از داروخانه تهیه کنید. این مخلوط شوره سر را هم برطرف می کند.

مخلوط های بالا را هر شب روی سر خود قرار دهید تا شپش ها به طور کامل برطرف شوند. حتی بعد از برطرف شدن کامل شپش، ۳ تا ۵ روز بعد هم، از این مخلوط برای موهای خود استفاده کنید. به این دلیل که کاملا مطمئن شوید شپش ها دیگر برنمی گردند.

گردآوری: بخش سلامت بیتوته

و اما نظر دکتر روازاده

سخن حکیمانه ویژه آبان: برای از بین بردن شپشها که در جاهای مودار بدن زندگی می‌کنند (موهای سر، موهای دست و …)چه باید کرد؟

پاسخ حکیمانه  سوال ماه آبان

شپش مو حشره اي کوچک، بدون بال و خونخوار است که انگل خارجي بدن انسان بوده و مي تواند تن، سر و عانه را آلوده کند .

تخم شپش،‌ رشک نام دارد و بيضي شکل و سفيد رنگ و به اندازه ته سنجاق مي باشد و به ساقه مو و درز لباسها مي چسبد .
شپش حشره اي است که زندگي انگلي دارد و از خون انسان تغذيه مي نمايد. بزاق شپش حاوي مواد ضد انعقادي است که از لخته شدن خون جلوگيري کرده و خارش شديدي را موجب مي شود. در واقع شپش نمي پرد و نمي جهد بلکه حرکت لغزشي دارد. شپش ماده تا ۳۰ روز زندگي مي کند و رنگ آن بين خاکستري تا قرمز متغير است.
دخترها بيشتر از پسرها به شپش سر مبتلا مي شوند که علت آن موهای بلند و در نتیجه تماس سر به سر بيشتر در اين جنس مي باشد. اين نکته مهم است که هر کسي مي تواند بدون ارتباط با شرايط اجتماعي – اقتصادي خاص يا وضعيت خاص بهداشت فردي اش به شپش مبتلا شود .
شپش در آب زنده نمي ماند زيرا از طريق سوراخ هاي کوچکي که در اطراف بدنش بنام اسپيراکل دارد تنفس مي کند به همين دليل در مناطقي مثل استخر قادر به فعاليت نيست و از طريق شنا و استخر منتقل  نمي شود .
اگر کودک شما مبتلا به شپش شد بدانيد که بدترين اتفاق عالم براي او رخ نداده است و مهم ترين نکته آن است که در اين خصوص والدين ترس بخود راه ندهند. البته شپش اگر براي مدتي بدون درمان بماند مي تواند مشکلاتي براي سلامتي فرد و ديگران ايجاد کند.
بزرگ ترين مشکل ايجاد حس مشمئز کننده اي است که در دوستان و اطرافيان فرد مبتلا بوجود آمده و به مختل شدن روابط بين فردي مي انجامد .
ابتلا به شپش يکي از بيماريهاي شايع در همه سنين به ويژه در سنين مدرسه مي باشد .
شپش علاوه بر ناراحتيهايي که در اثر گزش ايجاد مي کند، ‌ناقل بيماري تيفوس و تب راجعه نيز مي باشد .
بنابراين آگاهي از علائم و نشانه هاي اين بيماري در مدارس ، گامي مثبت در جهت کنترل بيماري محسوب مي شود .

برای درمان شپش موی (رشك مو) فردی که دچار شپش مو شده است، مورد ذیل را با دقت و به صورت دقیق انجام دهید:
نوره (واجبی) را به صورت دوغاب (یعنی خیلی شل و آبکی) در می آورید و آنرا طوری که با چشمان ایشان به هیچ وجه برخورد نداشته باشد بر روی کل موهای سر می ریزید به گونه ای که تمامی مو تا مغز و ریشه آن آغشته شوند و بعد از دو الی سه دقیقه آنرا می شویید (قبل از اینکه باعث ریزش موی ایشان شود). با انجام این کار تمامی شپشها از بین می روند و باید مراقب باشید و بهداشت محیطی را رعایت نمایند تا از محیط یا شخص یا لباسهای آلوده مجدداً آلوده نشوند.
تماس نوره با شپش باعث انفجار و هلاکت آن می گردد.
لازم به ذکر است شستشو با سرکه نیز در درمان مفید است.

لازم به ذکر است در دانمارک در سال ۱۳۸۶  برای از بین بردن شپشهای سر، که فراگیر شده بود از جاروبرقی استفاده می کردند و پنج میلیون جارو برقی برای رفع این شیوع در اختیار مردم قرار داده اند که مانند شامپوهای ضد شپش اصلاً برای آنها فایده ای نداشت!
تذکر مهم: در صورت عدم دقت در بکارگیری درست و صحیح دستورالعمل، اگر مایع حاصله به صورت کاملاً رقیق  (یعنی خیلی شل و آبکی) تهیه نشود و یا بیش از سه دقیقه روی موی شما باشد ممکن است باعث ریزش موی سر شما گردد.

 

دکتر محمد فکری افزود: در صورت آلوده شدن به بیماری پدیکولوزیس، تمام سر و موها را با سرکه خیس کرده، پس از نیم ساعت آبکشی کنید.
وی ادامه داد: سرکه موجب رفع چسبندگی و سست شدن کپسول تخم­ها شده و شانه دندانه ریز به جدا کردن آنها از موها کمک می­کند.
وی گفت: همچنین می­توان هنگام شب سر و موها را به­ خوبی با سس مایونز آغشته کرد به­ طوری که در تمام طول شب با استفاده از کلاه روی سر باقی مانده و روز بعد شستشو داده شود.
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: مایونز موجب بسته شدن سوراخ ­های تنفسی شپش و از بین رفتن آن می­شود.

*آنچه باید در مورد بیماری پدیکولوزیس بدانیم
وی گفت: آلودگی به شپش در مراکز تجمعی مانند مدرسه­، ورزشگاه­، پادگان، پرورشگاه و خوابگاه ­ها شایع بوده و آگاهی از علایم و نشانه­ های آن در مهار و حذف آلودگی های انسانی بسیار مؤثر است.
وی اظهار کرد: شپش از خون انسان تغذیه می­ کند و بزاق آن حاوی موادی است که ضمن اینکه از لخته شدن خون جلوگیری می­کند موجب ایجاد حساسیت و خارش شدید می­ شود.
دکتر فکری گفت: شپش قادر به پریدن و جهیدن نیست و حرکت لغزشی آهسته دارد.

*ویژگی­های شپش:
وی افزود: شپش حشره­ای کوچک، بدون بال و خونخوار است و از آنجا که سطح خارجی پوست و مو را آلوده می­کند، انگل خارجی اجباری انسان محسوب می­شود.
وی گفت: طول عمر متوسط شپش ماده ۳۰ روز و رنگ آن بین خاکستری تا قرمز متغیر است و می­تواند سر، بدن و عانه (دستگاه تناسلی خارجی) را در انسان آلوده کند.
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: آلودگی به شپش، به دنبال تماس نزدیک بین فردی یا هنگامی که افراد خانواده در فصل­ های سرد و برای تأمین گرما لباس بیشتری می­ پوشند، شایع می­شود.
وی افزود: شپش به جامعه یا طبقه خاصی محدود نبوده و تمام طبقات را مبتلا می­کند.
وی گفت: شپش در آب قادر به تنفس نبوده و زنده نمی­ماند، به همین دلیل از طریق شنا در استخر منتقل نمی­شود.
دکتر فکری ادامه داد: اگرچه بطور معمول شپش در جوامع فقیر و متراکم شایع­تر است ولی کلیه طبقات اجتماعی می­توانند در معرض خطر آلودگی با شپش قرار گیرند.
وی گفت: وجود شپش سر، بدن یا عانه را آلودگی به شپش یا پدیکولوزیس گویند.
وی اظهار کرد: تخم شپش که رشک (Nit ) نامیده می ­شود، بیضی شکل، سفید رنگ و به اندازه ته سنجاق است و به ساقه مو در نزدیکی پوست سر و درز لباس فرد آلوده می­چسبد و به راحتی کنده نمی­شود.

*شپش سر:
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: آلودگی در تمام گروه های سنی دیده می­شود ولی شپش سر در کودکان شیوع بیشتری دارد، دختر بچه ها به علت تماس بیشتر سر با سر یا تماس پوشش­ های سر بیش از پسرها به شپش سر آلوده می­ شوند.
وی ادامه داد: شپش تقریبا هر چهار ساعت یک­ بار خونخواری می­کند.
وی گفت: پای شپش به گونه ای است که می­ تواند به مو چنگ بزند، شانه زدن موجب شکسته شدن پاها و مرگ آن خواهد شد.
فکری افزود: طول بدن شپش یک تا سه میلیمتر است (کوچکتر از مورچه ­های خیلی کوچک) و با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است.
وی گفت: طول عمر شپش ماده حدود یک ماه و روزانه چهار تا شش تخم می­ گذارد که این تخم­ها در نزدیکی پوست سر که دما و رطوبت مناسب است، به موها می­چسبند (برخلاف شوره یا سایر پوسته ­های سر که به راحتی با برس جدا می­ شود).
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان افزود: محل شایع این تخم­ها در موهای پشت سر و پشت گوش می­باشد.
وی بیان کرد: گاهی تعداد این تخم ها آنقدر زیاد است که مانند سفیدی مو بروز می­کند.
وی تصریح کرد: غیر از تخم شپش در موارد آلودگی شدیدتر خود شپش نیز در روی موها مشهود است indianpharmall.com.
فکری گفت: نوزاد شپش پس از هفت روز از تخم خارج شده و پس از سه بار پوست­ اندازی بالغ می­شوند.

*نشانه­ های آلودگی به شپش سر:
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: خارش مداوم پشت سر و گردن ناشی از واکنش حساسیتی پوست بدن فرد به بزاق شپش است.
وی افزود: باید توجه داشت که عفونت جدید همیشه سبب خارش سر نمی­شود، در بیشتر موارد، آلودگی به شپش سر بدون علامت است و آلودگی را والدین، آموزگاران یا مربیان بهداشت مدرسه تشخیص می­دهند.
وی گفت: شپش سر بیشتر در نواحی پشت گوش و پس سر زندگی و تخم­گذاری می­کند، از این­رو در هنگام بیماریابی باید به این نکته توجه کرد.
دکتر فکری اظهار کرد: گاهی در موارد پیشرفته غدد لنفاوی اطراف سر در ناحیه گردن برجسته می شود و گاهی خارش شدید سر باعث کنده شدن پوست و خراشیدگی شده و با اضافه شدن عفونت، ممکن است زرد زخم نیز بروز کند.
وی ادامه داد: در چنین مواردی باید به فکر شپش سر بود و سر بیمار از لحاظ وجود شپش یا تخم آن معاینه شود.

*راه­های انتقال:
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: تماس مستقیم افراد سالم با افراد آلوده بیشتر در ازدحام جمعیت رخ می­دهد؛ تماس غیرمستقیم، مانند استفاده مشترک از وسایل شخصی آلوده مانند لباس­ها، بالش، پتو، ملحفه، شانه، برس، حوله، کلاه، گیره مو، گل سر، مقنعه، شال، روسری و چادر، کلاه، حوله حمام و غیره، همچنین زمانی که شیوع شپش در جامعه بالاست صندلی اتوبوس­ های شهری و بین شهری، تاکسی ­ها و سالن­های اجتماعات نیز در انتقال و انتشار شپش نقش دارند.

*درمان شپش سر:
وی افزود: اساس درمان در انواع شپش رعایت اصول بهداشتی فردی، حمام کردن و تعویض منظم البسه و درمان موارد بیماری است.
فکری گفت: از بین بردن و درمان شپش به دو روش فیزیکی و دارویی امکان­پذیر است.
وی اظهار کرد: پرمترین داروی انتخابی است که به صورت شامپو، محلول سرشوی، پودر، لوسیون و کرم موجود است.

*درمان دارویی شپش سر:
وی ادامه داد: مهم­ترین داروی انتخابی در درمان شپش فراورده های پرمترین می­باشد که بصورت شامپو و کرم ۵% در بازار موجود است.

*راه های پیشگیری از شپش سر:
وی گفت: شستشوی لباس­ها و ملحفه­ ها در آب جوش به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه و یا استفاده از ماشین لباسشویی و خشک و اتو کردن درزهای لباس؛ رعایت بهداشت فردی بخصوص استحمام مرتب و شستشوی منظم لباس ها از جمله راه های پیشگیری از این بیماری است.
مدیر گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: شانه کردن روزانه­ موی سر ترجیحا با شانه دندانه ریز چوبی، تمیز کردن همه روزه­ برس و شانه، استفاده نکردن از لوازم شخصی دیگران، پرهیز از تماس با اشیاء و لباس­های فرد آلوده، معاینه مرتب موها، گزارش و مراجعه موارد آلوده به مراکز بهداشتی از دیگر راه های پیشگیری از ابتلا به شپش است.

منابع:

 

tebyan.net

razavipharma.com

hidoctor.