رقیق کننده خون و جایگزین اسپرین
مارس 19, 2017
روش قوی درمان زنبور گزیدگی
آگوست 30, 2017
نمایش همه

نوشابه = دیابت و راه درمان

برای دیافت برنامه غذایی دیابت اینجا کلیک کنید

به نقل از بی بی سی، تحقیقات جدید نشان داد: نوشیدن یک یا چند قوطی نوشابه شیرین در روز با افزایش خطر ابتلا به دیابت در زندگی آینده ارتباط دارد.

دانشمندان اروپایی گفتند که یک قوطی نوشابه در روز خطرات مرتبط با ابتلای دیابت نوع دوم را تا حدود یک پنجم در مقایسه با یک قوطی در یک ماه یا کمتر افزایش می‌دهد.

این گزارش در مجله دیابتولوژیا (Diabetologia) بازتابی برای یافته‌های قبلی آمریکا بوده است.

موسسه خیریه دیابت توصیه کرده‌اند که غذاهای شیرین و نوشیدنی‌هایی که گرمازا هستند و می‌توانند باعث افزایش وزن شوند را کمتر مصرف کنید.

آخرین تحقیقات در این مورد در انگلستان، آلمان، دانمارک، ایتالیا، اسپانیا، سوئد، فرانسه و هلند انجام شده است.

محققان در پی ارتباط بین رژیم غذایی و سرطان، حدود ۳۵۰ هزار نفر را در مورد رژیم غذایی خود بررسی کردند.

«دورا روماگورآ» سرپرست محققان به بی بی‌سی گفت: مصرف قند شیرین نوشابه خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد– از این رو برای هر قوطی نوشابه‌ غیرالکلی که شما در طول روز می‌نوشید، در معرض خطر بیشتری از این بیماری قرار می‌گیرید.

نیکولا مک‌کئون، محقق ارشد و دانشمند دانشگاه تافتس بوستون می‌گوید فردی که روزانه یک قوطی نوشابه شیرین بنوشد با ۴۶ درصد افزایش خطر ابتلا به پیش‌دیابت مواجه است.

مک‌کئون می‌گوید نتایج نشان می‌دهند که چطور دریافت منظم قند می‌تواند بدن فرد را در سطح سلولی خراب کند.

او می‌گوید سلولها برای شکستن قند به انرژی، به هورمون انسولین نیاز دارند اما قند زیاد در رژیم غذایی می‌تواند سلولها را بیش از حد در معرض انسولین قرار دهد.

مک‌کئون می‌گوید: «این افزایش حجم گلوکوز خون در طول زمان به این منجر می‌شود که سلولها نتوانند به طور مناسب پاسخ بدهند و این شروع مقاومت در برابر انسولین است.»

به محض شروع مقاومت در برابر انسولین، سطح قند خون به حدی بالا می‌رود که به همه دستگاههای مهم بدن آسیب‌زننده است.

مک‌کئون می‌گوید پیش‌دیابت یک نقطه عطف مهم در مسیر دیابت نوع دو است. یعنی فرد، قند خون بالا دارد –یک نشانه افزایش مقاومت در برابر انسولین– اما هنوز وارد دیابت نوع دو کامل نشده است.

پیش‌دیابت اگر فرد مصرف قند خود را قطع کند برگشت‌پذیر است. نویسنده اشاره می‌کند نوشیدنی‌های قندی منبع اصلی قند اضافی در رژیم غذایی امریکایی‌ها است.

برای دیافت برنامه غذایی دیابت اینجا کلیک کنید

مک‌کئون می‌گوید این نتایج نشان می‌دهند که قطع مصرف نوشیدنی‌های قندی «یک عامل قابل تغییر در رژیم غذایی است که می‌تواند بر پیشروی از پیش‌دیابت به دیابت اثر داشته باشد.»

مک‌کئون و همکارانش برای این تحقیق داده‌های ۱۴ ساله مربوط به ۱۷۰۰ فرد بالغ میانسال را تحلیل کردند. این داده‌ها از برنامه مطالعه قلب فرامینگهام به دست آمد که برنامه‌ای بود که به صورت فدرالی پشتیبانی مالی می‌شد و نسلهای مختلف را برای چرخه زندگی و شاخصه‌های کلینیکی که در بیماری قلبی سهم دارند پایش می‌کرد.

شرکت‌کنندگان در زمان ورود به این مطالعه دیابت یا پیش‌دیابت نداشتند. آنها میزان مصرف نوشیدنی‌های قندی و رژیمی خود را گزارش کردند.

تیم محققان دریافت که افرادی که بیشترین مقدار نوشابه‌های قندی را می‌نوشیدند –۶ وعده ۳۴۰ گرمی در هفته به طور متوسط– با ۴۶ درصد خطر بالاتر پیش‌دیابت، بدون لحاظ کردن عوامل دیگر مواجه شدند.

اتحادیه نوشیدنی‌های امریکا در مقابل می‌گوید که قند در نوشیدنی‌ها یگانه عامل خطر پیش‌دیابت نیست.

گروه صنعتی در یک اظهار نظر می‌گوید: «سازمانهای معتبر سلامت نظیر کلینیک مایو اشاره کرده‌اند که عوامل خطر پیش‌دیابت شامل مواردی نظیر وزن، عدم فعالیت، نژاد و سابقه خانوادگی می‌شود.»

نویسندگان تحقیق جدید اشاره کرده‌اند که خطر پیش‌دیابت ناشی از نوشیدنی‌های قنددار با در نظر گرفتن تاثیر عوامل دیگر نظیر منابع دیگر قند در رژیم غذایی و میزان چربی که بدن فرد دارد، پایین می‌آید اما نه چندان زیاد. مک‌کئون می‌گوید خطر بالای نوشیدنی‌های قنددار حتی با در نظر گرفتن این عوامل در حدود ۲۷ درصد باقی می‌ماند.

مک‌کئون می‌گوید به دلیل آنکه این تحقیق یک مطالعه مشاهداتی است، هیچ ارتباط علت-معلولی مستقیمی میان نوشیدنی‌های قنددار و پیش‌دیابت برقرار نمی‌کند.

اما دکتر دینا آدیمولام، استادیار پزشکی در نیویورک می‌گوید وجود رابطه بین این دو منطقی به نظر می‌رسد.

آدیمولام می‌گوید: «یک قوطی ۳۴۰ گرمی نوشابه معمولی می‌تواند حاوی ۱۸ قاشق چایخوری شکر باشد. و دقت داشته باشید که شما هر روز می‌نوشید و فراموش نکنید که این نوشیدنی‌ها کالری هم دارند.»

مطالعات قبلی نوشابه‌های رژیمی را با دیابت نوع دو مرتبط ساخته بودند. اما مک‌کئون می‌گوید که یافته‌های جدید نشان می‌دهند که نوشیدنی‌های رژیمی می‌توانند پلی به سوی عادتهای سالمتر برای افراد مبتلا به پیش‌دیابت فراهم کنند.

او می‌گوید: «وارد کردن نوشابه‌های رژیمی در دوره‌ای که آنها دارند خودشان را از عادتهای مضر جدا می‌کنند اثرات منفی بلندمدتی بر سلامت آنها ندارد. اما در نهایت بیشتر مایعات بدن افراد باید از آب تأمین شود.»

دیابت نوع دوم یا دیابت بزرگسالان معمولاً در میانسالی بروز می‌کند و زمینه ارثی در ایجاد آن دخیل است. این نوع دیابت به علت مقاومت پیدا کردن سلول‌های بدن به انسولین رخ می‌دهد و علاجی ندارد اما کارهای مختلفی می‌توان برای اداره درمانی و نیز پیشگیری از آن انجام داد.

همچنین:

محققان موسسه کارولینسکای سوئد

در این مطالعه با بررسی بیش از دو هزار و ۸۰۰ بزرگسال متوجه شدند که مصرف دستکم دو بطری ۲۰۰ میلی لیتری نوشابه در روز با دو برابر شدن خطر ابتلا به دیابت نوع دو و نیز یک شکل دیابت نوع یک که به دیابت اتوایمیون نهان بالغین (LADA) معرف است، ارتباط دارد.دیابت نوع دو شایع ترین شکل این بیماری است و حدود ۹۰ تا ۹۵ درصد تمام موارد ابتلا به دیابت را شامل می شود.دیابت نوع دو زمانی رخ می دهد که سلول های بدن قادر به استفاده موثر از هورمون انسولین نیستند؛ این وضعیت که به مقاومت نسبت به انسولین معروف است ، باعث می شود که سطح قند خون افزایش یابد.

اما دیابت نوع یک که حدود ۵ تا ۱۰ درصد موارد ابتلا به دیابت را شامل می شود به عنوان یک بیماری خود ایمن در نظر گرفته می شود. در این وضعیت سیستم ایمنی اشتباهی به سلول های بتا تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می کند و باعث تولید مقدار کمی انسولین می شود و یا هیچ انسولینی تولید نمی کند.
LADA یک زیر مجموعه دیابت نوع یک و وضعیتی پیش رونده است که معمولا در بزرگسالی در میان ۳۰ تا ۵۰ سالگی بروز می کند.برخی اوقات به LADA دیابت نوع ‘۱٫۵’ نیز گفته می شود زیرا از برخی خصیصه های دیابت نوع یک و از برخی خصیصه های دیابت نوع دو برخوردار است.گمان می شود که LADA یک بیماری خود ایمن مانند دیابت نوع یک باشد اما در عین حال مانند دیابت نوع دو دارای مقاومت نسبت به انسولین نیز هست.مطالعات قبلی ارتباط میان مصرف زیاد نوشابه های شیرین و دیابت نوع دو را نشان داده اند. این تاثیر در ابتدا به افزایش وزن به خاطر مصرف نوشابه های بسیار شیرین، نسبت داده شد.

در این مطالعه جدید، محققان قصد داشتند به بررسی این موضوع بپردازند که آیا نوشابه هایی نیز که به طور مصنوعی شیرین می شوند،می توانند چنین تاثیری داشته باشند و آیا مصرف نوشابه اعم از شیرین و یا شیرین شده مصنوعی تاثیری بر ابتلا به LADA دارد و یا خیر.
محققان در این مطالعه دو هزار و ۸۷۴ بزرگسال را در سوئد مورد بررسی قرار دادند که از این تعداد هزار و ۱۳۶ نفر دیابت نوع دو ، ۳۵۷ نفر LADA و هزار و ۱۳۷ نفر نیز در گروه کنترل قرار داشتند.
آنها دریافتند که در مورد بزرگسالانی که روزانه دستکم دو بطری نوشیدنی شیرین ۲۰۰ میلی لیتری مصرف می کردند، احتمال ابتلا به LADA و ابتلا به دیابت نوع دو در قیاس با افرادی که مصرف کمتری داشتند، به ترتیب دو و ۲٫۴ برابر بود.

علاوه بر این خطر ابتلا به LADA و دیابت نوع دو در افرادی که پنج وعده ۲۰۰ میلی لیتری نوشابه در روز مصرف می کردند، به ترتیب ۳٫۵ و ۱۰٫۵ برابر بیشتر بود.
محققان در خصوص چرایی این وضعیت تصریح کردند که این موضوع چند علت دارد، یکی این که مصرف نوشابه باعث تحریک اشتها و افزایش مصرف خوراکی ها به ویژه خوراکی های شیرین و در نتیجه، افزایش وزن که یک عامل خطر ساز برای ابتلا به دیابت است، می شود.
دلیل دیگر این است که شیرین کننده های مصنوعی تاثیر منفی بر توازن گونه های میکروبی ‘خوب’ و ‘بد’ در روده دارد که به عدم تحمل گلوکز منجر می شود.
نتایج این مطالعه در مجله European Journal of Endocrinology منتشر شده است.

کنترل دقیق دیابت و طبیعی‌کردن قند خون در هر دو نوع این بیماری می‌‌تواند باعث جلوگیری از بروز عوارض درازمدت تهدید کننده حیات ناشی از آن شود و عمر طبیعی بیماران را تضمین کند.

دیابت نوع دوم بسیار شایعتر از دیابت نوع اول است به طوری که ۹۰ تا ۹۵ درصد بیماران به نوع دوم دیابت مبتلا هستند.

سازمان بهداشت جهانی در تازه‌ترین گزارش خود پیش بینی کرده است که میزان مرگ و میر افراد دیابتی تا سال ۲۰۳۰ میلادی افزایش یابد.

این سازمان تعداد افراد مبتلا به دیابت را در جهان بیش از ۳۴۶ میلیون نفر اعلام کرده و گفته است: پیروی از رژیم غذایی سالم، ورزش منظم، وزن مناسب و خودداری از مصرف دخانیات به مبتلا نشدن به بیماری دیابت کمک می‌کند.

برای دیافت برنامه غذایی دیابت اینجا کلیک کنید

منابع:

 خبرنگار اجتماعی فارس

پایگاه خبری دیابت

: مدیکال نیوز تودی

www.sciencedaily.com/releases/2013/04/130424185205.htm