درمان قوی برای فشار خون
ژانویه 17, 2017
سریع لاغر بشوید
ژانویه 30, 2017
نمایش همه

زخم معده و درمان قوی

زخم معده چیست؟

برای دریافت برنامه غذای زخم معده و مشکلات گوارشی اینجا وارد شوید

زخم معده به جراحات دردناکی گفته می شود که در جداره داخلی معده و یا قسمت آغازین روده کوچک که اثنی عشر نامیده می شود وجود دارد.

شایعترین باکتری ایجاد کننده زخم، باکتری هلیکوباکترپیلوری (Helicobacter Pylori) می باشد. این باکتری در عفونتهای انسانی بسیار شایع است . این باکتری توسط آب و غذا منتشر می شود، همچنین در بزاق دهان نیز دیده شده است و احتمال می رود که بتواند از راه هایی مثل بوسیدن هم انتقال یابد. این باکتری می تواند به دیواره معده چسبیده و باعث ضعیف شدن و التهاب آن قسمت از معده می شود
علائم و نشانه های اصلی آن کدامند؟
به طور کلی  درد زخم معده از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می شود و تا ساعت ها ادامه پیدا کند همچنین شب ها شعله ور شده و می تواند فرد را از خواب بیدار کند. درد زخم معده در زمان خالی بودن معده بدتر می شود لذا باید از گرسنگی اجتناب کرد. زخم معده می تواند برای مدتی فروکش کند ولی بعد از چند هفته علائم زخم معده برمی گردد لذا حتما باید برای درمان زخم معده به پزشک مراجعه کرد.
رایج ترین علائم زخم معده، درد سوزشی که از جناغ سینه تا بالای ناف می تواند احساس شود. درد زخم معده به علت تماس اسید معده با منطقه آسیب، ایجاد می شود.

افزایش سوءهاضمه از نشانه های دیگر زخم معده می باشد. در این موارد فرد پس از صرف غذا یا آروغ می زند یا دچار سکسکه می شود.

زخم معده علامت دیگری دارد که به علت تغییر حجم مایعات، فرد دچار حالت تهوع خفیف یا شدید می شود. معمولاً در حالت ناشتا، فرد دچار حالت تهوع می شود.

Deep gastric ulcer.png

مسكن‌ها به معده آسيب مي‌زنند!

برای دریافت برنامه غذای زخم معده و مشکلات گوارشی اینجا وارد شوید

امروزه به دليل زياده‌روي در مصرف مسكن‌ها ازجمله ديكلوفناك، بروفن، ايندوسيت، آسپرين و. . . شيوع زخم معده رو به افزايش گذاشته است

بيش از سه وعده غذا نخوريد!

يكي از تفكرات غلط ميان عامه اين است كه فرد مبتلا به زخم معده و اثني عشر بهتر است به جاي سه بار غذا خوردن در پنج نوبت غذا بخورد اما اين كار نه تنها در بهبود زخم تاثيري نمي‌گذارد بلكه باعث افزايش اسيديته معده مي‌شود زيرا با هر بار غذا خوردن معده اسيد ترشح مي‌كند. بنابراين مصرف سه وعده غذا در روز براي اين افراد مناسب‌تر است.

نارنگي خطر سرطان معده را كاهش مي‌دهد!

يكي ديگر از عوامل مهم در بروز سرطان معده كمبود سلنيوم، ويتامين E و آنتي‌اكسيدان‌هاست. سبزيجات و ميوه‌های تازه، به خصوص مركبات داراي آنتي‌اكسيدان‌هايي هستند كه از سرطان معده جلوگيري مي‌كنند.

چطور پزشک می فهمد که زخم معده دارید؟

پزشک درباره علائمی که دارید، از شما سوال می کند و ممکن است قبل از نوشتن آزمایشی برای شما، دارو به شما دهد، زیرا اغلب زخم های گوارشی در طی یک هفته یا بیشتر از دوره درمان با دارو، بهتر می شوند. اگر شما با مصرف دارو بهتر شوید، نیازی به آزمایش نیست.

برای دریافت برنامه غذای زخم معده و مشکلات گوارشی اینجا وارد شوید

درمان گیاهی و سنتی زخم معده:
عسل: عسل را بدون نان و بصورت خالی آهسته آهسته لیس زده و قاشق را تمیز کنید . این دستور را یک ماه پی در پی انجام دهید .

موز: خواص ضد باکتریایی در موز باعث متوقف شدن  رشد باکتریها می شود. اسیدیته شیره معده در نتیجه کاهش التهاب و تقویت معده کاهش میابد. برای درمان حداقل باید  هر روز سه عدد موز بخورید. حتی می توانید اسموتی موز درست کنید و بخورید.

زخم معده و درمان معده,علائم زخم معده

یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است

بابونه: یکی از مهمترین خواص بابونه درمان زخم و ورم معده است و افراد مبتلا به این مشکلات می‌توانند با استفاده از بابونه سلامتی خود را بازیابند.

یک لیوان چای غلیظ بابونه، حاوی چهار قاشق چایخوری بابونه در یک لیوان آب جوش، را صبح ناشتا بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بکشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و بعد از ۱۵ دقیقه می‌توانید صبحانه خود را میل کنید؛ این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به کلی شفا یابد.

نارگیل:  نارگیل دارای خاصیت ضد باکتری است. شیر نارگیل و آب نارگیل برای  درمان زخم فوق العاده عالی هستند. نوشیدن شیر نارگیل تازه و آب نارگیل در روز به مدت یک هفته برای آرام کردن زخم بسیار مفید است.

شنبلیله: گیاه شنبلیله دارای اثر خنک‌کنندگی بدن است. با استفاده از دانه شنبلیله و آب یک چای گیاهی آماده کنید. کافی است دانه (بذر) شنبلیله را در آب خیس کنید. در نتیجه خیس کردن بذر شنبلیله در آب، یک مایع لعاب‌دار حاصل می‌شود. نوشیدن این مایع، در تشکیل غشای محافظ روی دیواره معده و روده مؤثر است، که این امر نیز باعث کاهش شدت زخم خواهد شد.

زخم معده و درمان معده,علائم زخم معده

شربت زنجبیل برای درمان زخم معده مفید است
شربت زنجبیل: شربت زنجبیل برای درمان زخم معده مفید است. برای تهیه ی شربت زنجبیل یك قاشق چایخوری پودر خشك زنجبیل و یا دو قاشق چایخوری زنجیبل رنده شده تازه را در داخل قوری ریخته روی آن آب جوش بریزید و به مدت پنج دقیقه آنرا با حرارت ملایم دم كنید و سپس آنرا با عسل شیرین كرده و میل كنید.

چای زنجبیل هر چقدر بیشتر بماند و دم بكشد تندتر می‌شود. حتی می‌توان چای زنجبیل را بعد از سرد شدن در داخل یخچال گذاشت و خنك كرد و مانند یك نوشابه سرد استفاده كرد. برای تهیه شربت زنجبیل یك قسمت زنجبیل رنده شده را با سه قسمت عسل مخلوط كرده و در شیشه در بسته در یخچال نگهداری كنید و هر موقع خواستید مصرف كنید .

سیر بخورید: مصرف سير ،زخم معده را چه كهنه و مزمن باشد چه تازه، درمان مي كند.

برای دریافت برنامه غذای زخم معده و مشکلات گوارشی اینجا وارد شوید

 شیرین بیان: مصرف شیرین بیان می تواند برای درمان زخم معده بسیار مفید و موثر واقع گردد. البته یاد آور می شود کسانی که دچار بیماری های قلبی – عروقی یا فشار خون بالا هستند باید از مصرف زیاد شیرین بیان اجتناب کنند. همچنین مصرف بی رویه آن موجب اِدِم یا ورم مفاصل میشود.

غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی گفت: رعایت رژیم غذایی مناسب در کنترل بسیاری از اختلالات گوارشی نقش بسزایی دارد به‌طوری‌که نداشتن الگوی مناسب غذا عوارضی را بر سیستم گوارشی گذاشته که یکی از آن‌ها ایجاد زخم معده است. به طوری که اگر به مدت طولانی غذا خورده نشود ترشحات معده کم شده و زخم‌های اثنی عشر و معده در طی آن ایجاد می‌شود. این افراد باید عادت غذا خوردن خود را تغییر دهند، با آرامش و آهسته غذا بخورند و غذا را  خوب بجوند.

وی افزود: بیماران دچار زخم معده باید از غذاهای سنگین و پرچرب و دیرهضم پرهیز کنند و از غذاهایی با حجم کم استفاده کنند. غذاهای مفید برای این بیماران آش جو، شیربرنج و فرنی است به‌خصوص برای بیمارانی که دارای معده گرم هستند. برنج ضد زخم معده و روده‌ها بوده و زمانی که با شیر تهیه شود از خونریزی زخم معده و روده جلوگیری می‌کند. سالم‌ترین روغن برای بیمارانی که دچار مشکلات معده هستند روغن‌زیتون است.
تدابیر طب سنتی برای رفع زخم معده
سید جواد علوی، کارشناس طب سنتی درباره تدابیر زخم معده اظهار داشت: افراد قبل از گرسنگی غذا مصرف نکنند و قبل از سیر شدن دست از غذا بکشند. هر لقمه را ۳۰ تا ۴۰ بار بجوند. سر سُفره حرف نزنند. مصرف مایعات و میوه و ماست با فاصله قبل و بعد از غذا را رعایت کنند و چند نوع غذا را با هم نخورند.

وی درباره پرهیزات غذایی عنوان کرد: بهتر است افراد مبتلا به زخم معده غذاهای تند، شور، ترش، پُر ادویه، چرب، سرخ‌کرده، کارخانه‌ای، آماده و سنگین مصرف نکنند. همچنین، از مصرف قهوه، کاکائو، چای پررنگ، نوشابه گازدار، غذاهای خمیری، فست فود و آب یخ پرهیز کنند.

سبزی‌هایی مثل نعناع، گشنیز و کرفس علاوه بر اینکه تقویت‌کننده معده هستند، سردی معده، زخم و ناراحتی‌های گوارشی را برطرف کرده و مسکنی برای دردهای معده هستند

این کارشناس طب سنتی درباره غذاهای مفید برای درمان زخم معده افزود: از غذاهای مفید می‌توان به آش جو، شیر برنج، فرنی شیر بُز (خصوصاً برای معده‌های گرم)، گوشت جوجه مرغ که با کمی زرشک و سماق طعم‌دار شده، مخلوط برنج سفید یک واحد و جو پوست‌کنده نیم واحد که با آب پخته شده و سپس نیم واحد نشاسته که در آب سبوس گندم حل شده را به آن اضافه کرده تا خوب بپزد و مثل حریره شود و در انتها ۵ گرم صمغ عربی و ۵ گرم کتیرا اضافه شود و به‌صورت نیم گرم مصرف شود، و همچنین می‌توان به دیگر خوراکی‌ها شربت آب و عسل، جلاب و ماءالشعیر طبی، به، گلابی، سیب، مویز، مربای بالنگ، مربای آمله، مربای هلیله و مربای پوست پسته، خاکشیر و نبات و آب جوش، مخلوط  ۱۵ گرم زنیان، ۲۰ گرم شیرین‌بیان، ۱۵ گرم انیسون، ۱۰ گرم زیره سبز، ۱۵ گرم سیاه‌دانه را نرم کوبیده و بعد از هر غذا، یک قاشق مرباخوری مصرف شود، جویدن سقز، مصطکی و عسل روزی ۴ تا ۵ بار  اشاره کرد.

برای دریافت برنامه غذای زخم معده و مشکلات گوارشی اینجا وارد شوید

خوراکی‌های مفید برای معده
غلامرضا کرد افشاری، متخصص طب سنتی، مصرف سبزی‌هایی مانند گشنیز، کرفس و نعناع را برای تقویت معده، پاکسازی و رفع دردهای آن مفید دانست و گفت: برای رفع دردهای معده بهترین روش، رعایت آداب صحیح غذا خوردن است و بهترین علاج، کم کردن غذا و رعایت کردن اصول غذا خوردن است.

زنجبیل

زنجبیل گیاهی است که تقویت‌کننده معده است و سوءهاضمه و رطوبت‌های زائد چسبیده به سطح معده و روده‌ها را پاک می‌کند. همچنین ماش نسبت به سایر حبوبات نفخ کمتری ایجاد می‌کند و مصرف بادام نیز برای رفع ناراحتی‌های گوارشی مفید است. سبزی‌هایی مثل نعناع، گشنیز و کرفس علاوه بر اینکه تقویت‌کننده معده هستند، سردی معده، زخم و ناراحتی‌های گوارشی را برطرف کرده و مسکنی برای دردهای معده هستند.

از دیدگاه طب سنتی، سوزش معده و ترش کردن آن می‌تواند به دلیل رطوبت زیاد در دهانه معده باشد که در این صورت احساس سوزش با گرسنگی بهبود می‌یابد و با مصرف غذا تشدید می‌شود. گاهی نیز سوزش و ترش کردن معده به دلیل سودایی است که در دهانه معده ریخته می‌شود که در این صورت سوزش با غذا خوردن بهبود می‌یابد. در هرصورت افرادی که دچار سوزش معده و ترش شدن آن می‌شوند بهتر است از غذاهای غلیظ و نان‌هایی مثل فطیر و باگت که هضم خوبی ندارند بپرهیزند و از گوشت‌هایی استفاده کنند که به‌صورت کبابی بوده و سریع هضم شوند. اگر سوزش و ترش کردن معده با غذا خوردن بهتر می‌شود، می‌توان از شربت سکنجبین استفاده کرد.
کردافشاری گفت: مصرف مخلوط کنجد له‌شده با نبات، ترشی و رطوبت معده را برطرف می‌کند، همچنین استفاده از دم‌کرده بابونه، نعناع و رازیانه سوزش معده را تسکین می‌بخشد.

طب قرآنی

توضیح: در طب قرآنی برخلاف طب روز و همچنین طب سنتی از هیچ دارویی برای درمان بیماری ها استفاده نمی شود بلکه داروهای این طب، همان موادغذائی روزمره زندگی است! (عادت دادن بدن به داروهای شیمیایی و گیاهی، در درازمدت عوارضی را برای انسان به دنبال خواهد داشت)

برای دریافت برنامه غذای زخم معده و مشکلات گوارشی اینجا وارد شوید

علت این بیماری از نظر طب قرآنی به روایت استاد جمشید خدادادی (مبتکر طب قرآنی در جهان)

عواملی که در ایجاد این بیماری دخالت دارند، تقریباً شبیه بیماری گاستریت است.

حرص خوردن و عصبی شدن و استرس و اضطراب مداوم

بی نظمی در غذا خوردن و نوشیدن

نجویدن غذا و استفاده از غذاهای شور

استفاده از غذاهای ممنوع و انواع فست فود

استفاده از انواع داروهای شیمیایی

استفاده از مشروبات الکلی و انواع دخانیات رایج در جامعه

نوشیدن زیاد چای، قهوه و نسکافه و انواع نوشابه های گازدار

روش طب قرآنی برای درمان این بیماری

هر لقمه غذا را دو برابر دندان ها بجوید و در ذهن خود بشمارید

دو لقمه قبل از سیر شدن، دست از غذا خوردن بردارید و به غذا ناخنک نزنید

روزانه حداقل ۶ لیوان آب خنک میل کنید ( نیم ساعت قبل و ۲٫۵ ساعت بعد از غذا)

از میل کردن چند نوع غذا در یک وعده خودداری کنید

همراه غذایی که میل می کنید از سبزی نعناع، یا بلافاصله بعد از غذا نصف استکان عرق نعناع میل کنید.

سعی کنید که از فرآورده های حیوانی کمتر استفاده کنید تا محیط معده اسیدی نشود

بلافاصله بعد از اتمام غذا یک قاشق چای خوری گلپر ساییده میل کنید

حفط آرامش و عصبی نشدن و حرض نخوردن، موجب می شود که این بیماری به سرعت بهبود یابد

برنامه ریزی برای زندگی و داشتن نظم و انضباط در زندگی عامل مهمی است برای پیشگیری از بسیاری از بیماری ها

برای دریافت برنامه غذای زخم معده و مشکلات گوارشی اینجا وارد شوید

توجه: داشتن آرامش و خوب جویدن غذا، موجب می شود که موسین کافی تولید شود. این موسین تولید شده بهترین و محکم ترین حفاظ در مقابل بیماری گاستریت و سایر بیماری های معده اس

*برای درمان زخم معده یك لیوان چای غلیظ بابونه درست كنید (۴ قاشق چایخوری بابونه در یك لیوان آبجوش و یا چهار تا چای كیسه ای بابونه در یك قاشق لیوان آب جوش )و در هنگام صبح ناشتا چای را بنوشید و سپس در رختخواب به پشت دراز بكشید و بعد از چهار دقیقه بخوابید و البته بعد از یك ربع ساعت می توانید صبحانه خود را میل كنید.این عمل را به مدت دو هفته ادامه دهید تا زخم و ورم معده به كلی شفا یابد.