واریس پا و در مانهای معمول در طب سنتی
نوامبر 14, 2015
گیاهان کاهش دهنده وزن
نوامبر 15, 2015
نمایش همه

با روغن شتر مرغ آشنا شوید

roghan

روغن شتر مرغ قرن ها توسط تمدن های باستانی مصر، روم و آفریقا و در طی بیش از ۳۰۰۰ سال به منظور رفع عوارضی نظیر خشکی پوست، سوختگی، زخم، درماتیت های تماسی، اگزما، پسوزیازیس، آفتاب سوختگی، ترک لب، دردهای عضلانی، خشکی مو، زخم بستر، چروکیدگی پوست، ترک پاشنه و خراشیدگی پوست مورد استفاده قرار می گرفته است.

روغن شتر مرغ حاوی اسید های چرب ضروری(EFAs)  نظیر امگا ۳، ۶، ۹ و نیز برخی ویتامینها (نظیر ویتامین A) و اسید های آمینه است که در حفظ سلامت و طراوت پوست بدن انسان تاثیر به سزایی دارد.

ترکیب اسید های چرب موجود در روغن شتر مرغ شباهت بسیار زیادی به اسید های چرب موجود در پوست انسان دارد و حتی مولکول های آن کوچکترند و نقطه ذوب آن ها پائین است، لذا سرعت نفوذ آن به پوست انسان بسیار بالاست و بر خلاف سایر کرم های پوستی رایج، منافذ پوستی را مسدود نمی کند.

این خصوصیات موجب شده تا از روغن شتر مرغ برای تولید انواع محصولات آرایشی بهداشتی نظیر لوسیون ها، شامپو ها، کرم ها و صابونها استفاده گردد. البته از روغن خالص شتر مرغ نیز می توان به صورت موضعی استفاده نمود.

 

لازم به ذکر است که اسید های چرب ضروری آن دسته از اسید های چرب هستند که در عملکرد طبیعی دستگاههای مختلف بدن از جمله پوست دخالت دارند ولی در داخل بدن انسان تولید می شوند و باید از منابع گیاهی تامین شوند. شتر مرغ با خوردن دانه های گیاهی حاوی اسید های چرب ضروری این ترکیبات را در بافت چربی زیر شکم ذخیره می کنند. رعایت ضوابط بهداشتی در طول دوره پرورش و کشتار شترمرغ تاثیر بسزایی در کیفیت چربی تولیدی دارد. از طرف دیگر استحصال روغن از چربی نیاز به استفاده از روش های استاندارد دارد زیرا اسید های چرب موجود در روغن شتر مرغ حساسیت زیادی در برابر حرارت و نور خورشید و حتی تماس با هوا دارد، لذا روغن شتر مرغ باید در محیط تاریک، خنک و در ظروف در بسته نگهداری شود.

به طور کلی خواص روغن شتر مرغ را می توان به دو دسته کلی تقسیم بندی کرد.

۱-     عوارضی نظیر چروکیدگی پوست ناشی از افزایش سن، خشکی پوست، زخم ها و ترک های پوستی، سوختگی ها ، سائیدگی ها ، اگزما،سپوزیازیس، زخم بستر، رفع  اثر زخم و… با استفاده از روغن شتر مرغ، اسید های چرب ضروری به سرعت در اختیار بافت های آسیب دیده قرار گرفته و ترمیم به سرعت انجام می گیرد. این اسید های چرب در جایگزینی بافت های مرده توسط سلول های جوان بسیار موثرند.

۲-    خصوصیات ضد التهابی روغن شتر مرغ و قدرت نفوذ بسیار بالای آن استفاده از این روغن را در رفع دردهای  ناشی از سوختگی ها، دردهای مفصلی و عضلانی، گرفتگی های ماهیه ای ورزشکاران داده است.

۳-    با وجود طیف و سیع خواص روغن شتر مرغ وسیع خواص روغن شتر مرغ و اثر بخشی قطعی آن در هر یک از عوارض فوق الذکر، باید قبل از مصرف روغن شتر مرغ ( بخصوص در مواردی نظیر در دمای مزمن مفصلی، سوختگی ها و زخم های بستر) با پزشک متخصص در مورد نحوه و زمان استفاده صحیح از آن مشورت کرد.

خواص دیگر  روغن شترمرغ:

زیبائی :

۱٫لایه بردار و جوان کننده پوست (نرم کننده،روشن کننده و ضدلک)

۲٫ بهبود شبکه فیبری پوست به دلیل وجود اسیدهای چرب غیر اشباع

۳٫ صاف کننده خطوط و چروکهای پوست صورت و گردن

۴٫ کمک به بهبود خشکی لب و کبودی و پف زیر چشم و جای جوش.

۵٫قویترین برطرف کننده ترکهای پاشنه پا و ترکهای بعد از زایمان و ترکهای چاقی لاغر

۶٫ ترمیم جای زخم، سوختگی، بخیه و مشکلات گوشت اضافه

بهداشتی :

۱٫تسریع در بهبود خارش پوست و آفتاب سوختگی

۲٫بازیابی سلولهای از بین رفته پوست در اثر استرس و شرایط جوی

۳٫ بهترین روغن برای ماساژ (رفع خستگی و آرامش دهنده عضلات و افزایش دهنده جریان خون)

۴٫ حالت دهنده و تقویت کننده موهای ضعیف و پرپشت کننده موهای ابرو و مژه

۵٫محافظت از پوست (حفظ چربی و رطوبت طبیعی پوست، درمان خشکی پوست)

داروئی :

۱٫ درمان زخم ها و کبودیها، بریدگیها و خراشیدگی های پوست

۲٫ ترمیم سوختگی های خفیف و شدید

۳٫ درمان زخم بستر و نیش حشرات و خاصیت آنتی هموروئیدی

۴٫ برطرف کننده ناراحتی ها و التهابات پوستی ( تبخال، تاول، اگزما٬ پسوریازیس، قانقاریا)

۵٫ تسکین دردهای مزمن و شدید مفاصل (کمردرد، آرتروز، زانودرد،رماتیسم و سیاتیک)

۶٫ برطرف کننده دردهای ناشی از کوفتگی و کشیدگی عضلات و ماهیچه ها (دررفتگی و رگ به رگ شدن)