رژیم درمانی طب سنتی در ۱۵ روز اول دیابت
نوامبر 18, 2014
درمان بیماری دیابت به روش طب سنتی
نوامبر 22, 2014
نمایش همه

رژیم غذایی دیابت از ۱۵ روز به بعد در طب سنتی

صبحانه : برای صبحانه  یکی از موارد زیر را انتخاب و میل کنید

۱-نان جو یک کف دست با پنیر و گردو با چای سبز کم رنگ و سالاد کاهو و خیار و گوجه فرنگی و پیازبا آبغوره و یا آب لیمو.

۲-نان جو یک کف دست همراه با شیر یا چای سبز کم رنگ و سالاد کاهو و خیار و گوجه و پیاز باآب  لیمو یا آبغوره.

۳-لوبیای چیتی و لوبیای سفید که از شب قبل روی شعله ملایم پخته شده باشد،همراه با جوانه ماش و نان جو و کاهو و یا جوانه و برگ لطیف کرفس و یا سالاد خیار وگوجه فرنگی و پیاز.

۴-پاچه گوسفند که چربی آن را گرفته باشید با شربت رب انار یا آب انار تازه و سالاد خیار و گوجه فرنگی و پیاز.

۵-اسفناج پخته با ماست (برانی )نان سنگک و سالاد خیار و گوجه فرنگی و پیاز .

۶-لوبیا چشم بلبلی آب پز را با لیموترش تازه و روغن زیتون بکر برای صبحانه می توانید استفاده کنید.

ناهار و شام : برای ناهار و شام  یکی از موارد زیر را انتخاب و میل کنید

۱-آش جو :مقداری جو و لوبیای سفید روی شعله ملایم با نمک و کمی پیاز پخته شود .هنگام مصرف کمی روغن زیتون با چاشنی آبغوره یا آب لیمو و قره قوروت همراه کرده میل کنید.

۲-آش آبغوره:
مواد لازم: جوی پوست کنده ۱ پیمانه، عدس ۱ پیمانه، برنج ۱ پیمانه، ماش ۱ پیمانه، گندم با پوست ۱ پیمانه، سبزی آش ۱ کیلو، پیاز متوسط ۱ عدد، زرشک ۲ قاشق غذاخوری، سیر تازه ۱ حبه، نمک و فلفل و زردچوبه، زنجبیل و زیره به مقدار لازم. روغن زیتون یا کنجد یک استکان، پونه کوهی ۱ قاشق غذاخوری. سبوس گندم ۱ قاشق غذاخوری.

طرز تهیه: حبوبات را که از شب قبل خیس کرده ایم همراه با پیاز خرد یا خلال شده روی حرارت قرار داده اجازه می دهیم تا به آرامی بپزد. سپس سبزی خرد شده و زرشک را به همراه نمک و ادویه جات به آن اضافه می کنیم و وقتی که کاملاً پخت و جا افتاد در انتها روغن زیتون یا کنجد و آبغوره را به غذا اضافه می کنیم. این غذا عامل بسیار مفیدی برای کاهش فشار خون و نیز رفع غلظت خون است و برای بیماران کبدی نیز بسیار مفید می باشد.

۳-سوپ گشنیز :سبزی گشنیز، شنبلیله، کرفس، جعفری با کمی عدس و یک قاشق برنج و ماهیچه گوسفندیا مرغ یا خروس خانگی بدون چربی با آلوی بخارا یا آلوچه با چاشنی آبغوره با قره قوروت.

۴- خوراک بامیه:

۲۵۰ گرم بامیه ریز یا خلال شده + یک عدد فلفل دلمه + یک عدد پیاز خلال شده+ ۲ عدد گوجه متوسط خرد شده + ۲ حبه سیر خلال شده + یک عدد سیب زمینی خرد شده + نمک، فلفل، زردچوبه و زنجبیل همه موارد را در ماهیتابه ریخته + یک لیوان آب و کمی روغن کنجد در ماهیتابه را ببندید بگذارید به آرامی پخته شود. در نهایت کمی هم رب اضاه کنید.

۵-خوراک لوبیا چشم بلبلی

مثل عدسی پخته می شود لوبیا+ یک عدد پیاز خرد شده + چند حبه سیر+ نمک و ادویه. در هنگام مصرف کمی گلپر استفاده کنید.
۶-سالاد لوبیا چشم بلبلی:

مواد لازم: کاهو یک عدد+ لوبیا چشم بلبلی پخته نصف پیمانه+ سیب زمینی پخته و خرد شده یک عدد + سیب زمینی ترشی پخته و خرد شده متوسط ۲ عدد + هویچ رنده شده ۱ عدد+ تخم مرغ آبپز رنده شده ۱ عدد، پونه، نمک، آبلیمو + روغن زیتون یا کنجد. در صورت تمایل چند قاشق جعفری خرد شده اضافه کنید.

۷-سالاد کرفس:
کاهو۱ عدد خرد شده+ چند عدد ساقه جوان کرفس خیلی ریز خرد شده هویچ رنده شده ۱ عدد + یک یا دو حبه سیر ریز رنده شده+ ۳ الی ۴ قاشق جعفری خرد شده + پونه، نمک و آبلیمو و چند قاشق روغن زیتون. در صورت تمایل می توانید از زیتون، کشمش و بادام و جوانه گندم نیز استفاده کنید.

۸-خوراک مرغ با سبزیجات:
نصف سینه مرغ+ ۳ عدد هویج+ ۱ عدد پیاز بزرگ+ ۲ عدد کدو سبز+ ۵ حبه سیر + ۳ عدد گوجه فرنگی+ ۱ عدد سیب زمینی + ۱ عدد فلفل دلمه+ نمک و فلفل و زردچوبه + ۱ لیوان آب. همه مواد را حلقه حلقه کرده و به همراه یک لیوان آب بگذارید به آرامی بپزد.

۹-لوبیا پلو با شوید

این غذا مثل شوید باقالی پخته می شود ولی بجای باقالی از لوبیا چشم بلبلی که حاوی انسولین گیاهی است استفاده می شود.

۱۰-سوپ لوبیا چشم بلبلی:
جو پرک ۲ پیمانه+ لوبیا چشم بلبلی ۱ پیمانه + پیاز ۱ عدد. سبوس گندم یک قاشق غذا خوری هویج رنده یا ریز خرد شده ۱ عدد، آلو بخارا ۲۰ عدد، زرشک ۲ قاشق غذاخوری، سبزی آش نیم کیلو، فلفل، زردچوبه زنجبیل به میزان لازم. در هنگام مصرف از پونه یا زیره و کمی روغن زیتون یا کنجد استفاده کنید.

۱۱-سوپ کرفس:
ساقه ی ترد کرفس ۴ عدد+ هویج متوسط ۲ عدد+ نخود فرنگی ۲۰۰ گرم جوی پوست کنده یا پرک ۱ پیمانه، گشنیز و جعفری ۱۵۰ گرم، پونه کوهی ۱ قاشق غذا خوری+ پیاز متوسط ۱ عدد، روغن زیتون ۵ تا ۷ قاشق غذاخوری+ نمک، فلفل و زردچوبه به میزان لازم+ آب لیمو ترش تازه.

طرز تهیه:
ابتدا جو را به همراه چند لیوان آب در یک ظرف مناسب روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، سپس ۳ ساقه از کرفس ها را خرد کرده و به همراه پیاز خلال شده و هویج خرد شده به جو اضافه کرده و بگذارید با حرارت ملایم بپزد، در انتها یک ساقه کرفس باقی مانده را به صورت درشت رنده کرده و به همراه سبزی خرد شده، نمک و فلفل و زردچوبه به سوپ افزوده و اجازه دهید تا جا بیفتد و به همراه روغن زیتون آب لیمو ترش تازه میل کنید.

۱۲-قلیه ی گوشت:
مواد لازم: گوشت گوسفندی ۳۰۰ گرم، نخود یک پیمانه، لوبیا چشم بلبلی یک پیمانه، بلغور گندم ۵/۱ تا ۲ پیمانه پیاز متوسط ۳ عدد ،سیر ۱۰ حبه، تمر هندی یک بسته، نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم.

طرز تهیه:
گوشت + پیاز+ نخود و لوبیا را با هم می پزیم و درآخر سر بلغور گندم را به مواد اضافه می کنیم تا لعاب آن مانع پختن دیگر مواد نگردد. در این هنگام سیرها را کوبیده یا رنده کرده به قلیه اضافه کنید تا پخته شود پس از اینکه همه مواد پخته و جا افتاده شد. نصف تمر هندی را در آب حل کرده صاف کنید و به قلیه اضافه کنید در صورت تمایل می توانید تمام بسته تمر هندی را حل و به مواد اضافه کنید. زیرا باعث ترش شدن قلیه می شود و این بستگی به ذائقه ی شما دارد. قلیه یک غذای لعاب دار و غلیظ می باشد.

۱۳-آش جو با جگر سفید :مقداری جو همراه با نخودو لوبیا و کمی جگر سفید گوسفند روی شعله ملایم با نمک و پیاز پخته شود. هنگام مصرف کمی روغن زیتون با چاشنی آبغوره یا آب لیمو همراه کرده میل کنید.

۱۴-کلم سنگ (قمری): گل کلم، کرفس،لوبیا سبز، شلغم،ریواس، کنگر، گوجه فرنگی،کمی گوشت گوسفند یا مرغ یا خروس خانگی بدون چربی روی شعله ملایم با نمک و زرد چوبه و پیاز پخته شود از مواد فوق هر کدام که تمایل دارید و یا در دسترس می باشد انتخاب کنید .اضافه کردن قره قوروت هنگام خوردن توصیه می شود.

۱۵-نخود آب:مقداری نخود با آب و نمک روی شعله ملایم خوب پخته و هنگام مصرف کمی روغن زیتون با چاشنی آب لیمو همراه کرده میل کنید.

۱۶-مقداری کدو که با گوجه و کمی برنج و سبزی گشنیز و جعفری روی شعله ملایم پخته شده باشدو همراه با آن ساقه لطیف کرفس میل شود.

۱۷-کته گشنیز (شام):برنج خشک ۳ قاشق غذاخوری ،گشنیز ۵ برابروزن برنج ،بصورت کته پخته شود.گوشت خروس یا جوجه خروس خانگی یا کبک با پیاز و نمک و زردچوبه آب پز شده یا میگو یا ماهی تازه صید شده غیر پرورشی،گوسفندبدون چربی همراه با سالاد کاهو و خیار و گوجه فرنگی و کمی قارچ خام میل کنید .چاشنی شربت رب انار ترش یا آبغوره خانگی یا آب لیمو ترش یا ذغال اخته و امثال آن.

۱۸-کته شوید :مانند شماره ۷ انجام دهید. (شام)

۱۹-قلیه ماهی :با سبزی قلیه و تمبر هندی روی شعله ملایم پختهو با نان سنگک یا جو میل کنید.

۲۰-میگو که با سبزی جعفری و نعناع و گشنیز و یا هر سبزی خورشتی دلخواه پخته و با نان سنگکوجو میل کنید.

۲۱-آش شلغم :آش رشته یا شوروا که با شلغم پخته شده باشد همراه با کاهو و ساقه لطیف کرفس میل کنید.

۲۲-آش زرشک :سبزی خورشتی و گوشت گوسفندو زرشک با هم روی شعله ملایم پخته شود و با نان سنگک یا جو میل کنید .به جای زرشک می توان از انار استفاده نمود.

۲۳-آب گوشت بدون چربی ،نخود و لوبیا و عدس با گوشت گوسفند بدون چربی و لیمو عمانی و گوجه فرنگی پخته و با نان جو میل کنید.

۲۴-قارچ آب پز با نان سنگک یا نان جو و سالاد خیار و گوجه فرنگی با آبغوره میل کنید.

۲۵-لوبیا رشتی :لوبیا چند ساعت در آب گرم خیس بخورد تا پوست آن کنده شود و روی شعله ملایم با سبزی شوید پخته شود .هنگام مصرف مانند خورشت با برنج یا خورشت با نان سنگک همراه با سالاد خیار و گوجه فرنگی میل کنید

۲۶-سیراب وشیردان گوسفند بدون چربی که پرزهای آن را نگرفته باشید با نمک و پیاز و زرد چوبه روی شعله ملایم بپزید و همراه با چاشنی آب لیمو یا آبغوره یا سرکه میل کنید.

۲۷-پاچه گوسفند که چربی آن را گرفته باشید همراه با شربت رب انار یا آب انار تازه و سالاد کاهو و خیار و گوجه فرنگی میل کنید.

۲۸-خورشت ذغال اخته:مانند خورشت انار و زرشک تهیه می شود.
۲۹-خورشت ریواس و کنگر:مانند خورشت انار و زرشک تهیه میشود.

پس از صرف هر یک از غذاهامصرف یک لیوان شربت های زیر:

طرز تهیه شربت های زیر به این ترتیب است که آب میوه های فوق را گرفته و روی شعله ملایم بجوشانند تا قوام گیرد و غلیظ شود .هنگام مصرف با کمی آب رقیق کرده تناول کنند .اسفرزه با آب معمولی مخلوط شود ونباید جوشانده شود.

شربت ذغال اخته، شربت ریواس، شربت چاغاله بادام،شربت آبغوره رب انار، شربت اسفرزه.

توصیه مهم : افرادی که دوست ندارند از فراورده های حیوانی استفاده کنند , می توانند از گیاه خواری مطلق استفاده کنند. به عنوان مثال می توان به جای پاچه گوسفند از بامیه گیاهی استفاده کرد و به جای سیرابی و شیردان گوسفند از هویج فرنگی و گشنیز و اسفناج.

تهیه وتدوین:دکتر عارف قنبر زاده  
فارغ التحصیل از دانشگاه برلین آلمان