بزرگی شکم و روش قطعی
اکتبر 21, 2016
زونـا : درمان در طب سنتی و خانگی
دسامبر 22, 2016
نمایش همه

 تغذیه مناسب کودکان مهدکودک

برای دریافت تغذیه کودکان اینجا کلیک کنید

احتمالا بزرگ ترین تغییر در زندگی فرزند شما در این دوره سنی، رفتن به مهد کودک است و در این زمان، غذا خوردن باید بیشتر از یک عادت برای او مطرح شود. کودکان در این سنین باید صبحانه کامل و مغذی بخورند تا آن ها را تا هنگام ناهار هشیار نگه دارد. ظرف نهاری که او همراه خودش به کودکستان می برد یک قسمت اساسی از رژیم غذایی او خواهد شد.

کودک در این سن می آموزد که مهارت های جدیدی کسب نماید، بنابراین زمان خوبی است که عادت خوب غذا خوردن را به او یاد بدهید. تمایلات غذایی نیز در همین سنین شکل گرفته و کامل می شود. اگر کودک به طور منظم و با خوشرویی منابع غذایی سالم و خوب از جمله گوشت، مرغ، ماهی، سبزیجات، غلات و حبوبات را مصرف کند و به اصولی خوردن غذاها عادت کند، شما موفق شده اید فرزندی با اصول تغذیه ای مناسب، بار بیاورید. برای اینکه بتوانید رژیم غذایی متعادلی برای فرزندتان داشته باشید و از اینکه تمام مواد غذایی را به اندازه کافی دریافت نموده اطمینان یابید، کافیست به هرم غذایی که برای راهنمایی تغذیه کودک در این سنین طراحی شده، مراجعه کنید.

هرم غذایی

همان طور که در شکل مشخص است، جایگاه چربی در راس هرم است، یعنی کمترین میزان مصرف نسبت به سایر مواد غذایی، در صورتی که گروه های میوه ها و سبزی ها در قسمت های پایینی هرم قرار دارد، یعنی باید مقدار زیادتری از این گروه ها در رژیم غذایی سنین ۳ تا ۶ سالگی وجود داشته باشد. البته باید توجه داشته باشید که خوردن بیش از حد میوه جات موجب می شود که کودک غذای اصلی خود را کمتر بخورد و دچار اختلال رشد گردد. تعداد دفعات و نوع غذاهای مختلف برای کودکان متفاوت و بر اساس نیاز به انرژی آن ها در طول یک شبانه روز باید در نظر گرفته شود. برای یک کودک ۳ تا ۶ ساله که فعالیت معمولی دارد ۱۶۰۰ کالری مورد نیاز است تا رشد او را تامین کند، ولی برای کودکی که بسیار فعال است این مقدار کافی نیست و مقدار ۲۸۰۰ کالری نیاز دارد و این مقدار انرژی باید از مواد غذایی مختلف در اختیار کودک قرار گیرد تا انرژی را که از دست می دهد جبران کند. در این سنین بیشترین انرژی را کودک باید از کربوهیدرات های مرکب (برنج، سیب زمینی، نان، ماکارونی، غلات) تامین کند به طوری که از این مواد غذایی می توانید ۹ تا ۱۱ نوبت در روز در اختیار فرزندتان قرار دهید.

– محیط روانی مناسب و شرایط مطلوبی را برای غذا خوردن کودک فراهم کنید. در آرامش کامل ، با صبر و حوصله و بدون اصرار و تهدید به او غذا دهید. در کنار دیگر افراد خانواده در محل معین صرف کردن غذا به او غذا دهید. از غذا دادن به کودک مقابل تلویزیون و زمانی که حواسش پرت است اجتناب کنید و سعی کنید با صحبت کردن با کودک و تعریف داستانهای جذاب ، انگیزه او را برای خوردن غذا افزون کنید.

– در عوض غذا خوردن ، به او وعده بازی کردن ، پارک بردن، به حرفهایش گوش کردن یا فیلم نگاه کردن بدهید نه وعده شیرینی، شکلات و خوراکی های غیر مفید.

– غذا را به فرمی تهیه کنید که مورد پسند کودک است . مثلاً اگر غذا به فرم پیتزا دوست دارد، با استفاده از یک تکه نان و کمی پنیر پیتزا همان مواد غذایی را به فرم پیتزا به او بخورانید. علایق او را درطعم ، حرارت، رنگ و فرم غذا در نظر بگیرید.

– رفتار شما مادر و پدر عزیز، مهمترین تاثیررا برای کودکتان دارد واگر شما رفتار غلطی دارید نمی توانید از او انتظار داشته باشد که این کار را انجام ندهد. پس با رفتار درست خود ، به صورت عملی به او آموزش دهید.

– کودک را در فعالیت های خرید مواد غذایی و تهیه کردن غذا دخالت دهید. اگر چه کمی زحمتتان زیاد می شود ولی این کار چند حسن دارد. اول این که او از زحمت تهیه غذا آگاه می شود. وضمنا شما می توانید در حین کمک کردن او راجع به خواص مواد غذایی و اینکه برای غذا در بدن چه اتفاقی می افتد و چه فایده ای برای بدن دارد صحبت کنید. به این ترتیب او تمایل بیشتری برای خوردن غذا پیدا خواهد کرد.

برای دریافت تغذیه کودکان اینجا کلیک کنید

در بین وعده های غذایی ، میان وعده های مفید به او بدهید. مغزهای بادام ، فندق ، گردو ، کشمش و… آب میوه و کمپوت میوه ، شیر غنی شده با چند قاشق شیر خشک ، ماست چکیده ، شیرینی های تهیه شده با آرد کامل یا با میوه ها، یک لقمه نان و پنیر و دیگر مواد غذایی غنی از ویتامین و پروتئین . فائده یک میان وعده مفید این است که علاوه بر فراهم آوردن انرژی و مواد غذایی مورد نیاز برای رشد کودک که به سرعت در بدن تمام می شوند ، بدلیل کوچک بودن حجم معده کودک به تقسیم غذا در طول روز کمک می کند و مادر یا پدر در یک وعده اصرار نمی کند که کودک بیشتر از ظرفیتش غذا بخورد.

– می توانید سبوس گندم تهیه کنید و در حین پخت غذا به برنج او بیافزایید تا ویتامینB موجود در آن به افزایش اشتهای کودک کمک کند . جوانه گندم نیز از منابع غنیB است که می توانید آن را درسالاد ریز کنید و به کودک بدهید.

برای دریافت تغذیه کودکان اینجا کلیک کنید

– مطمئن باشید که کودک راجع به غذای خاصی ذهنیت بد ندارد ( مثلا با دیدن ماکارانی رشته ای به یاد کرم نمی افتد) و اگر چنین تصور غلطی دارد ، فرم غذا را عوض کنید یا آن غذا را دیگر به کودک ندهید.

– کودک را به فعالیت های جمعی و بازی با همسالانش تشویق کنید